سنگ قبر کشف شده در دشتستان ارزش تاریخی ندارد
سنگ قبر کشف شده در دشتستان ارزش تاریخی ندارد

ندای استان:مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان گفت: سنگ قبر کشف شده در روستای گلدشت شبانکاره، ارزش تاریخی و فرهنگی ندارد.

به گزارش ندای استان،یدالله ذکاوت‌زاده مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان بیان کرد: در پی خبری مبنی بر کشف سنگ قبری در روستای گلدشت شبانکاره، نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان در محل حاضر شدند و پس از انتقال آن به پایگاه بررسی‌های کارشناسی صورت گرفت.

او ادامه داد: می‌توان این قطعه سنگ را ابتدایی و مربوط به دوره معاصر تلقی کرد که ارزش تاریخی و فرهنگی ندارد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان افزود: این سنگ قبر تراش، برش و پرداخت ندارد و بر سطح آن با رسم‌الخط نسخ غیر حرفه‌ای و عامیانه با عمقی کم و به وسیله تراشنده معمولی، جملاتی نگاشته شده و اسلوب بصری در آن رعایت نشده است.

ذکاوت زاده گفت: بخش ابتدایی متنی که روی سنگ نوشته شده شامل عبارتی عامیانه با مضمون دعوت به خواندن فاتحه است، بخش دوم حاوی اسماء جلاله و ائمه اطهار است و در بخش سوم و پایانی نام و تاریخ فوت متوفی عنوان شده است.

او بیان کرد: در مجموع با توجه به اینکه ویژگی‌های سنگ قبر‌های قابل انتساب به سده‌های میانه و متاخر دوره اسلامی، از جمله صفوی و قاجاریه در این سنگ قبر دیده نشد و همچنین اسلوب ساختاری، محتوای نوشتاری، رسم‌الخط و چارچوب‌های بصری معمول دوره‌های یاد شده در آن وجود نداشت، این قطعه سنگ ارزش تاریخی و فرهنگی ندارد و مربوط به دوره معاصر است.