خبر استان:طراحی در صنعت خودرو تنها به فضای داخلی و بیرونی خودرو محدود نمی شود و خودروسازان به لوگوی محصولاتشان توجه زیادی دارند.
آرم یا همان لوگو خودروها یکی از مهمترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است، خودروها می آیند و می روند اما لوگوها ماندگار هستند.
در بعضی موارد لوگوها به مرور زمان و با رشد شرکت، معروف می شوند و در اغلب موارد، لوگوها معنی عمیقی دارند که به آغاز فعالیت شرکت برمی گردد.
در این گزارش به بررسی آرم معروفترین لوگوهای خودروسازان جهان و معنی آنها پرداخته شده و در برخی موارد پیشینه آنها بررسی شده است.
آرم مرسدس بنز
پیشینه نام گذاری مرسدس بنز به دو شریک تجاری قدیمی به نامهای گاتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ پایه گذاران مرسدس بنز برمیگردد، مرسدس نام دختر بزرگتر مایباخ است و واژه بنز هم از ادغام بنز و Cie در سال ۱۹۲۶ گرفته شده است.
لازم به ذکر است که ستاره سه گوش مرسدس بنز برای نخستین بار در سال ۱۹۰۹ ثبت شد و سه گوش آن سه نوع حرکت در خشکی، آب و هوا را نشان می دهد و با ادغام شدن دایملر و بنز در سال ۱۹۲۶ این ستاره در یک دایره جای گرفت.
آرم تویوتا
در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفتهای تکنولوژیکی و فرصتهای بیحد و مرز تویوتا را ترسیم میکند.
آرم مزدا
آرم مزدا چیزی شبیه یک لاله خوش فرم و نمایانگر بالهای باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت ۷ به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.
آرم آئودی
لوگوی چهار حلقه ای آئودی در سرتاسر جهان شناخته شده است و عده کمی معنای آن را میدانند، این چهار حلقه ادغام چهار شرکت تحت یک لوگو را نشان میدهد. آئودی در سال ۱۹۳۲ با شرکتهای Horch، DKW و واندرر ادغام شد تا “اوتو یونیون” را تشکیل دهد که همان آئودی امروزی است.
آرم ب ام و
Bavarian Motor Works (ب ام و) که به معنای موتورسازی باواریا است، از لوگوی گرد یا دایره ای به رنگهای سفید و آبی تشکیل شده که این رنگها از پرچم ایالت جنوب شرقی باواریای آلمان گرفته شده که مقر این خودروسازی است.
سالها تصور می رفت این لوگو یک تیغه پروانه را نشان می دهد که در آسمان قرار گرفته و مربوط به گذشته این شرکت است که موتورهای هواپیما تولید می کرد اما بعدها روشن شد که این لوگو با وجود اینکه در سال ۱۹۲۹ در یک تبلیغات استفاده شد، ارتباطی با موتورهای هواپیما ندارد.
آرم هیوندای
لوگوی هیوندای شبیه نخستین حرف نام این خودروساز کره ای به نظر می رسد ولی در واقع این لوگو که شبیه حرف “اچ” است، رابطه میان مشتری و شرکت را نشان میدهد. اگر این لوگو با دقت نگاه شود، به نظر می رسد دو نفر در حال دست دادن هستند.
آرم فولکس واگن
لوگوی فولکس واگن طی ۷۰ سال تغییراتی کرده است. هرچند در مورد منشا اولیه لوگو اخلاف نظر وجود دارد، اما بر اساس پیشینه فولکس واگن، اولین لوگوی این شرکت را فرانتس ژاویر رایمسپیس در سال ۱۹۳۸ در یک مسابقه رسمی طراحی کرد.
گفتنی است این لوگو بعد از جنگ جهانی دوم تا اندازهای کامل شد و مهمترین تغییر آن در طرح نهایی افزودن رنگ به آن بود در حالی که اوایل بخش عمده لوگو به رنگ سیاه بود.
