نجات جان ۵۰ بیمار توسط بوشهری ها
نجات جان ۵۰ بیمار توسط بوشهری ها

ندای استان:باقری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در میان ۵۶ دانشگاه کشور رتبه ۱۶ اهدای عضو را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ندای استان،مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با ایثار خانواده‌های بوشهری سال گذشته ۱۴ اهدا در این استان انجام و ۵۰ بیمار به زندگی دوباره بازگشتند.

علیرضا باقری روز یک‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نتیجه این اهدای عضو در استان بوشهر ۴۷ عضو پیوندی شامل ۲۸ کلیه، ۱۴ کبد، یک عدد قلب و چهار عدد پانکراس است که با موفقیت به بیماران نیازمند و در نوبت دریافت عضو پیونده زده شده است.

وی اضافه کرد: اهدای عضو در استان بوشهر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما تا سال ۹۴ تنها حدود هشت اهدا در همه این سال‌ها انجام شده بود اما از سال ۹۵ تاکنون با انجام کارهای زیربنایی و فرهنگ سازی بیش از ۳۰۰ عضو از  ۹۳ بیمار مرگ مغزی در این استان اهدا و برداشت شده‌ است.

باقری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در میان ۵۶ دانشگاه کشور رتبه ۱۶ اهدای عضو را به خود اختصاص داده است.

وی یادآورشد: افزون براین براساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۱۰ خانواده بوشهری نیز در خارج از استان اقدام به اهدا عضو کرده اند.

باقری بیان کرد: در استان بوشهر تاکنون عمل پیوند انجام نشده‌ است و همه عضوهای اهدایی این استان به استان‌های فارس و تهران منتقل می‌شود.

به گفته باقری تا پیش از اپیدمی کرونا قرار بود با تمهیدات اندیشیده شده زیرساخت‌های لازم برای انجام عمل پیوند در استان فراهم شود اما با توجه به هزینه‌های تحمیل شده ناشی از بیماری کووئید این امکان فراهم نشد.

وی با توجه به اینکه قرار نیست همه پیوندها در استان انجام شود ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰۰ بیمار دیالیزی در استان در نوبت دیالیز هستند که با توجه به هزینه و مشکلاتی که این بیماران دارند و آمادگی استان برای انجام پیوند کلیه و با توجه به وضعیت اهدا عضو این امکان در استان وجود دارد.

باقری اضافه کرد: از سال ۹۵ تاکنون از مجموع اعضای اهدایی تنها ۱۸۰ کلیه از استان بوشهر اهدا شده که اگر تنها ۵۰ کلیه آن در استان پیوند زده می‌شد ۵۰ نفر از دیالیز و مشکلات ناشی از آن رهایی می‌یافتند.

وی با بیان اینکه روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها شرایط اهدای عضو را دارند.

باقری یادآور شد: اهدای عضو و نجات افراد اقدامی خداپسندانه است که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار، تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

به گفته باقری مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی دیگر به زندگی باز نمی‌گردند اما با پیوند اعضای خود، می‌توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.

وی تاکید کرد: خانواده‌های اهدا کننده به طور یقین بنده خاص، نظر کرده و ویژه خداوند هستند که از امتحان سخت الهی سربلند بیرون آمده‌اند.

مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

باقری بیان کرد: همچنین افرادی که قصد دریافت کارت اهدای عضو دارند می‌توانند کد #۳۴۳۲*۳* را در تلفن همراه خود شماره‌گیری تا کارت اهدای عضو به نشانی آنها ارسال شود یا به صورت حضوری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center ثبت‌نام کنند.