نگرانی از فرونشست زمین در برخی مناطق دشتستان/ پرونده کم آبی نخیلات تنگستان بسته می شود
نگرانی از فرونشست زمین در برخی مناطق دشتستان/ پرونده کم آبی نخیلات تنگستان بسته می شود

ندای استان:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر می گوید: فرونشست زمین در نقاطی از شهرستان دشتستان شامل روستاهای دهرود، طلحه، شاهیجان و دالکی آغاز شده که هرچند میزان آن نگران کننده نیست، اما سرعت آن نگران کننده است.

به گزارش ندای استان،علی محمدی در نشست یکشنبه‌های پاسخگویی به میزبانی استانداری بوشهر با اشاره به ممنوعه شدن دشت‌های استان و فرونشست آنها اظهار کرد: سطح آب زیرزمینی در دشت های استان به طور متوسط سالانه یک متر افت کرده که اگر برای این وضعیت همت همگانی رخ ندهد، شاهد اتفاقات تلخ در برخی مناطق مرکزی کشور نظیر فروچاله های بزرگ خواهیم بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد شرب و خدمات و پنج درصد در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد تاکید کرد: باید الگوی کشت کشاورزی با جدیت اجرا شود، البته بنده کشاورز زاده هستم و معتقدم باید دغدغه های بازار و فروش محصولات کشاورزان هم ببنیم تا از عمیق تر شدن بحران سفره های زیرزمینی استان پیشگیری کنیم.

تلاش برای ذخیره ۲.۷ میلیون متر مکعب روان آبی که به دریا می رود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره اینکه به طور متوسط سالانه ۲.۷ میلیارد مترمکعب روان آب ناشی از سیلاب به استان بوشهر وارد می شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این روان‌آب‌ها کنترل و استفاده شوند تا هم منابع آبی استان تقویت شود و هم از بروز سیل جلوگیری شود.

وی با اشاره به ساخت چند سد استان به همراه اقدامات آبخیزداری منابع طبیعی اضافه کرد: با اجرای طرح هایی که فعالند یا در حال مطالعه نهایی می باشند، ۱.۵ میلیارد متر مکعب از این آب‌ها قابل استحصال است، مابقی نیز سهم تالاب ها و محیط زیست یا جریان دائمی رودخانه ها می باشد.

افتتاح سه سد در سالجاری

محمدی با اشاره به آبگیری ۳ سد باغان، خاییز و اخند در سال گذشته، اعلام کرد: تلاش داریم این سدها امسال به افتتاح کامل برسند.

آبگیری دالکی و دشت پلنگ در سال آینده

وی افزود: همچنین تلاش می‌شود آخر امسال یا اوایل سال آینده ۲ سد دیگر استان شامل دشت پلنگ دشتی و دالکی دشتستان هم آبگیری شود.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر، سد دالکی نیز یکی از مهمترین پروژه‌های سد سازی در استان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که می‌تواند آب مورد نیاز ۲ میلیون اصله نخل و ۱۳ هزار هکتار اراضی پایاب آن را تامین کند.

پیگیری شروع ۵ سد جدید در استان

محمدی از نهایی شدن مطالعات چند سد در استان و پیگیری برای ردیف اعتباری آنها در سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: سد دهرود دشتستان، کاردنه دشتی، کلاکل جم و دو سد در عسلویه در این راستا می باشد که هدف اصلی آنها مهار روان آب های ناشی از سیل برای استفاده شرب یا کشاورزی می باشد.

پرونده کم آبی نخیلات تنگستان بسته می شود

محمدی با اشاره به پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی سد خائیز و آبگیری آن طی دو سال گذشته بیان کرد: این سد مراحل پایانی ساخت را پشت سر می‌گذارد و در صورت تامین منابع مالی امکان بهره‌برداری کامل از آن در سال جاری وجود دارد. تلاش داریم به زودی آب آن برای نخیلات اهرم رهاسازی شود.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر، سد باهوش در تنگستان سال گذشته در مسیر ساخت قرار گرفت و اکنون ۱۷ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌شود طی یکی دو سال آینده تکمیل شود که عملا پرونده کم آبی نخیلات تنگستان بسته می شود.

خط انتقال سد خاییز چه شد؟

وی پیرامون سرنوشت اجرای خط انتقال سد خاییز تا اراضی کشاورزی اهرم که وعده رییس جمهوری در سفر اول و دوم بود اظهار کرد: منتظر ابلاغ مصوبات سفر دوم هیات دولت هستیم که در آن اعتبار خوبی برای این منظور دیده شده، اما فعلا اولویت با لوله گذاری بجای شبکه های روباز آب در اهرم است که طی سال گذشته حدود ۳ کیلومتر اجرا شده و ۷ کیلومتر دیگر باقی مانده است. این موضوع ضمن پیشگیری از حوادث ناشی از سقوط در کانال های کشاورزی، به زیباسازی شهر اهرم هم منجر شده است.

محمدی درباره نگرانی از هدر رفت آب سد خاییز به دلیل انتقال آن به صورت رهاسازی روی زمین اظهار کرد: تا زمان اجرا نشدن خط انتقال، بهترین راهکار انتقال آب سد خاییز به نخیلات همین می باشد و چون فاصله سد تا بند انحرافی در ورودی اهرم زیاد نیست و همچنین جنس خاک آنجا که نفوذ پذیری کمی دارد، برای رهاسازی آب در اراضی در آینده نزدیک نگرانی چندانی نیست.

شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان

محمدی با اشاره به شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر گفت: بر اساس احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی هر سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ حلقه چاه مسدود می‌شود.

وی آزادسازی حریم رودخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته ۳۵ هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌ها بازگشایی شد و این میزان از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۵۰ هکتار بوده است.