۲۳۲۳طرح عمرانی هدیه دولت یازدهم به مردم  استان بوشهر/اجرای پروژه های شاخص و کلیدی
۲۳۲۳طرح عمرانی هدیه دولت یازدهم به مردم  استان بوشهر/اجرای پروژه های شاخص و کلیدی

خبر استان: پروژه های سه ساله دولت تدبیر و امید در بخش عمرانی و توجه به زیرساخت های استان بوشهر روندی شتابنده داشته طوریکه در این مدت دو هزار و ۳۲۳ طرح عمرانی با اعتبار ۱۷ هزار و۷۸۰ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبر استان، افتتاح این شمار طرح ها در سال های ۹۲تا ۹۴در شرایط خاص اقتصادی حاکم برکشور بیانگر عزم دولت برای برون رفت از وضعیت موجود، ارتقای شاخص های توسعه ای و پاسخگویی به مطالبات مردم است.
اجرای ۲۰پروژه عمرانی شاخص و کلیدی از جمله بزرگراه های برازجان – گناوه ، گناوه – دیلم ، اهرم – برازجان ، دالکی -کنارتخته ، دیر – بوشهر ، کمربندی کنگان، خمیر – لنگه – عسلویه، خروجی دوم بوشهر، ورزشگاه ۱۵هزار نفری شهید مهدوی بوشهر، دهکده های گردشگری ساحلی بوشهر ، بندر حماد دیلم و دهکده گردشگری کنگان – دیر، دانشکده معماری بوشهر، احداث دو آب شیرین کن در شهرهای کنگان و بوشهر، سدهای تنگ ارم و دالکی و جاده گردشگری ساحلی بندر گناوه و ریگ نگاه ویژه دولت به این استان را بیش از پیش ملموس می کند.
مجموعه طرحهای ۱۵ گانه امید شامل احداث ۱۳۷زمین چمن مصنوعی برای مناطق روستایی با هدف ارتقای سرانه ورزشی از ۲۴به ۶۵ سانتیمتر و احداث ۱۱۸زمین چمن در محلات شهری ، احداث ۴۴۱ بوستان امید روستایی و احداث بوستان های شهری با هدف افزایش سرانه از ۲٫۶ به ۶متر، احداث ۴۰۰زمین والیبال در بوستان های شهری و روستایی ، ساماندهی ۲۱۱ گلزار شهدای دوران دفاع مقدس ، اجرای طرح روستای پاک با هدف جمع آوری بهداشتی پسماند، احداث مخازن آب برای عشایر، ساخت سینماهای روباز روستایی، اجرای طرح سلامت دهان و دندان در همه شهرستان ها، اجرای طرح قلب سالم با هدف پایش، آموزش و ترویج تغییر سبک زندگی بیماران قلبی و عروقی و تجهیز سرمایشی همه مدارس استان بوشهر نگاه مثبت دولتمردان به استان بوشهر را نشان می دهد.
توسعه سیاسی:
برگزاری نشست های هم اندیشی در تمام بخش های استان با حضور نمایندگان اقشار و اصناف درهر بخش، حمایت قاطع از برگزاری گردهمایی های سیاسی احزاب و گروهها، حمایت از توسعه فعالیت قانونمند احزاب، فقدان حتی یک شکایت « – حمایت قاطع از آزادی مطبوعات، برگزاری شکوهمند انتخابات ۷ اسفند، توجه به اقوام و مذاهب از جمله بکارگیری در مناصب مدیریتی، مدیریت مسایل کارگری و توجه به بانوان در اداره امور اجرایی استان و بکارگیری نیروهای توانمند در این زمینه اهتمام دولت به توسعه فعالیت های سیاسی در استان بوشهر را نشان می دهد.
آموزش و پرورش :
ارتقای جایگاه استان در قبولی مراکز آموزش عالی در کنکور سال ۹۲ رتبه ۲۲ ، سال ۹۳رتبه ۱۹ و سال ۹۴ نیز رتبه ۱۸ با اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان (ستارگان امید) و سطح بندی و یکسان سازی سرانه فضای آموزشی در سطح استان ظرف ۲ سال
حکایت از توجه دولت تدبیر و امید به این بخش مهم و اثر گذار در تربیت نیروی انسانی بعنوان شرط اساسی در دستیابی به توسعه پایدار دارد.
