نباید قاچاق کالا را به مناطق آزاد نسبت بدهیم/ صادرات رویکرد ما در مناطق آزاد جدید استان بوشهر+تصویر
نباید قاچاق کالا را به مناطق آزاد نسبت بدهیم/ صادرات رویکرد ما در مناطق آزاد جدید استان بوشهر+تصویر

در نشست با رییس مرکز پژوهش های مجلس، استاندار استان بوشهر گفت : قطعا در مناطق آزاد جدید در استان بوشهر رویکرد ما صادرات محور در جهت رسیدن به توسعه متوازن خواهد بود.

به گزارش خبر استان به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نشست بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیرو جلسات قبلی از جمله نشست با نمایندگان برخی شهرستان‌های مشمول این لایحه با حضور دکتر کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس،امروز (دوشنبه ۲۸ تیرماه) در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

دکتر کاظم جلالی در این نشست با اشاره به زمان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دهه ۷۰ در کشور، گفت: ایجاد مناطق آزاد اقتصادی در بسیاری از کشورهای با نتایج خوب و مثبتی همراه بوده است که باید تلاش کنیم تا در ایران نیز ایجاد و گسترش این مناطق با حصول اهداف تعیین شده همراه شود.
وی افزود: در ایران نیز در برخی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی برخلاف انتظارات با مشکلاتی روبرو بوده است که البته این مشکلات بیشتر ناشی از سوءمدیریت‌ها بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به قانون مناطق ویژه و آزاد اقتصادی، تصریح کرد: این قوانین با توجه به نیازها و آسیب‌شناسی این مناطق، نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.

وی با اشاره به مرزهای آبی و خاکی گسترده اطراف ایران، خاطرنشان کرد: مرز مزیتی ذاتی و سرمایه‌ای برای کشور است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده و بهره‌برداری کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، توضیح داد:استان‌های مرزی هرکدام باتوجه به شرایطی که دارند از مزیت‌های رقابتی خاصی برخوردار هستند که باید مورد حمایت، توجه و برنامه‌‌ریزی قرار گیرد.

دکتر جلالی خاطرنشان کرد: باید توجه شود که قاچاق کالا تنها از مناطق آزاد صورت نمی گیرد بلکه این معضل دامن گیر تمامی مناطق کشور است و نمی توان گفت قاچاق کالا تابعی از مناطق آزاد است.

وی افزود: قاچاق کالا معضلی است که از همه نقاط کشورصورت می گیرد و باید فکری ریشه‌ای و اساسی برای از بین بردن آن اندیشید.

دکتر مصطفی سالاری در این نشست با بیان اینکه نباید قاچاق کالا را به مناطق آزاد نسبت بدهیم گفت: چسباندن برچسب قاچاق کالا به مناطق آزاد امری نادرست است چرا که هم اکنون بیشترین قاچاق کالا از استان بوشهر صورت می گیرد در حالیکه این استان منطقه آزادی ندارد.
وی افزود: بوشهر استانی است که بیشترین مناطق کمتر برخوردار را در دل خود جای داده است و وضعیت اشتغال نامناسبی دارد، از همین رو می توان از ظرفیت مناطق آزاد در توسعه آن استفاده کرد.

سالاری در ادامه یادآور شد: همانگونه که قشم و کیش و چابهار موجب توسعه و اشتغال قابل توجهی در مناطق خودشان شدند می توان ازظرفیت های منطقه آزاد برای توسعه و ایجاد اشتغال در استان بوشهر استفاده کرد.

وی توضیح داد: استان بوشهر در پرورش میگو مقام اول کشور را دارد و یکی از با کیفیت‌ترین خرماهای جهان را تولید می‌کند ولی به خاطر عدم وجود منطقه آزاد و فقدان جذابیت سرمایه گذاری با مشکل صنایع تبدیلی روبرو هستیم.
استاندار استان بوشهر در پایان تاکید کرد: قطعا در مناطق آزاد جدید در استان بوشهر رویکرد ما صادرات محور در جهت رسیدن به توسعه متوازن خواهد بود.