ندای استان:بازگشایی کامل مدارس به صورت حضوری در حالی صورت گرفت که دانشآموزان ۲ هفتهای را در استراحت کامل نوروزی به سر برده و بیشتر خانودادهها در سفرهای نوروزی بودند، همین امر ترسهایی از انتقال بیماری را به دنبال داشت.
به گزارش ندای استان،بازگشایی کامل مدارس به صورت حضوری در حالی صورت گرفت که دانشآموزان ۲ هفتهای را در استراحت کامل نوروزی به سر برده و بیشتر خانودادهها در سفرهای نوروزی بودند، همین امر ترسهایی از انتقال بیماری را به دنبال داشت.
خبرنگار ایسنا در این گزارش نظر برخی معلمان، والدین و دانش آموزان را درباره بازگشایی حضوری در سال جدید جویا و بدون هیچ دخل و تصرفی آورده است.
بازگشایی حضوری؛ مزایا و معایب آن از زبان معلمان
معلمی میگوید بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین به صورت کامل حضوری و با لغو گروهبندی کلاسها ما معلمان را خوشحال کرد، چون از کلاسهای ۴۰ دقیقهای که در آن باید مطالب را با سرعت پیش میبردیم و حتی فرصتی برای احوالپرسی با دانش آموزان نبود راحت شدهایم، الان ما فرصت کافی برای ارائه مطالب درسی داریم و همچنین نیاز نیست انرژی مضاعف گذاشته و مطالب را برای یک پایه در دو گروه و دو کلاس ۴۰ دقیقهای توضیح داد، گروهبندی کلاسها مسالهای بود که ما معلمان را در چند ماه اخیر بسیار خسته کرد، البته ناگفته نماند که نگران ابتلا به کرونا در این وضعیت شلوغی کلاسها نیز هستم.
به گزارش ایسنا، معلمی دیگر میگوید: من در مدرسهای تدریس میکنم که تعداد دانش آموزان در کلاس حدود ۳۰، ۴۰ نفر است، و متراژ کلاسها نهایت ۱۲ متر است. ترس انتقال بیماری را دارم، چون متاسفانه درگیر بیماری زمینهای هستم و بهخاطر گرم شدن هوا، امکان بازگذاشتن درب و پنجره نیز وجود ندارد.
معلم سوم از طولانی بودن زمان کلاسها گفته و ادامه میدهد: در این فصل از سال تحصیلی حجم خاصی از کتاب باقی نمانده و با توجه به اینکه فصل گرما و ماه مبارک رمضان نیز است، برای معلمان و دانش آموزان کلاسهای ۸۰ دقیقهای خسته کننده است، با همکاران که صحبت میکنم همگی ۱۵ دقیقه آخر کلاس را اضافه میدانند.
دبیر چهارم از شرایط مدرسهای که در آن تدریس میکند میگوید: ما در مدرسهای تدریس میکنیم که قبل عید کابلهای برق و همچنین شیر آب به سرقت برده شده است! حالا فرض کنید کلاسهای ۴۰ نفره را در چنین شرایطی چطور میتوان کنترل کرد؟.
معلم پنجم از خلاص شدن از ساخت کلیپ و تولید محتوا گفته و ابراز خوشحالی میکند، این معلم ادامه میدهد: با اینکه هفته جاری تجربه اداره کلاسهای ۴۰ نفرهای را داشتم که فقط ۲ نفر غایب داشت، ولی باز هم کلاس مجازی را ترجیح میدهم.
معلم ششم میگوید: همین که گروهبندی کلاسها حذف شده و فقط یکبار درس را ارائه میدهیم خیلی خوب است، من این چندماه تجربه حضوری را داشتهام و تجربههای تلخ و سختی از کلاسهای گروهبندی شده دارم که قابل توصیف نیست. فقط نکتهای که باقی میماند کنترل حدود ۳۰ نفر در یک کلاس سخت است.