ارتباطات و فناوری اطلاعات:
اقدام های انجام شده : ایجاد مسیر پشتیبان شبکه دیتای استان بوشهر، افزایش ۴ برابری ظرفیت اینترنت استان از ۱٫۳ Gbps به ۵ Gbps، ارتقاء پهنای باند به ۱۰Gbps، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی جهت اجرای شبکه بزرگراه اطلاعاتی استان بوشهر (باب)، راه اندازی مرکز آپای دانشگاه خلیج فارس با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد آمادگی برای برخورداری ۳۶۱ روستای استان از اینترنت ، راه اندازی و توسعه نسل سوم تلفن همراه در ۱۵ شهر و نسل چهارم، تلفن همراه در ۹ شهر و پیش بینی پوشش کلیه شهرها تا خرداد ۹۶، توسعه شبکه های زیرساخت، برنامه ارتقاء ظرفیت شبکه ارتباطی و
فناوری اطلاعات استان تا پایان دولت به بیش از ۴/۹ برابر باتوسعه ۴۶۳کیلومتر فیبر نوری کارنامه دولت یازدهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر است.
مسکن و شهرسازی:
تکمیل و تحویل ۹۲۵۸ واحد مسکن مهر در دولت یازدهم نشان می دهد دولت در این بخش نیز توجه ویژه دارد و در سالجاری نیز ۵۷۸۵ واحد مسکن مهر در استان بوشهر افتتاح خواهد شد.
صنعت و معدن
دراستان بوشهر۱۵۳ معدن و ۴۶۹ واحد تولیدی فعال وجود دارد که از این شمار ۵۷ واحد در دولت یازدهم فعال شده است و برنامه ریزی جدی برای فعال سازی مابقی واحدها نیز در دستور کار است و طرح ساماندهی اثرات پارس جنوبی بر جامعه میزبان نیز به دستور رئیس جمهوری تدوین شده است.
کاهش ۲۶درصدی جرایم خشن در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ و قرار گرفتن جزو ۸استان برتر از لحاظ شاخص های امنیتی کشور، کشف ۹۱درصدی جرایم امنیتی و کسب رتبه نخست کشور و کاهش ۵۲درصدی سرقت مسلحانه در سال ۹۴نسبت به سال ۹۳نشان می دهد دولت همزمان با همه امور در این استان توجه خاص دارد.
اقدامات دولت تدبیر و امید به اقتصاد مقاومتی در بوشهر:
• مطالعات شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان با جانمایی طرحهای پیشنهادی
• راه اندازی ستاد توسعه سرمایه گذاری استان
• راه اندازی پنجره واحد تجاری در بندر بوشهر
• فعالسازی ۵۷ واحد تولیدی غیرفعال با تثبیت ۴۹۵ و ایجاد ۲۰۵ فرصت شغلی
• تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری و تشکیل جلسات هفتگی اقتصاد مقاومتی
• عارضه یابی ۳۵۰ واحد از کل ۷۲۸ واحد تولیدی کوچک و متوسط استان
برنامه ها؛هدف گذاری سال ۹۵
• فعال سازی ۲۲۸ واحد غیرفعال کوچک و متوسط؛ افزایش فرصت شغلی از ۱۲۰۰ به ۲۴۰۰نفر
• حداکثرسازی ظرفیت ۲۵ واحد تولیدی متوسط و بزرگ؛ افزایش فرصت شغلی از ۵۰۰ به ۷۸۰نفر
• بهره برداری از ۵۱ طرح دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد؛ ایجاد ۱۵۳۰ فرصت شغلی
• واگذاری حدود ۱۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی
• فعال سازی صدرا (پیشنهاد واگذاری پروژه های جدید توسط وزارت نفت)
• تامین تسهیلات سرمایه درگردش و ثابت به میزان ۳۸۵ میلیارد تومان برای فعال سازی واحدهای تولیدی
• برگزاری منظم(هفتگی)جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی درمحل طرح ها
*** نگاهی به برخی از طرح های سرمایه گذاری استان بوشهر
۱- پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۶۰۰۰تن ، سرمایه گذاری ۹۷۰میلیارد ریال ، پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد ، اشتغال ۴۰۰نفر که فاز نخست آن امسال افتتاح خواهد شد.
