۴۸ درصد زایمان‌ها در بوشهر سزارین هستند
۴۸ درصد زایمان‌ها در بوشهر سزارین هستند

ندای استان:مسئول واحد امور مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مادران باردار هشدار داد به علت ترس از ابتلا به کرونا از رفتن به مراکز درمانی خودداری نکنند.

به گزارش ندای استان،نوشین امیرعضدی مسئول واحد امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  با گرامیداشت ۵ مه ۱۵ اردیبهشت روز جهانی ماما، بیان کرد: ۴۰۰ ماما در ۱۵ بیمارستان این استان فعالیت دارند که در دوران کرونا باید بیش از گذشته از مادران باردار و نوزادانشان مراقبت می‌کردند.

او ادامه داد: به علت نیاز به فعالیت بیشتر کارکنان درمان در زمان شیوع کرونا، ماما‌ها افزون بر فعالیت همیشگی خود، در بخش‌های دیگر هم به عنوان پرستار کار کردند و می‌توان گفت که سنگ تمام گذاشتند.

مسئول واحد امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: پس از شیوع کرونا، مادران باردار به عنوان یکی از گروه‌های در معرض خطر مطرح بودند و باید مراقبت‌ها صورت می‌گرفت تا مادران و نوزادان از ابتلا به کرونا دور بمانند.

امیرعضدی عنوان کرد: در این مدت ترس از کرونا باعث شده مادران تا جایی که می‌شود از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند و همین موضوع موجب شده برخی اوقات مادران زمانی به بیمارستان بیایند که کار از کار گذشته باشد.

او به مادران باردار تاکید کرد در صورتی که دچار مشکل شدند خود را به مرکز درمانی برسانند و نگران نباشند، زیرا همه نکات بهداشتی در واحد‌های زایمان رعایت می‌شود.

این مقام بهداشتی ادامه داد: اگر مادری هنگام مراجعه به مراکز درمانی علائم کووید را داشته باشد در مکان دیگری بستری می‌شود و به زایشگاه انتقال نمی‌یابد.

امیرعضدی گفت: هدف اصلی همه ماما‌ها حفظ سلامتی مادر و نوزاد است و در این راه تلاش می‌کنند با ارائه آموزش‌های لازم، مادر شرایط مناسبی در زمان بارداری، هنگام زایمان و پس از به دنیا آمدن نوزاد داشته باشد.

او افزود: اما در همین حال لازم است که مادران هم به آموزش‌های ارائه شده توجه کنند و در صورتی که با مشکلی رو به رو شدند ماما یا پزشک خود را در جریان بگذارند.

مسئول واحد امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، جلسات حضوری آموزش زنان باردار از هشت جلسه به چهار تا پنج جلسه کاهش یافته است و بقیه آموزش‌ها تلفنی ارائه می‌شود.

امیرعضدی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۵ هزار و ۶۲۵ زایمان در استان بوشهر انجام گرفته که هفت هزار و ۵۶۸ مورد سزارین و هشت هزار و ۵۷ مورد طبیعی بوده است.