۱۱۵ سقط جنین در استان بوشهر/محکومیت پزشکان در عمل زیبایی
۱۱۵ سقط جنین در استان بوشهر/محکومیت پزشکان در عمل زیبایی

ندای استان:پارسا گفت:مراجعه به افراد غیرمتخصص و در بسیاری از موارد غیرپزشک که تنها به دلیل جذابیت‌های مالی به سراغ این کار آمده‌اند منجر به وقوع رخدادهای غیر قابل جبران می‌شود.

به گزارش ندای استان،مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه ۲۰ درصد پرونده کمیسیون‌های پزشکی در این استان مربوط به عمل‌های زیبایی و پوست است؛ مردم برای انجام عمل‌های زیبایی از مراجعه به افراد غیرمتخصص خودداری کنند.

ابراهیم پارسال روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه برگزار شد اظهار کرد: سال گذشته ۱۷۱ پرونده کمیسیون‌ پزشکی در استان بوشهر تشکیل شد که از این شمار ۹۷ پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده که ۵۰ پرونده رای به محکومیت و ۴۷ پرونده به برائت ختم شده است.

وی افزود: بررسی پرونده‌های کمیسیون‌های پزشکی نشان می‌دهد مراجعه به افراد غیرمتخصص و در بسیاری از موارد غیرپزشک که تنها به دلیل جذابیت‌های مالی به سراغ این کار آمده‌اند منجر به وقوع رخدادهای غیر قابل جبران می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر از مردم خواست در انتخاب درمانگر خود دقت داشته باشند چون به طور قطع هیچ چیزی جای سلامت انسان را نمی‌گیرد و هرتنبیه و دیه‌ای که در نظر گرفته شود جایگزین خوبی برای سلامتی فرد نخواهد بود.

انجام ۹۰ درصد آزمایش‌های پزشکی قانونی در استان بوشهر

پارسا با بیان اینکه در زمان حاضر۹۰ درصد آزمایش‌های مورد نیاز در حوزه آسیب‌شناسی، سم‌شناسی و سرلوژی و ژنتیک در استان بوشهر انجام می‌شود، گفت: با توجه به تامین زیرساخت‌های لازم در خصوص امکانات آزمایشگاهی به خصوص در زمینه آسیب شناسی، مشکلی در زمینه ارائه نظرات و پاسخ‌گویی به استعلام‌های مربوط به سم‌شناسی در استان وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر تنها مورد آزمایش سرلوژی (برای بررسی سرم و مایعات بیولوژیک) است که به خارج از استان ارسال می‌شود که با توجه به خرید دستگاه مورد نیاز و آموزش تکنسین و نیروی انسانی لازم این واحد نیز به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر تنها مورد آزمایشگاهی که در استان بوشهر به دلیل نیاز به تجهیزات خاص در استان انجام نمی‌شود آزمایش دی ان ای است.

پارسا ادامه داد: سال گذشته ۲۰ هزار و ۳۷۱ پرونده ارجاعی در بخش معاینات بالینی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر با بیان اینکه ۳۸ درصد از مراجعان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند اضافه کرد: سال گذشته چهار هزار و ۲۵ پرونده ادعای نزاع تشکیل شد که نسبت به مدت ماقبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی از تشکیل چهار هزار و ۶۵۰ پرونده تصادف در استان طی سال گذشته خبر داد و افزود: این پرونده‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰، معادل ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تشکیل ۱۴۴ پرونده سقط جنین

پارسا بیان کرد: سال گذشته ۱۴۴ پرونده سقط جنین در استان بوشهر تشکیل شد که ۱۱۵ مورد منتج به صدور مجوز سقط درمانی شد.

وی با اشاره به ارجاع یک هزار و ۹۱ مورد پرونده جسد به پزشکی قانونی استان در سال گذشته تاکید کرد: ۷۱۵ مورد مرگ غیرطبیعی تشخیص داده شد و در این زمینه افزایش ۹ درصدی را شاهد هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر یادآور شد: سال گذشته ۳۶۸ مورد فوت مربوط به سوانح رانندگی در استان به ثبت رسید که ۳۱۱ مورد از این جان باختگان مرد و ۵۴ مورد زن هستند که نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۲۳ مورد فوت ناشی از حوادث کار، ۳۵ مورد غرق‌شدگی، ۲۲ مورد ناشی از داروهای مخدر و ۹ مورد مونواکسید کربن در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

پارسا ادامه داد: در استان بوشهر پزشکی قانونی در مرکز استان و چهار شهرستان دشتستان، کنگان، جم و گناوه مستقر و سایر شهرستان‌های استان از این ظرفیت بی ‌بهره هستند.

  • منبع خبر : ایرنا