بوشهر از استان‌های خاکستری کشور است
بوشهر از استان‌های خاکستری کشور است

ندای استان:استاندار بوشهر گفت: نباید اجازه دهیم قاچاق مواد مخدر به سلامت ترانزیت کالا در این استان آسیب وارد کند.

به گزارش ندای استان، عبدالکریم گراوند روز یکشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: بندر دیر از جمله بنادر مهم استان بوشهر در بحث تجارت، ترانزیت وانتقال کالا به شمار می‌رود و در راستای کنترل و مقابله با قاچاق مواد مخدر، نصب دستگاه ایکس ری با همکاری ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر و گمرک در این بندر ضروری است.

وی تاکید کرد: اگردر بخش تجارت کالا مراقبت لازم انجام نشود به طور یقین این بخش مخدوش می‌شود و در این صورت صادرات کالاها همواره با اما و اگر و مشکلات بی‌شماری روبرو می‌شود.

گراوند اضافه کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که اطمینان خاطر به تاجران و بازرگانان کشورهای مقابل داده شود که کالاهای وارد شده از مسیر بنادر استان بوشهر سالم و پاک هستند.

وی ادامه داد: کشف مواد مخدر در کالاهای صادراتی آسیب بزرگی به تجارت و اقتصاد استان وارد می‌کند به همین دلیل تا زمان نصب دستگاه ایکس ری همچنان از سگ‌های مواد یاب در بندر دیر استفاده شود.

گراوند اظهار کرد: برخلاف تصور برخی‌ها اعتیاد تنها درحوزه افراد بیکار نیست بلکه آمارها نشان می‌دهد۳۲ درصد از جمعیت کارگری در استان بوشهر درگیر مواد مخدر هستند و این آمار نشان می‌دهد باید در حوزه کارگری، کارمندی، دانش آموزی، دانشگاهی و خانواده‌ها کارهای فرهنگی دقیقی برای مقابله با مواد مخدر انجام شود.

وی ادامه داد: میانگین درگیری عمومی استان بوشهر با مواد مخدر ۱.۵ درصد اعلام شده این درحالی است که میانگین کشوری ۵ درصد است و این استان از جمله استان‌های خاکستری کشور در این آسیب است.

استاندار بوشهر گفت: در کنار مقابله و کنترل، انجام برنامه‌های فرهنگی با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پیشگیری از آلودگی به اعتیاد و مواد مخدر ضروری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: در سال گذشته ۱۸ تن و ۶۱۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر در بخش‌های خشکی و دریایی این استان کشف شد که این میزان کشفیات نسبت به سال ۹۸، ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ارسطو ترکمان منش افزود: اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های مبارزه کننده، انجام عملیات‌های مشترک، ایجاد و تقویت پاسگاه دریایی در استان هرمزگان و محدودیت‌های کرونایی موجب ناامن کردن محیط برای قاچاقچیان، از جمله عوامل کاهش کشفیات بوده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته سه هزار و ۴۸۵ نفر در زمینه جرائم مواد مخدر در استان بوشهر دستگیر و ۳۶ باند کلان نیز متلاشی شد و در این ارتباط ۲۲۰ دستگاه وسیله نقلیه شامل موتورسیکلت و خودرو توقیف شدند.

ترکمان منش با بیان اینکه سال گذشته ۶۷ هزار لیتر مواد پیش ساز در استان  بوشهر کشف شده‌است بیان کرد: از مجموع کشفیات استان بوشهر ۱۳ تن و ۱۵۵ کیلوگرم معادل ۷۱ درصد در دریا کشف شده‌است.

وی  یادآور شد: همچنین از اول فرودین تا نیمه اردیبهشت ماه جاری نیز یکهزار و ۸۹۰کیلوگرم مواد مخدر در استان بوشهر کشف، ۳۱۴ نفر متهم دستگیر، پنج باند کلان مواد مخدر متلاشی و ۳۳ دستگاه وسله نقلیه توقیف شد.

ترکمان منش گفت: در این مدت با کشفیات انجام شده به ارزش ۲۲ میلیارد تومان به قاچاقچیان مواد مخدر ضرر وارد شده‌است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر هیچ کارگاه تولیدی مواد صنعتی کشف نشده‌است ادامه داد: با این وجود ۲۳۰ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه در یک و ماه نیم گذشته در این استان کشف شده که از این میزان ۱۶۵ کیلوگرم به وسیله دستگاه‌های امنیتی و ۶۲ کیلوگرم نیز از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی بوده‌است.

ترکمان منش در باره ساماندهی معتادان متجاهر در سال ۹۹ گفت: در سال گذشته ۲۷۳ نفر از معتادان متجاهر در استان ساماندهی و تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شدند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراکز تنها یک سوم ظرفیت خود پذیرش انجام دادند.

وی یادآور شد: از ۲۴ اسفند تا ۲۰ فروردین که طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر اجرا شد ۶۳ نفر از این افراد جمع‌آوری و قبل از تحویل به این مراکز غربال‌گری شدند.