دیری‌ها ۲۶ هزار سی‌سی خون اهدا کردند
دیری‌ها ۲۶ هزار سی‌سی خون اهدا کردند

ندای استان:معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: با افتتاح و راه‌اندازی مرکز ثابت انتقال خون در شهرستان دیر، ۲۶ هزار و ۵۵۰ سی‌سی خون توسط شهروندان دیری اهدا شد.

به گزارش ندای استان، حسین ناظمیان پور ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با تقدیر از مجموعه سازمان انتقال خون استان بوشهر گفت: مردم استقبال خوبی از فعالیت مرکز ثابت انتقال خون در شهرستان دیر داشتند و طی دو روز فعالیت این مرکز و هر روز سه ساعت، ۶۸ نفر مراجعه داشتند که از این تعداد ۵۹ نفر واجد شرایط اهدا خون بودند.

وی بابیان اینکه مقدار ۲۶ هزار و ۵۵۰ سی‌سی خون دریافت شد، ادامه داد: از این مقدار خون اهدایی، انواع فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت تهیه و در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر نیاز به خون را همیشگی اعلام و یادآور شد: مبتلایان به سرطان خون، تالاسمی، مصدومین حوادث ترافیکی و مادران باردار از جمله مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خونی هستند.

ناظمیان‌پور گفت: اهدای خون هیچ تأثیری در تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد بلکه اهدای آن موجب جایگزینی گلبول‌های جدید شده و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

وی اضافه کرد: ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل نمی‌شود و همه مراجعه کنندگان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پذیرش و توسط پزشک معاینه می‌شوند لذا جای نگرانی در این مورد نیست.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون استان بوشهر نیز در خصوص فعالیت مرکز ثابت انتقال خون شهرستان دیّر گفت: این مرکز ۲ روز در هفته و در حال حاضر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه فعال خواهد بود و خدمات خون‌گیری ارائه خواهد شد.

سیدجلال سید مردانی با اعلام رضایت از استقبال مردم دیر از این مرکز خون‌گیری گفت: شهروندان نوع‌دوست دیر، اهدا خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند و علاوه بر کمک به تأمین نیاز خونی استان موجب استمرار و افزایش روزهای فعالیت مرکز ثابت انتقال خون این شهرستان شوند.

وی افزود: واحدهای خونی اهدایی در بخش ویروس‌شناسی پایگاه انتقال خون ازنظر بیماری‌های هپاتیت C و B، ایدز و سفلیس مورد آزمایش قرار می‌گیرند و نتایج آن به اطلاع اهداکنندگان خون می‌رسد.

وی با توصیه به مراجعه کنندگان گفت: هنگام مراجعه برای اهدای خون حتماً کارت ملی به همراه داشته و وزن اهدا کنندگان بالای ۵۰ کیلوگرم باشد، همچنین آقایان ۴ بار در سال و خانم‌ها به خاطر مسائل فیزیولوژیک ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند و زنان تا پایان دوره شیردهی از اهدا خون معاف و افرادی که تحت عمل قلب باز قرار گرفته‌اند معاف دائم هستند.

  • منبع خبر : مهر