زباله، بلای جان مردم استان بوشهر/ایجاد سایت جمع آوری زباله در ۵شهر
زباله، بلای جان مردم استان بوشهر/ایجاد سایت جمع آوری زباله در ۵شهر

خبر استان:در اکثر محل های دفع به صورت غیربهداشتی روزانه بخشی از پسماندها بازیافت می شود که آمار دقیقی از میزان آن در دست نیست، باقی پسماندها هم بجز چند شهر به صورت سنتی سوزانده یا دفن می شود .

به گزارش خبر استان،زباله سال های سال است که خوش نشین وهمنشین طبیعت بخصوص شمال و برخی نواحی جنوب کشور شده است. ماجرای میهمانی زباله در نوار شمالی از جنگل شروع شده و تا ساحل جنوب ادامه پیدا کرده و ساحل، جنگل و کنار رودخانه هم ندارد.

«حسین دلشب»، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر هم با اشاره به اینکه سایت فعلی جمع آوری زباله در شهر بوشهر در جوار نیروگاه هسته ای قرار دارد و مشکلاتی را نیز برای ساکنان این محدوده ایجاد کرده، گفت: برای رفع این مشکل اقدام هایی انجام شده که با نهایی شدن طرح تجمیع پسماندها، سایت فعلی محل دفن پسماند بوشهر( جاده نیروگاه) تعطیل وجمع آوری خواهد شد. در حال حاضر هر شهر استان مکان دفن پسماند جداگانه دارد، اما طرح تجمیع محل دفن پسماندها دردست بررسی و توسط دفتر امور شهری استانداری در حال پیگیری است. پس از به نتیجه رسیدن بررسی ها و تعیین محل دفن برای هرمنطقه، سایر محل های دفن تعطیل می شود ومحل های جدید تحت نظارت کامل و به سایت مدیریت پسماند بهداشتی تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه چند درصد زباله های استان بازیافت، سوزانده یا دفن می شود، تصریح کرد: ۳۰ تا ۳۵ تن معادل ۳ تا ۴ درصد پسماندهای عادی استان روزانه تبدیل به کود کمپوست می شود. در اکثر محل های دفع به صورت غیربهداشتی روزانه بخشی از پسماندها بازیافت می شود که آمار دقیقی از میزان آن در دست نیست، باقی پسماندها هم بجز چند شهر به صورت سنتی سوزانده یا دفن می شود .
دلشب درباره جمع آوری پسماندهای پزشکی همراه با سایر پسماندها که طبق گفته برخی از مسئولان و اخبار استانی مشکلاتی را هم از لحاظ بهداشتی ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: جمع آوری محل و دفع پسماندهای بیمارستانی به همراه پسماند های عادی ممنوع است و مراکز بهداشتی- درمانی و بیمارستان ها و مراکز تولید پسماند پزشکی موظف به بی خطرسازی پسماندها قبل از دفن هستند .از طرفی، جمع آوری وبازیافت وتفکیک پسماندها به عهده شهرداری وسازمان پسماند شهرداری هاست.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر درباره اینکه برای جمع آوری و امحای زباله اعتباری دریافت می کنید یا خیر، یادآور شد: این اداره کل بودجه و اعتبار در زمینه پسماندها ندارد و اصولاً جمع آوری و امحا و مدیریت پسماندها برعهده این اداره کل نیست، این اداره کل تنها نقش نظارتی برمدیریت پسماندها را دارد.
ایجاد سایت جمع آوری زباله در ۵شهر
«مسعود غلام زاده فرد»مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندربوشهر نیز کمبود زمین برای ایجاد شرایط زیست محیطی سالم برای دفن زباله را ازمشکلات اساسی عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا قرار است، استانداری در۵ شهر بوشهر، اهرم، چغادک،عالی شهر و دلوار و همچنین روستاهای اطراف این شهرها سایت جمع آوری زباله ایجاد کند. به گفته وی این اقدام در مرحله فراهم کردن کارهای زیرساختی قرار دارد.
منبع: روزنامه ایران

Visited 1 times, 1 visit(s) today