۲- توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین این پروژه با اعتبار ۶۷۰۰میلیارد ریال در سفر دیماه سال ۹۳ هیات دولت به استان بوشهر آغاز شد که هم اینک ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از آن در سال ۹۷ تعداد ۱۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
۳-پتروشیمی متانول کاوه با سرمایه گذاری ۲۸۰۰۰ میلیارد ریال که ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با افتتاح آن در سالجاری زمینه اشتغال ۱۷۵نفر فراهم می شود.
۴- کارخانه سیمان دشتی با ظرفیت ۲۰۰۰تن نیز از دیگر طرح های سرمایه گذاری اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر است که با پیشرفت ۹۱درصد و حجم سرمایه گذاری ۴۰۰۰میلیارد ریال و ۳۸۵فرصت شغلی در بهمن امسال افتتاح خواهد شد.
نگاهی به سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر
تعداد مصوبات:
۱۱ مصوبه از محل منابع قانون بودجه با اعتبار ۶،۱۹۴،۱۷۵ میلیون ریال
۶ پروژه از محل منابع وزارت نفت مندرج در نامه شماره ۴۷۱۳۲۶ – ۱۲/۳ مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۵وزیر نفت
تامین فضای پژوهشی و فناوری با پیشرفت ۴۰ درصد
تامین فضای آموزشی و کمک آموزشی، کتابخانه با پیشرفت ۴۹ درصد
دانشکده منابع طبیعی دشتستان با پیشرفت ۸۹ درصد
احداث بزرگراه برازجان – کنارتخته در محور ارتباطی بوشهر- فارس با پیشرفت ۱۰ درصد
بهسازی راه اصلی بندر خمیر – بندر لنگه- عسلویه با پیشرفت ۶۳ درصد
بهسازی راه اصلی بوشهر- گناوه- دیلم – هندیجان با پیشرفت ۵۲ درصد
احداث مجتمع فرهنگی هنری عسلویه با پیشرفت ۳۰ درصد
احداث استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری شهید مهدوی بوشهر با پیشرفت ۷۰ درصد
ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بوشهر با پیشرفت ۷۲ درصد
احداث خروجی دوم بوشهر با پیشرفت ۸ درصد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر نیز در تشریح عملکرد سه ساله دولت در این استان گفت: توجه دولت در تامین اعتبار ۲ هزارو ۶۴۲میلیارد تومانی و اجرای برنامه های زیرساختی برخی از شاخص های مهم توسعه ای این استان را ارتقا داده است.
رضا عوض پور درگفت وگو با ایرنا افزود: عملکرد اعتبارات عمرانی استان بوشهر در سال ۹۲شامل نقدینگی اعتبار استانی و ارزش افزوده سه هزارو ۹۴۰میلیارد ریال و نقدینگی ملی نیز یکهزارو ۹۰میلیارد ریال بود که سرجمع آن پنج هزارو ۳۰میلیارد ریال است.
وی اظهارداشت:درسال ۹۳ نیز درمجموع ۹هزارو ۹۶۰میلیارد ریال با افزایش ۹۸درصدی رشد نقدیندگی عملکرد اعتبارات عمرانی در استان بوشهر رقم خورد که از این مبلغ شش هزارو ۷۶۰میلیارد ریال مربوط به اعتبار استانی و ارزش افزوده است و مابقی نیز مربوط به ردیف های ملی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر یادآورشد: همچنین با نگاه حمایتی دولت در سال ۹۴ نیز نقدینگی عملکرد عمرانی در این استان ۱۱ هزارو ۴۳۰میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ارزش افزوده و ردیف های ملی تامین شد.
وی گفت: این مبلغ نسبت به سال اول عملکرد دولت ۲٫۵ برابر و در مقایسه با سال ۹۳ نیز ۱۴٫۷درصد رشد نشان می دهد.
عوض پور افزود: در سالجاری نیز بودجه ابلاغی استان بوشهر در قالب اعتبارات استانی شامل ۲درصد نفت و گاز ، تملک دارایی استانی و ماده ۱۸۰ در مجموع ۵هزارو ۳۴۰میلیارد است که نسبت به بودجه ابلاغی سال گذشته ۲۳٫۷درصد رشد دارد.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود با احتساب اعتباراتی که دستگاههای اجرایی از محل ردیف های ملی جذب می کنند و ارزش افزوده و آلایندگی حداقل اعتبارات عمرانی استان بوشهر به ۱۴هزار میلیارد ریال افزایش یابد که میزان نقدینگی آن پایان سال مالی مشخص خواهد شد.
*افتتاح ۲۳۲۳طرح عمرانی هدیه دولت به مردم استان بوشهر
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: مجموع طرح های افتتاح شده شامل هفته دولت و دهه فجر در این استان در سال ۹۲ تعداد ۴۲۸پروژه با اعتبار ۳هزارو ۴۹۰میلیارد ریال بود.
عوض پور افزود:در سال ۹۳ نیز تعداد پروژه های افتتاح شده در استان بوشهر با ۱۲۵درصد رشد به ۹۶۴پروژه رسید و اعتبار هزینه شده برای این شمار طرح نیز با ۴۴درصد رشد به ۵هزارو ۳۰میلیارد ریال افزایش یافت.
وی اضافه کرد: طرح هایی که در سال ۹۳دراستان بوشهر در قالب هفته دولت و دهه فجر به بهره برداری رسید از نظر شمار پروژه ۱۲۵درصد و اعتبار نیز ۴۴درصد رشد داشته است.
این مقام مسئول اظهارداشت: در سال ۹۴نیز تعداد ۹۳۱پروژه در استان بوشهر با اعتبار ۹هزارو ۲۶۰میلیارد ریال افتتاح شد که در مقایسه با سال اول عملکرد دولت ۲٫۱برابر و از نظر اعتبار نیز ۲٫۶برابر شده است.
*جایگاه استان بوشهر در تامین درآمدهای ملی
عوض پور گفت: درآمدهای مالیاتی استان بوشهر در سال اول عملکرد دولت ۷هزارو ۷۹۰میلیارد ریال بود که این رقم با رشد ۱٫۵ برابری در سال ۹۳ به ۱۲هزار میلیارد ریال رسید .
وی افزود: در سال ۹۴ نیز ۲۱هزار میلیارد ریال عملکرد استان بوشهر در زمینه درآمدهای مالیاتی رقم خورد که نسبت به سال ۹۳ میزان ۱٫۷ برابر و نسبت به سال اول علمکرد دولت ۲٫۸ برابر شده است.
وی با بیان اینکه پارسال استان بوشهر جزو شش استان کشور در مازاد درآمدهای مالیاتی شناخته شد افزود: امسال نیز ۲۱هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال درآمد از محل مالیات برای استان بوشهر پیش بینی شده است.
*نرخ تک رقمی بیکاری
عوض پور ادامه داد :در ابتدای فعالیت دولت یازدهم نرخ بیکاری در استان بوشهر ۱۱٫۶ درصد بود که با ایجاد فرصت های شغلی جدید این نرخ به ۹٫۷درصد رسیده است.
این مقام مسئول گفت: نرخ اشتغال ابتدای دولت تدبیر و امید در استان بوشهر ۸۸٫۴درصد بود که الان به ۹۰٫۳درصد رسیده است.
وی افزود: جمعیت شاغل استان بوشهر نیز ابتدای دولت ۳۲۲هزارو ۹۴۹ نفر بود که این رقم به ۳۸۰هزارو ۹۸۶ نفر رسیده است.
عوض پور تصریح کرد: بیشترین سهم اشتغال استان بوشهر با ۵۹٫۲درصد مربوط به خدمات است که این شاخص در ابتدای آغاز بکار دولت ۵۷٫۸درصد بود.
وی گفت:بدلیل خشکسالی طولانی مدت سهم اشتغال استان بوشهردربخش کشاورزی درسه سال اخیر از۱۷درصد به ۱۳٫۳درصد کاهش یافته است این درحالی است که سهم اشتغال بخش صنعت در این مدت از ۲۵٫۲درصد به ۲۷٫۵درصد رسیده است.
