زنان بوشهری رتبه سوم کشور در گرفتن جواز کسب+ نمودار
زنان بوشهری رتبه سوم کشور در گرفتن جواز کسب+ نمودار

ندای استان:طبق آمار صادره از ۱۵ فروردین تا ۱۵ خردادماه سال جاری، حدود ۲۷ هزار جواز کسب در کشور صادر شده که ۳۰ درصد آن‌ها متعلق به بانوان است و استان بوشهر با ۴۳ درصد در رتبه سوم کشور قرار گرفت.

به گزارش ندای استان،با شروع به کار دولت سیزدهم بهبود محیط کسب‌وکار با جدیت آغاز شد. بر این اساس همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ دو کار اصلی و مهم برای تسهیل شرایط صدور کسب‌وکار در کشور انجام دهند. نخستین اقدام این بود که همه دستگاه‌ها باید شرایط صدور مجوزهای زیرمجموعه خود را شفاف و غیرقابل تفسیر کنند و برای راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی نباید هیچ شرط مبهمی باشد و متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف باید خیلی راحت و کامل از شرایط مجوز درخواستی خود آگاه و مطلع شوند.

دومین وظیفه اصلی دستگاه‌های مختلف، اتصال سامانه تخصصی صدور مجوز تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ به درگاه ملی مجوزها بود تا متقاضیان بتوانند به صورت الکترونیک از داخل خانه یا گوشی همراه خود، در حداقل زمان مجوز درخواستی خود را دریافت کنند.

مناسب نبودن فضای کسب‌وکار در کشورمان به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم و صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان و همچنین یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران مطرح بوده است که بخش عمده این فضا به بحث صدور مجوزهای کسب‌وکار مربوط می‌شود.

درواقع طولانی و پیچیده بودن فرایند دریافت مجوز راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید باعث شده است تا رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به عرضه فعالیت‌های اقتصادی در ایران کاهش یابد.

درحالی‌که تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار از ۱۵ سال پیش تاکنون در قالب ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از تکالیف دولت‌ها بوده است، اما تا قبل از دولت سیزدهم گام بلندی در این راه برداشته نشده بود.

دولت سیزدهم یک پروژه جدی برای اجرایی کردن این تکلیف تعریف کرد که طی آن تمام دستگاه‌های اجرایی باید ضمن اینکه به درگاه ملی مجوزها متصل شوند، مراحل صدور مجوزهای مربوط به خود را نیز تسهیل کنند. اتفاقی که تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی شد.

این طرح از آبان ۱۴۰۰ به صورت جدی آغاز شد و شرایط تمام مجوزهایی که به راه‌اندازی کسب‌وکار ارتباط داشت به صورت شفاف روی درگاه ملی قرار گرفت. دستگاه‌ها حداکثر تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ فرصت داشتند تا به درگاه ملی مجوزها متصل شوند و برای صدور مجوزهای کسب‌وکار استعلامات را به صورت الکترونیک انجام دهند.

بها دادن دولت سیزدهم به بانوان

امروز بعد از گذشت دو سال از آغاز این طرح و با گذشت ۱۵ سال از مصوبه سال ۱۳۸۷ به منصه ظهور رسیده است. تا امروز ۲۲خردادماه سال ۱۴۰۲ تعداد  درخواست های مجوز در درگاه ملی مجوز کشور ۱۷۶۴۹۹۲، تعداد درخواست مجوز صادرشده در درگاه ملی مجوزهای کشور۱۰۴۴۵۶۹ و تعداد استعلامات مبادله شده در درگاه ملی مجوزهای کشور به ۹۵۳۷۵۹۶ اعلام شده است که می توانید به صورت برخط از سامانه اینترنتی https://auth.g4b.ir/ مشاهده کنید.

چیزی که قابل تقدیر از دولت رئیسی است بها دادن به بانوان است که آماری شگفت انگیز را خلق نموده است طبق آمار صادره از ۱۵ فروردین تا ۱۵ خردادماه سال جاری، حدود ۲۷ هزار جواز کسب در کشور صادر شده که ۳۰ درصد آن‌ها متعلق به بانوان است.

سهم ۴۳ درصدی زنان بوشهری در جواز کسب در کشور

استان‌های لرستان با ۵۰ درصد، کرمان با ۴۵ درصد و بوشهر با ۴۳ درصد، بیشترین سهم زنان در پروانه‌های کسب صادره را داشته اند.

استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و تهران، کمترین سهم زنان در پروانه‌های کسب صادره را داشته‌اند.

صدور مجوزهای صنفی از ابتدای سال جاری با مراجعه متقاضیان به درگاه ملی مجوزها و طی ۳ الی۷ روز انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اتحادیه‌ها نیست.