موردی از کرونای آفریقایی در بوشهر دیده نشده است
موردی از کرونای آفریقایی در بوشهر دیده نشده است

ندای استان:معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: موردی از ویروس جهش یافته کرونا موسوم به آفریقایی در این استان مشاهده نشده است.

به گزارش ندای استان،محمد مهدی خواجه‌ئیان معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،بیان کرد: با توجه به اینکه در هرمزگان همسایه استان بوشهر، چند مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا با نام آفریقایی مشاهده شده است، نمونه‌گیری‌هایی در شهرستان‌های جنوبی استان که هم ‎مرز با هرمزگان هستند انجام گرفته است، اما هنوز موردی از این ویروس دیده نشده است.

او ادامه داد: نظام مراقبت با تمام توان خود تلاش برای حفظ سلامتی مردم تلاش و نمونه‌ها را با دقت بررسی می‌کند و از مردم نیز می‌خواهیم بیشتر دستور‌العمل های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: هر ویروسی برای زنده ماندن تغییراتی می‌یابد که این تغییرات به صورت سوش یا گونه‌های مختلف مطرح می‌شوند؛ شناسایی گونه‌های ویروس برای دستیابی به واکسنی که بتواند با آن مقابله کند، اهمیت دارد.

حال هندی‌های مبتلا به کرونا خوب است

خواجه‌ئیان درباره اتباع هندی مبتلا به کرونا در استان بوشهر نیز گفت: حدود دو هفته پیش ۱۹ تبعه هندی و ۲ تبعه پاکستانی از استان‌های همجوار وارد استان بوشهر شده بودند که با حساسیت و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ابتلای ۹ نفر از آنان به کرونای معمولی تایید شد، البته با تصمیم دانشگاه همه ۲۱ نفر در همان اقامتگاهشان در قرنطینه قرار گرفتند.

او ادامه داد: پس از بررسی صورت گرفته آخر هفته پیش مشخص شد که سه نفر از آنان به ویروس جهش یافته هندی مبتلا هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر با اشاره به اینکه همه ۲۱ تبعه همچنان در قرنطینه هستند، بیان کرد: حال ۹ نفری که مبتلا به کرونا هستند، خوب است و نیاز به بستری نداشته‌اند.

خواجه‌ئیان درباره وضعیت کرونا در استان هم گفت: از ۱۰ شهرستان استان، ۶ شهرستان قرمز، سه شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد است، و روند ابتلا و بستری مقداری نزولی شده است، اما با کمی بی‌توجهی این روند می‌تواند افزایشی شود.

گزارشی از عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا نداشتیم

او تاکید کرد: مردم همچنان دستور‌العمل های بهداشتی را که بار‌ها درباره آن‌ها صحبت شده رعایت کنند و بدانند کمترین بی‌توجهی می‌تواند آن‌ها را گرفتار بیماری کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر همچنین با اشاره به اینکه عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا در استان گزارش نشده است، افزود: تاکنون هیچ عارضه ثابت شده نداشته‌ایم و عوارض مانند دیگر واکسن‌ها در حد تب و لرز و سردرد بوده است.

خواجه‌ئیان در همین حال عنوان کرد: مردم نباید فکر کنند اگر واکسن زدند لازم نیست اصول بهداشتی را رعایت کنند، زیرا زمانی واکسن می‌تواند کارساز باشد که بیشتر جمعیت جهان واکسن تزریق کنند و ایمنی قابل قبولی در برابر ویروس در جهان ایجاد شود؛ بنابراین پس از دریافت واکسن هم باید به طور کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرد.