آیا نماینده بوشهر و شمال استان مستقل می شوند؟
آیا نماینده بوشهر و شمال استان مستقل می شوند؟

ندای استان:صورت نهایی شدن طرح مذکور، این قانون از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که اسفندماه برگزار می شود، لازم الاجراست.

به گزارش ندای استان،محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، این مطلب را اعلام کرده و گفته: بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش ۴۰ نماینده به مجلس، در نشست علنی فردا (یکشنبه) در دستور کار است.

به گفته وی، در صورت نهایی شدن طرح مذکور، این قانون از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که اسفندماه برگزار می شود، لازم الاجراست.

در متن طرح، با مستقل شدن شهرستان بوشهر، یک نماینده به استان بوشهر اضافه و تعداد آنها در مجلس به ۵ نفر می رسد.

با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم می شود:

در تبصره مربوط به استان بوشهر درخصوص اضافه شدن یک نماینده آمده: حوزه انتخابیه «بوشهر» شامل شهر بوشهر و بخش های مرکزی، چغادک و خارک به مرکزیت شهر بوشهر با یک نماینده و حوزه انتخابیه گناوه و دیلم متشکل از این دو شهرستان به مرکزیت شهر گناوه با یک نماینده تفکیک می شوند.

هم اکنون حوزه های انتخابیه مجلس در استان بوشهر شامل “بوشهر، گناوه و دیلم”/ “دشتستان”/ “دشتی و تنگستان”/ “کنگان، دیر، جم و عسلویه” می باشد.

شایان ذکر است بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی، در هر ۱۰ سال، ۲۰ نفر نماینده می‌تواند به مجلس شورای اسلامی اضافه شود اما در بیش از دو دهه‌ گذشته، تعداد نمایندگان افزایشی پیدا نکرده است.