حمایت مالی آستان قدس رضوی از دستگاه تولید سوخت از زباله
حمایت مالی آستان قدس رضوی از دستگاه تولید سوخت از زباله

ندای استان:مخترع طرح تولید سوخت از زباله در استان بوشهر با اشاره به ثبت جهانی این طرح گفت: اکنون از این طرح رونمایی شده و برای صنعتی شدن آن آستان قدس رضوی اعلام حمایت کرده است.

به گزارش ندای استان،کاظم صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با اشاره به رونمایی از دستگاه تبدیل زباله به گازوئیل و بنزین در استان بوشهر، اظهار داشت: مشکلات و موانع در تأمین منابع مالی و صدور مجوزهای لازم توسط آستان قدس رضوی مورد پیگیری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «درینه سیاه آریا» از اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای حمایت، اجرایی و صنعتی شدن این طرح علمی و دانش‌بنیان گفت: در یک بازده زمانی کوتاه، اعضا و تیم مورد نظر آستانه قدس رضوی با حضور در استان بوشهر در نشست تخصصی با شرکت دانش‌بنیان «درینه سیاه آریا» ضمن بررسی موانع و مشکلات طرح تولید سوخت بنزین و گازوئیل از زباله راهکارهای لازم برای حل مشکلات این طرح ارائه دادند.

مخترع طرح تولید سوخت از زباله در استان بوشهر اضافه کرد: برای تأمین منابع مالی مذاکراتی که با آستان قدس رضوی انجام شد امید می‌رود این طرح در مدار تولید و بهره‌برداری قرار بگیرد.

صالحی ادامه داد: از آن طرف هم توسط استانداری بوشهر جلسات تخصصی برای حل مشکلات اجرایی شدن این طرح تشکیل شد و موضوع در حال بررسی است تا بتوان موانع تأمین منابع مالی این طرح ۱۲ ساله برطرف و در مسیر صنعتی شدن هدایت شود.

وی اضافه کرد: توسط تیم ۱۰ نفره در اختراع دستگاه تبدیل زباله به گازوئیل و بنزین در ۱۲ سال تمام مراحل اثبات علمی در سطح بین‌المللی مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت در اداره اختراعات آمریکا مورد ثبت جهانی قرار گرفت.

مخترع طرح تولید سوخت از زباله در استان بوشهر با بیان اینکه مجوزهای لازم صادر شده است، تأکید کرد: انتظار می‌رود در تأمین منابع سرمایه‌گذاری مسئولان این طرح را مورد حمایت قرار دهند تا هر چه زودتر به مرحله صنعتی و تجاری‌سازی برسد.

یکی دیگر از اعضا تیم ۱۰ نفره ساخت دستگاه تولید زباله به سوخت بنزین و گازوئیل بیان کرد: دستگاه‌ تولید زباله به سوخت بنزین و گازوئیل سال ۱۳۹۲ به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه و با تأیید اختراع و نوآوری مجوز ثبت شرکت دانش بنیان صادر شد.

رامین حبیبی با اشاره به ثبت این دستگاه در اداره ثبت اختراعات آمریکا خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این دستگاه و در مدار تولید قرار گرفتن آن می‌توان از هر یک تن زباله ۴۵ درصد بنزین و گازوئیل، ۴۵ درصد دوده صنعتی، ۷ درصد گاز و ۳ درصد آب مقطر تولید کرد.

وی حمایت برای صنعتی شدن این اختراع را مورد تأکید کرد و بیان کرد: دستگاهی که طراحی شده یک رآکتور احیا محسوب می‌شود، دود، شیرابه، بو و ماده برای دفن ندارد.

عضو تیم ساخت دستگاه تولید زباله به سوخت بنزین و گازوئیل ادامه داد: برای رسیدن به این مرحله، ۴ دستگاه به صورت آزمایشی ساخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با بیان اینکه موضوع پسماند و مدیریت آن یکی از موضوعات مهم زیست محیطی است گفت: پسماند و دفع آن یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی در جوامع محسوب می‌شود.

عبدالرحمن مرادزاده با اشاره به بازدید از دستگاه دانش‌بنیان تبدیل زباله به گازوئیل و بنزین در استان بوشهر تصریح کرد: این دستگاه مجوزهای لازم از پارک علم و فناوری دریافت کرده و با توجه به عملکرد دستگاه تبدیل زباله به سوخت، این مهم مورد حمایت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و امید می‌رود دستگاه‌های دیگر که نقش مهمی در توسعه فرهنگ بازیافت زباله و فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند حمایت‌های لازم برای بهره‌برداری این طرح داشته باشند.