بزرگترین سد هسته آسفالتی کشور آبگیری می‌شود
بزرگترین سد هسته آسفالتی کشور آبگیری می‌شود

ندای استان: استاندار بوشهر گفت: سد دالکی از نوع خاکی و هسته آسفالتی با ارتفاع ۱۰۶ متر سال آینده در شهرستان دشتستان این استان آبگیری خواهد شد.

به گزارش ندای استان،«احمد محمدی زاده» روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سد دالکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و پیشرفت بیش از ۵۰ درصد توسط قرارگاه خاتم انبیا در دست ساخت است.

وی افزود: با بهره برداری از سد دالکی، آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان دشتستان و بخشی از حقابه تالاب “حله” تامین می شود.

استاندار بوشهر با اشاره به بازدید میدانی روز گذشته از سد دالکی یادآورشد: در ۲ سال گذشته روند تامین اعتبارهای مورد نیاز سد دالکی بهبود یافته که این امر اجرای سد را شتاب بخشیده است.

محمدی زاده ادامه داد: این سد بر روی رودخانه دالکی در حال ساخت است و نقش مهمی در کنترل سیلاب، بهبود کشاورزی و تامین حقابه های محیط زیستی دارد.

استاندار بوشهر یادآور شد: برای ساخت این سد بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام خواهد شد و اکنون همه جبهه های کاری آن فعال است.

وی با اشاره به آغاز ساخت سد “دهرود” در بخش ارم همزمان با دهه فجر امسال با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال گفت: ساخت سد “خلیفه ای” از توابع بخش ” شبانکاره ” شهرستان دشتستان نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

محمدی زاده اظهار کرد: باتوجه به خشکسالی های درازمدت و مشکلات ناشی از کم آبی، دولت سیزدهم برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان بوشهر ساخت سد و راه اندازی آب شیرین کن را به صورت جهادی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سد دهرود از مصوبات سفر استانی هیات دولت است که در یکی از مناطق متاثر از خشکسالی و افت سطح آب های زیر زمینی در حال ساخت است.

محمدی زاده ادامه داد: سد دهرود با حجم مخزن ۱۰.۵ میلیون متر مکعب ، به منظور کاهش فشار بر سفره های آب زیرزمینی ، بهبود شرایط کشاورزی و به ویژه گلخانه ها و تامین بخشی از آب شرب منطقه اجرا شده است.

وی از آغاز ساخت سد عنبری در ۲ ماه آینده خبر داد و گفت: این سد به منطور کنترل سیلاب های مخرب کوهستان های بالادست شبانکاره و کاهش خسارت ناشی از سیلاب ها در زمین های مسکونی و کشاورزی مناطق پیرامونی ساخته خواهد شد.

استاندار بوشهر افزود: سد عنبری با حجم مخزن ۵.۳ میبلیون متر مکعب، افزون بر کنترل سیلاب های مخرب، باعث تامین آب پایدار و قابل استفاده در بخش کشاورزی شبانکاره می شود.

محمدی زاده اضافه کرد: با ساخت این سد انتظار چندین دهه ای مردم روستاهای “خلیفه”، ” شلدون” و “باغی” در بخش شبانکاره محقق می شود و چندین هزار هکتار از زمین های این بخش با سد عنبری سیراب خواهد شد.