آرم پورشه
کمپانی پورشه توسط فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ پایه گذاری شده که در تولید خودروهای اسپرت لوکس تخصص دارد و یکی از رؤیاییترین برندهای دنیاست، طراحی لوگو پورشه به اوایل دهه ۱۹۵۰ برمیگردد که فردیناند پورشه و تیمش این لوگو را طراحی کردند.
این لوگو با شاخهای شکل گوزن و رنگهای تشریفاتی قرمز و سیاه به منظور تمجید از شوابن، خانه دوم خانواده پورشه طراحی شده و اسب سیاه بر روی سپر زرد رنگ مظهر قدرت پیشروی و نشان متمایز اشتوتگارت است.
آرم ولوو
لوگوی ولوو یک دایره با یک کمان را نشان میدهد که نماد آهن است، این نماد آهن مورد استفاده قرار گرفته تا نشان دهد آهن سوئدی در خودروهای ولوو مورد استفاده قرار گرفته که نشان دهنده استحکام و دوام است.
آرم میتسوبیشی
واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است، برخی بر این عقیدهاند که سه الماس ملخ کشتی است اما اخیرا مطرح شده که این لوگو از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایانگر هیچ بخشی از یک کشتی نیست، ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی بوده که بدلیل سابقه کشتیرانی و کشتیسازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.
آرم رنو
آرم رنو شبیه الماس است و نخستینبار به صورت آرم ایستاده، روی در موتور بهکار رفت، در سال ۱۹۲۲ میلادی قسمت مرکزی آرم برای خروج هوا بریده شد و رنو آرم امروز خود را از سال ۱۹۲۴ میلادی با خود همراه دارد.
آرم کیا
نام کیا برخاسته ﺍز نامی چینی-کرهﺍی ﺍست که شامل کلمه (کی) به معنای برﺁمدن و (ﺁ) به معنای ﺁسیا ﺍست که به ﺍختصار نام ﺍین شرکت معنای برﺁمده ﺍز ﺁسیا رﺍ ﺍلقا میکند.
آلفا رومئو
علائم ثبت شده بر روی لوگو آلفا رومئو نشان رسمی شهر میلان و مربوط به جنگ های صلیبی بوده است.
آرم سیتروئن
آندره سیتروئن بنیانگذار سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و در واقع دو علامت روبه بالا در آرم سیتروئن سمبل دندانههای چرخ دنده است.
آرم فراری
اسب رقصان در لوگو فراری برگرفته از هواپیمای جنگی خلبان تکخال فرانچسکو باراکا در جنگ جهانی بوده و رنگ زرد لوگو مربوط به پرچم شهر مودنا، زادگاه بنیان گذار فراری است.
همچنین دو حرف انگلیسی S F بر روی لوگو مخفف اسکودریا فراری به معنای سرشاخه مسابقات اتومبیل رانی فراری است.
آرم لکسوس
نام لکسوس برگرفته از یک نام تجاری کاندید شده در تعیین نام این شرکت گرفته شده است که در ابتدا الکسیس بوده و چون برای نام خودرو مناسب نبوده به لکسوس تغییر پیدا کرده است.
آرم مازراتی
آرم مازراتی مانند آرم آلفا رومئو سمبل شهری است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شده و آن شهر بولونیا نام دارد.
آرم لامبورگینی
کارخانه لامبورگینی در شهر تورینوی ایتالیا واقع شده که Toro در زبان ایتالیایی به معنای گاو و torino به معنای گاو کوچک است.
در آرم کمپانی لامبورگینی یک گاو خشمگین مشاهده میشود که گارد گرفته و آماده حمله به حریف خود است.
لازم به ذکر است که نام اکثر مدل های لامبورگینی از گاوهای وحشی صاحب نام ورزش گاوبازی گرفته شده که در این میان میتوان به دیابلو به معنای شیطان، اسپادا به معنای شمشیر و گالاردو که یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص ورزش گاوبازی است اشاره کرد.
آرم پژو
در واقع آرم پژو برگرفته از اولین خودرو پژو به نام مدل شیرساخته شده که نشان محلی شهر بلفورد، مکان ساخت مدل ذکر شده را روی خود داشته است.
منبع: خودروکار