هجوم یک بیماری به مزارع جالیز دشتستان
هجوم یک بیماری به مزارع جالیز دشتستان

ندای استان:معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان از هجوم بیماری سفیدک داخلی جالیز در مزارع دشتستان خبر داد و گفت: اکثر این مزارع سمپاشی شده و در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

به گزارش ندای استان،طیبه کیانی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان در حاشیه بازدید از مزارع جالیز دهداران، چاهدول، گلدشت و حومه شبانکاره در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در پی بارندگی و ادامه هوای ابری در دو هفته اول سال جاری که منجر به بروز شرایط مناسب برای توسعه بیماری سفیدک داخلی جالیز شده است، اکثر مزارع جالیز مورد هجوم این بیماری قرار گرفته است.

وی افزود: استفاده مناسب کشاورزان از سمومی مانند ترکیبات مسی و سموم اختصاصی با دوره کارنس کوتاه، کاهش مصرف کودهای نیتروژنه و مدیریت آبیاری مزارع به‌منظور جلوگیری از افزایش رطوبت در مزرعه سبب کنترل بیماری شده و اکثر مزارع سمپاشی شده در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

معاون فنی جهاد کشاورزی دشتستان درباره پیشگیری و کنترل این بیماری، بیان داشت: استفاده از ارقام مقاوم، تغدیه بهینه جهت تقویت گیاه و جبران آثار نامطلوب حمله قارچ بیماری‌زا، پرهیز از مصرف بیش از حد کودها به‌خصوص کودهای نیتروژنی، استفاده به‌موقع از سموم مناسب، رعایت میزان توصیه شده از سم و رعایت دوره کارنس مصرف سم، تنظیم دور آبیاری جهت کنترل رطوبت مزرعه لازم است.