بازگشایی حضوری؛ مزایا و معایب آن از زبان والدین
به گزارش ایسنا، مادر زهرا میگوید: نگرانی من بابت حذف و لغو گروهبندی است، زیرا به یک بچه دبستانی میتوان گفت ۲ ساعت چیزی نخور و ماسکت را از صورتت در نیاور، ولی الآن که بهخاطر حذف گروهبندی ساعات طولانی در مدرسه هستند نمیتوان از آنها چنین درخواستی کرد.
مادر آوینا میگوید: من نگران هفته اول بازگشایی هستم و اجازه ندادم دخترم به مدرسه برود، همه مردم بدون رعایت دستورالعملهای بهداشتی مسافرت بودهاند و احتمال اینکه ناقل باشند وجود دارد.
او افزود:ای کاش مدارس را هفته سوم بازگشایی حضوری کرده بودند تا از وضعیت سلامتی مردم و دانش آموزان یقین حاصل میشد، من که این هفته به دخترم اجازه رفتن به مدرسه را ندادهام و در صورت شرایط مناسب مدرسه، هفته آینده او را خواهم فرستاد.
مادر ماهان نیز از نگرانیاش میگوید و اضافه میکند: من که پسرم را راهی مدرسه کردهام، اما راستش را بخواهم بگویم استرس دارم.
مادر پوریا نیز از مسافرتهای مردم و نگرانی ابتلای دانش آموزان به بیماری میگوید و عنوان میکند:ای کاش مدرسه هفته سوم بازگشایی شده بود.
بازگشایی حضوری؛ مزایا و معایب آن از زبان دانش آموزان
دانش آموزان نیز برگشت کامل به آموزش حضوری را چنین توصیف میکنند، یاسمن میگوید: از خوبیهایش دیدار با دوستان و معلمانمان، یادگیری بیشتر دروس، اعتماد بیشتر معلمان نسبت به ما، نبود مشکلات مربوط به اینترنت است، البته بدیهایی نیز مثل زمان زیاد کلاسها که برای برخی دروس زمان ۷۰ یا ۸۰ دقیقه واقعا زیاد است، گرمای هوا و عدم خنک کردن کولرها، فشردگی امتحانات و … است.
نجمه نیز اعتقاد دارد خوبیهای بازگشایی بیشتر از بدیهایش تا کنون بوده است. در کل شوق و ذوقی که دیدن دوستانمان داریم به درس خواندن و تلاش کردنمان کمک میکند.
او ادامه میدهد: دیگر نگران نیستیم تدریس مجازی باشد و امتحانات حضوری. البته امتحانهای حضوری هم خیلی بهتر از مجازی هستند. اینکه در محیط کلاس هستیم خیلی به یادگیریمان کمک میکند. البته یکسری بدیهایی هم دارد مانند طولانی مدت بودن زمان کلاس ها، هوای گرم استان ما، و مصادف شدنش با ماه مبارک رمضان، و با خنده صفهای صبحگاهی را بیان میکند.
مهسا میگوید: به نظر من بازگشایی حضوری یک نکته مثبتی که دارد این است که میتوانی سوالت را حضوری بپرسی و اگر جایی مشکل داشتیم دوباره از دبیر میخواهیم برایمان توضیح دهد.
فاطمه از زمان طولانی کلاسها شروع میکند و میگوید: باعث شده ما و دبیر خسته شویم، ولی حضوری بهتر یاد میگیریم و معلم نیز بهتر میتواند ما را متوجه درس کند و رفع اشکال کنیم، حتی خود ما دانش آموزان نیز بهتر میتوانیم به هم کمک کنیم.
او ادامه میدهد: البته مجازی نیز این خوبی را داشت که میتوانستیم درس را چندین بار گوش کنیم، ولی الآن نمیتوانیم مرتب بگوییم موضوع را تکرار کنید، با دوبار توضیح دادن مشکلی نیست، اما برخی دانش آموزان با دوبار هم یاد نمیگیرند و به تکرار و توضیح بیشتر نیاز دارند.