پلمپ ۱۰ مغازه در بوشهر بدلیل اسامی بیگانه
پلمپ ۱۰ مغازه در بوشهر بدلیل اسامی بیگانه

ندای استان:معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: ۱۰ واحد در راستای اجرای قانون منع به کارگیری اسامی بیگانه در استان پلمب شدند.

به گزارش ندای استان،وحید حیدری روز سه شنبه اظهار کرد: امسال ۷۰۰ واحد صنفی و تجاری در راستای اجرای قانون منع استفاده از اسامی و عناوین بیگانه در بوشهر توسط واحد تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شناسایی شده است.

وی افزود: از این شمار واحد تجاری ۱۰۰ مورد اخطار گرفته‌اند که ۱۰ مورد نیز به تعطیلی و پلمب واحد تجاری منجر شد.

حیدری با بیان اینکه بیشترین اخطارها مربوط به صنف پوشاک، رستوران و موبایل است یادآورشد: برخی از اسامی به دلیل دوگانگی به استعلام نیاز دارند که در این راستا از آغاز سال جاری ۲۵۰ واحد تجاری برای استعلام از اسامی واحد خود به سامانه پاسداشت زبان فارسی مراجعه کردند که شماری از آنها نیاز به استعلام از تهران داشت اقدامات لازم جهت رفع مشکل انجام شد.

کارشناس تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: مطابق با قانون دستگاه‌هایی که به کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، اماکن تجاری و خدماتی پروانه تاسیس، کسب، بهره‌برداری و اجازه فعالیت می‌دهند، موظف هستند قبل از صدور پروانه و اجازه تولید به واحدهای دارای اسامی بیگانه طی ابلاغیه و تذکر به واحد مذکور نسبت به جلوگیری از ثبت اسم بیگانه و تغییر نام موسسه یا محصول واحد مذکور اقدام کنند.

عبدالصمد دشتی افزود: با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی کلیه دستگاه‌ها را مکلف به اجرای این قانون کرده اما برخی از دستگاه ها از جمله مجامع امور صنفی به بهانه اینکه این قانون مربوط به ما نیست و تابع قوانین نظام صنفی هستیم، به آن عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ هزار واحد صنفی در استان بوشهر فعالیت دارند، گفت: بسیاری از این واحدها برای انتخاب نام واحد خود و تهیه تابلوهای سر در مغازه و سایر طراحی‌های مربوطه هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند که مجامع صنفی می‌توانند با تذکر به واحد مذکور در مورد عدم استفاده از نام بیگانه از ضرر آن واحد جلوگیری کنند.

دشتی افزود: مطابق با ماده ۱۱ قانون منع استفاده و به کارگیری از اسامی بیگانه، صدا و سیما نیز مکلف به ایجاد یک واحد در تشکیلات خود است تا از طریق آن در جهت زمینه‌سازی اجرای قانون و جلوگیری از استفاده از واژه‌های نامانوس اقدام کند که تاکنون این واحد تشکیل نشده است.

کارشناس تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر تصریح کرد: رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه ملی، قانون منع استفاده از اسامی بیگانه را در متون خود رعایت می‌کنند اما در تبلیغاتی که انجام می‌دهند به آن توجهی ندارند.

دشتی با تاکید بر ضرورت حفظ هویت فارسی و توجه بیشتر به بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران، گفت: با توجه به غنی بودن فرهنگ و زبان فارسی، دستگاه‌هایی همچون مجامع امور صنفی، اداره کل صمت، صدا و سیما و رسانه‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی فعالیت بیشتری داشته باشند چرا که فرهنگ‌سازی از جلوگیری و ممانعت از استفاده از اسامی بیگانه تاثیر بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: با این وجود برخورد و پلمب واحدهای متخلف در محدوده‌ بهمنی، سنگی، جفره و لیان شهر بوشهر بازتاب مناسبی داشت و باعث شد تا شماری از واحدهای استفاده کننده از اسامی بیگانه نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند و افرادی که قصد انتخاب نام برای واحد خود را داشتند نیز با دقت و حساسیت بیشتری این کار را انجام دهند.

دشتی با بیان اینکه غلط‌نویسی برای جذب مشتری ممنوع بوده و به سرعت با متخلفین برخورد می‌شود، بیان کرد: شرکت‌ها و صنوف استفاده کننده از اسامی بیگانه که به اسم خود وابسته هستند می‌توانند پس از تغییر نام خود، نام قدیمی شرکت یا صنف را در کنار نام جدید با اندازه ای کوچک درج کنند.

وی با قدردانی از همکاری و مشارکت اداره نظارت بر اماکن عمومی استان گفت: پیش بینی می شود در هفته‌های آینده تابلوی معرف کاربری بیش از ۱۰۰ واحد صنفی مورد اخطار و برخورد قانونی قرار گیرد.

کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از صنوف مختلف درخواست کرد با مراجعه به سامانه پاسداشت زبان فارسی به آدرس farsipasdasht.ir مجوز تایید نام واحد صنفی خود را اخذ نمایند.