وی بااشاره به اینکه برغم شرایط ویژه اقتصادی کشور دولت موفق به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی شده است گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان بوشهر در ابتدای فعالیت دولت نیز ۳۵٫۱درصد بود که درحال حاضر این شاخص به ۳۶٫۳درصد رسیده است.
وی افزود:باتوجه به سیاست های تعاملی و تسهیل در امور فعالان اقتصادی حجم صادرات غیر نفتی استان بوشهر از ۶٫۹میلیارد دلار در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به ۱۳٫۶میلیارد دلار در پایان سال گذشته رسید که ۹۶٫۳درصد رشد نشان می دهد.
عوض پور یادآورشد: همچنین در مدت یادشده درآمد گمرکات استان بوشهر نیز از ۱۳۰۰میلیارد تومان به ۲هزارو ۲۵ میلیارد تومان رسیده که ۵۲درصد رشد داشته است.
وی گفت: تحقق این مهم بیانگر رونق اقتصادی و بهبود شاخص های اقتصادی در استان بوشهر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود:همجواری با ۵کشور حوزه خلیج فارس ، وجود ۴منطقه ویژه اقتصادی و ۱۳شهر و ۷ناحیه صنعتی به همراه ۱۱ بندرتجاری در استان بوشهر باعث شده شمار زیادی از جمعیت این استان در بخش بازرگانی فعالیت داشته باشند.
وی گفت:ابتدای فعالیت دولت یازدهم سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای ۷۰هکتار بود که هم اینک به ۱۱۰هکتار رسیده است که این امر افزون بر افزایش راندمان تولید باعث صرفه جویی در مصرف آب بعنوان یک سرمایه ملی بخصوص در وضعیت خشکسالی پیوسته استان شده است.
عوض پور ادامه داد: تولید محصولات زراعی استان بوشهر در سال آغاز بکار دولت یازدهم ۹۸٫۸ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۴ به ۱۱۲هزار تن رسیداین درحالی است که در دو سال اخیر شرایط خشکسالی در این استان تشدید شده است.
وی گفت: برای نخستین بار در تاریخ استان بوشهر پارسال میزان تولید و خرید گندم به ۱۳۰هزار تن رسید که بیش از سه برابر نسبت به تولید سال زراعی ۹۲-۹۳ رشد داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود: در سال ۹۴ رکورد صادرات محصولات کشاورزی با ۳۳۷هزار تن در این استان رقم خورد که در مقایسه با ۱۶۰هزار تن صادرات سال ۹۳ مقدار ۲٫۱برابر افزایش داشته است.
وی بااشاره به اینکه تولید ۷۰درصد میگوی پرورشی کشور مربوط به استان بوشهر است گفت:برخورداری از ۹۳۷کیلومتر ساحل که ۵۳درصد طول سواحل خلیج فارس را شامل می شود و همچنین ساحلی بودن ۸شهرستان از مجموع ۱۰شهرستان استان بوشهر باعث شده تا بخش صید و صیادی و آبزی پروری بعنوان یک قابلیت مهم در شاخص های توسعه ای این استان قلمداد شود.
وی گفت: در همین راستا حجم تولید میگوی پرورشی استان بوشهر از ۷هزار تن در سال ۹۲ با رشد ۱۱۴درصدی به ۱۵هزار تن رسیده است.
عوض پور اضافه کرد:درسال های ۹۲تا ۹۴ در مجموع۳۹۰۰ میلیارد تومان در بخش صنعت استان بوشهر با احتساب طرح های پتروشیمی سرمایه گذاری شده است که نسبت به ابتدای فعالیت دولت ۵۲درصد رشد نشان می دهد.
وی گفت: مجموع اشتغال پروانه های بهره برداری صادره بخش های مختلف صنعت و کشاورزی نیز در ابتدای دولت ۲۹۱۸۲ نفر بود که در پایان سال ۹۴ این رقم با ۲۳درصد رشد به ۳۵۸۵۱نفر افزایش یافت./ایرنا