خبر استان:حماسه ناوچه پیکان در هفتم آذر سال ۱۳۵۹ یکی از برگهای زرین تاریخ دفاع مقدس است. در این روز تاریخی که نیروی دریایی ارتش بعث ضربات مهلک و جبرانناپذیری میخورد یک جوان ۳۰ ساله در کنار سایر نیروها نقشی اساسی ایفا میکند.
حماسه ناوچه پیکان در هفتم آذر سال ۱۳۵۹ یکی از برگهای زرین تاریخ دفاع مقدس است. در این روز تاریخی که نیروی دریایی ارتش بعث ضربات مهلک و جبرانناپذیری میخورد یک جوان ۳۰ ساله در کنار سایر نیروها نقشی اساسی ایفا میکند. شهید همتی در جریان عملیات مروارید فرماندهی ناوچه پیکان را برعهده داشت و با رشادت و شجاعتش در کنار دیگر همرزمان، اسکلههای نفتی البکر و الامیه را به آتش کشید و جریان صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان را قطع کرد.
به گزارش خبر استان، محمدابراهیم پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان رودکی با وجود قبولی در رشته مهندسی دانشگاه تهران، به دلیل علاقه فراوانی که به دریا داشت، استخدام در نیروی دریایی ارتش را برگزید. بعد از مدتی برای طی دورههای ناوبری و فرماندهی کشتی به آلمان اعزام شد و در بین دانشجویان ۷۰ کشور جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داد. محمداسماعیل همتی برادر شهید درباره سفر برادرش به آلمان میگوید:«من مدتی در کشور آلمان بودم که این موضوع همزمان شد با آمدن محمدابراهیم به آلمان و در آنجا میدیدم که با چه شور و علاقهای تحصیلش را ادامه میداد. او علاقه بسیار شدیدی به ایران داشت و در طول سالهایی که در خارج بود مدام از ایران حرف میزد و به فکر پدر و مادر بود.»
همتی در ادامه، برای تکمیل مهارتها و تخصصهای دریانوردی، به کشورهای سوئد و فرانسه اعزام شد و تا سال ۱۳۵۷ در آن جا تحصیل کرد. پس از اتمام دورههای تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی که در آلمان به سر آمد، به ایران بازگشت و در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول به خدمت شد.
پدر شهید در خاطرهای بیقراریهای پسرش برای رفتن به بوشهر را اینگونه توصیف میکند:«بیش از دو سال از آمدنش به ایران میگذشت و او در بوشهر و روی ناوچه پیکان خدمت میکرد که جنگ آغاز شد. روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ که حمله نیروهای عراقی به کشور آغاز شد محمدابراهیم در مرخصی به سر میبرد و تهران بود. بعد از ظهر که به فرودگاه مهرآباد حمله شد و یورش نیروهای عراقی از طریق رادیو و تلویزیون اعلام شد، بلافاصله برای تهیه بلیت هواپیما از خانه بیرون رفت، اما چند ساعت بعد با ناراحتی به خانه برگشت و گفت به علت حمله به فرودگاهها تمام پروازها لغو شده و هیچگونه پروازی صورت نمیگیرد. آرام و قرار نداشت و اصرار داشت که شبانه به سوی بوشهر حرکت کند، چراکه میگفت در بوشهر به کمک او نیاز دارند. بلافاصله همان شب لباسهایش را جمع کرد و با اتوبوس به شیراز رفت و از آنجا با سواری خود را به بوشهر رساند.»
شهید همتی بعد از چندین عملیات موفق از جمله عملیات اشکان و شهید صفری، در هفتم آذر ۱۳۵۹ به طور داوطلبانه در عملیات مروارید شرکت کرد. مجتبی مسیحی همرزم شهید درباره روز عملیات میگوید:«او فرماندهی لایق و جسور بود و در همان ماههای ابتدایی جنگ حجم بسیار بالایی از مأموریتهای دریایی را به وسیله ناوچه پیکان به انجام میرساند. اخلاق خیلی خوبی داشت و با پرسنل در مواقع ضروری مشورت میکرد.
یادم میآید عملیات مروارید به پایان رسیده بود و ما از اسکلههای البکر و الامیه عراق دور میشدیم که شهید همتی مرا صدا زد تا روی عرشه بروم. ۴۸ ساعت از آغاز عملیات گذشته بود و من چون افسر مخابرات و مسئول رادار ناوچه بودم در طول این ۴۸ ساعت استراحت نکرده بودم. از من تشکر کرد و با دست روی شانهام زد و بیشترین علت موفقیت ناوچه و عملیات را به من نسبت داد. در این حین ناگهان صدای فریاد بچههای ناوچه بلند شد که موشک به سمت ما میآید، انتظار حمله را نداشتیم. شهید حفیظی که معاون شهید همتی بود به سمت سکان دوید و آن را به طور کامل به سمت چپ تکان داد اما متأسفانه موشک به قسمت انتهایی ناوچه اصابت کرد و من به داخل آب پرتاب شدم. زمانی که به خود آمدم ناوچه در حال غرق شدن بود و هواپیماهای دشمن با شلیک خود به سمت ناوچه آن را مورد اصابت قرار داده بودند.
یادمان ناوچه پیکان بر روی میدانی در شهر بوشهر
شهید همتی را در آخرین لحظات روی ناوچه که در حال غرق شدن بود دیدم اما هیچوقت پیکر محمدابراهیم پیدا نشد و همانند پیکان در قعر آبهای خلیج همیشه فارس، مأوا گرفت.»/روزنامه جوان
نامگذاری روز نیروی دریایی ارتش
عملیات مروارید در منطقه ای به طول تقریبی ۴۰۰ کیلومتر و به عرض ۵۰ کیلومتر (به مساحت ۲۰۰۰۰ کیلومترمربع ) از شمالی ترین نقطه خلیج فارس تا محدوده عملیاتی نیروی رزمی ۴۲۱ در منطقه دوم دریایی بوشهر را دربرمی گرفت .
صبح هفتم آذر ۵۹، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا در صدد بازپسگیری پایانههای نفتی «البکر» و «الامیه» برآمد که روز قبل توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تسخیر در آمده بود؛ اما در یک مصاف نابرابر، ناوچه «پیکان» به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتیها و هواپیماهای عراقی را از صحنه عملیات خارج کند. سرانجام پس از ساعتها نبرد بیامان، هنگام ظهر ۷ آذر ۱۳۵۹، در حالیکه دلاورمردان این ناوچه، آخرین گلولههای خود را به سوی دشمن نشانه میرفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع و فداکار خود در زیر آبهای گرم خلیجفارس، جای گرفت. با اینحال نتیجه این مصاف و این رشادتها، انهدام بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و از کار انداختن بیش از ۵۰ درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق بود. این نبرد آنچنان در روحیه دشمن بعثی اثر گذاشت که تا پایان جنگ حرکت چندان مهمی در دریا از آنها مشاهده نشد. به مناسبت رشادتها و دلاورمردیهای نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور و بویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آبهای خلیجفارس در دوران جنگ تحمیلی، با تأیید امام، هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه باشکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.
پایگاه خبری تحلیلی خبر استان ،این روز را به همه دلاور مردان غیور نیروی دریایی ارتش و حافظان مرزهای آبی وطن تبریک عرض می نماید.