کلاهبرداری سایبری همچنان در صدر جرایم سایبری
کلاهبرداری سایبری همچنان در صدر جرایم سایبری

ندای استان:معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا خبر داد: سوء استفاده از نام و اعتبار سامانه‌های دولتی و ارسال پیامک‌های جعلی از سوی مجرمان همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش ندای استان،سرهنگ ” رامین پاشایی ” گفت: مجرمان سایبری به محض وقوع یک جریان یا بهره مندی عمومی از خدمات دولتی با پیش فرض ” ثبت نام در سامانه‌های اعلامی بلافاصله با طراحی سایت جعلی و ارسال پیامک از سرشماره‌های مشخص حاوی لینک‌های آلوده با تهدید و یا ترغیب اجباری هموطنان به لینک‌های آلوده و هدایت فریب خوردگان به درگاه‌های جعلی بانکی از آنان کلاهبرداری می‌نمایند.
این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه عملیات رسانه‌ای پلیس فتا با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در کشور موثر واقع شده و ضمن افزایش دانش سایبری هموطنان نرخ وقوع اینگونه جرایم کاهش یافته است؛ ولیکن متاسفانه تعدد سامانه‌های دولتی فعال در کشور، عدم اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی در اطلاع رسانی آسیب‌ها و تهدیدات پیش رو و همچنین سهل انگاری و غفلت هموطنان از علل اصلی وقوع اینگونه جرایم محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: در راستای پیشگیری وضعی از وقوع جرایم و سوء استفاده از نام و اعتبار سامانه‌های دولتی و پیامک‌های جعلی راه اندازی یک سامانه جامع، کاربردی و مرجع از سوی مراکز ملی فضای مجازی کشور از اهداف این پلیس است.
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا افزود: هفته گذشته نیز کلاهبرداری با عنوان ” سامانه پیامک پست کشور ” آغاز گردید که با هوشیاری مسئولان مربوطه در واحد ارتباطات مردمی و اطلاع رسانی مشترکین فی ما بین پلیس فتا و پست کشور خوشبختانه مجرمان سایبری در این حوزه ناکام شدند.
سرهنگ پاشایی اظهار کرد: مجرمان سایبری و افراد سود جو با عناوین جعلی ” ثبت نام و یا قطع یارانه حمایتی معیشتی دولت ” همچنان مترصد کلاهبرداری از هموطنان هستند لذا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز انتظار داریم در حوزه اطلاع رسانی آسیب‌ها و تهدیدات پیش رو سامانه تحت اختیار v.ReFah همکاری و تعامل بیشتری با این پلیس داشته باشند.
این مقام سایبری به هموطنان هشدار داد: به هیچ عنوان به پیامک‌های جعلی که با سرشماره‌های شخصی از طریق تلفن همراه و یا پیام رسان واتس اپ برای آنان ارسال می‌گردد توجه نکنند و روی لینک ارسال شده کلیک ننمایند و در صورت بروز غفلت و سهل انگاری و آلوده شدن گوشی تلفن همراه بلافاصله با مراجعه به تنظیمات گوشی تلفن همراه و باز گرداندن گوشی به تنظیمات اولیه کارخانه دسترسی مجرمان را به اطلاعات گوشی خود مسدود کنند.
این مقام انتظامی از عموم مردم خواست: در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و یا تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به جهت پیگیری سریع به این پلیس گزارش نمایند.