مشعل‌سوزی در چهار استان کشور برچیده می‌شود
مشعل‌سوزی در چهار استان کشور برچیده می‌شود

ندای استان:رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: فلر‌های شرق کارون در چهار استان فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد خاموش می‌شوند.

به گزارش ندای استان،علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در بدو ورود به استان بوشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: در بحث فلر‌(مشعل)های شرق کارون شامل استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد مقرر شده فلر‌ها به‌طور کامل خاموش شوند.

او گفت: با توجه به ورود فناوری خاموشی فلر‌ها در کشور، در منطقه گاز بیدبلند بهبهان فلر‌ها خاموش شدند که این اتفاق در استان بوشهر هم رخ می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در استانی مانند بوشهر که نقش اساسی در اقتصاد کشور از لحاظ نفت و گاز دارد می‌طلبد الگوی مناسبی نیز در این حوزه برای حفظ و رعایت مسائل مرتبط با محیط‌زیست آن دیده شود.

سلاجقه عنوان کرد: در جریان این سفر وضعیت آلایندگی صنایع استان بوشهر بررسی می‌شود.

او افزود: درخواست جدی مردم از سازمان حفاظت محیط زیست این است که وضعیت محیط‌زیست آن‌ها مورد توجه ویژه باشد زیرا مباحث مختلف محیط‌زیست در بخش‌های آب، آلایندگی هوا و مسائل مربوط به آلودگی خاک و دریا در وضعیت آستانه‌ها قرار گرفته است. با چنین شرایطی می‌طلبد سیاستگذاری محکمی برای پاسخگویی به نیاز‌های مردم در حوزه محیط‌زیست لحاظ شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این زمینه قوانین بالادستی قوانین بسیار خوبی هستند، ولی در اجرای قوانین هنوز اشکالاتی وجود دارد که در همین‌جا سازمان محیط‌زیست به مردم ایران و به‌ویژه استان بوشهر تعهد می‌دهد تا برای بهبود وضعیت محیط‌زیست و معیشت مردم ویژه تلاش کند.

سلاجقه ادامه داد: روزگاری که صنایع بیایند و محیط‌زیست را از لحاظ آب، خاک و هوا با مشکل مواجه کنند گذشته است و باید صنایع به مسئولیت اجتماعی خود به نحو مطلوبی بپردازند.

او افزود: در این زمینه، مجوز‌های محیط‌زیستی در درجه اول و بحث پایش‌های مستمر در درجه دوم رعایت می‌شود و در نهایت چنانچه صنایعی در حوزه محیط‌زیست توجهی نکند از جنبه قضایی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در خصوص حیوانات شکاری گفت: یکی از راهکار‌های مدیریت شکار مربوط به جمعیت شکار است که جمعیت شکار بر اساس زیستگاه و واحد سطح باتوجه به نوع گونه جانوری، ارزیابی می‌شود.

سلاجقه ادامه داد: در جنبه مدیریتی، کارکنان دفاتر حیات‌وحش با توجه به مسائل علمی، باهدف کنترل جمعیت برای ارائه مجوز‌های شکار تصمیم‌گیری می‌کنند.

او گفت: در استان بوشهر نیز با توجه به وضعیتی که از لحاظ شکار و تنوع آن وجود دارد مجموعه محیط‌ زیست تصمیم‌گیری می‌کند زیرا در طول تاریخ یکی از راه‌های تامین معیشت مردم از طریق شکار بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به‌طور حتم باید برای شکارچیان مجازی که از راه شکار تامین معاش دارند تدبیر لازم اندیشیده شود که این مهم در گرو ظرفیت زیستگاهی است و در صورت ارائه مجوز باید به شکارچیان مجاز، مجوز داده شود.

سلاجقه گفت: چنانچه این مهم رخ دهد شکارچیان غیرمجاز نیز جایگاهی نخواهند داشت و خود شکارچیان مجاز نگهبانان محیط‌زیست خواهند بود که در قرق‌های اختصاصی کشور نیز تجربه موفقی در این زمینه حاصل‌شده است.

او ادامه داد: در کشور نزدیک به ۳۰۰ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که مساحت آن‌ها ۱۰ درصد مساحت کل کشور است که بر اساس شاخص‌های بین‌المللی این عدد باید تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس میانگین جهانی هر هزار هکتار یک محیط‌بان دارد، ولی در کشور هر ۱۳ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد که سعی می‌شود با استفاده فناور‌های نوین و روش‌های پهپادی این خلاء محیط‌بانی حل شود.

سلاجقه پیگیری ویژه در خصوص فاضلاب و پساب استان بوشهر را در دستور کار قرار داد و از استاندار بوشهر خواست نشست‌های کارگروه آلایندگی هوا را به نحو مطلوبی برگزار کند تا نتیجه‌های مطلوبی در این بخش حاصل شود.

او همچنین گفت: از مجموعه پارس جنوبی نیز انتظار داریم همان‌طور که طبیعت را دچار دگردیسی و تغییر کرده است در بحث محیط‌زیست کشور نیز مسئولیت بیشتری داشته باشد و به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور در این زمینه الگو باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت جدید برنامه این است تا روش‌هایی که در گذشته رخ‌داده و منجر به تخریب محیط‌زیست شده است، دیگر رقم نخورد. در مرحله نخست این مهم باید از مجاری قانونی برای تعهدات صنایع در بحث پایش آلایندگی‌ها در جو، آب‌ و خاک پیگیری شود.

سلاجقه گفت: در این راستا باید نوسازی و بازسازی رقم بخورد در غیر این صورت سازمان محیط‌زیست موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

او همچنین گفت: صداوسیما نقش اساسی در بعد فرهنگ‌سازی محیط‌زیست دارد که سازمان محیط‌زیست برای استفاده از این ظرفیت اهتمام جدی دارد.