آبگیری ۸۴ درصد ظرفیت سدهای استان/تابستانی بدون دغدغه کم آبی برای کشاورزان
آبگیری ۸۴ درصد ظرفیت سدهای استان/تابستانی بدون دغدغه کم آبی برای کشاورزان

ندای استان:به گفته عباسی‌نژاد در زمان حاضر ۷۵ درصد سد رئیسعلی دلواری آبگیری و تنها ۲۵ درصد از ظرفیت آن خالی است در حالی که سال گذشته تنها ۵۸ درصد از ظرفیت این سد در استان آبگیری شده بود.

به گزارش ندای استان،معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۸۴ درصد از ظرفیت سدهای این استان معادل ۳۱۸ میلیون و سه هزار مترمکعب آبگیری شده است.

عبداللطیف عباسی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این میزان آبگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر ۶۹۵ میلیون مترمکعب است که با توجه به آبگیری و ذخیره سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب از اول سال آبی تاکنون میزان ذخیره آب پشت آن به ۵۲۷ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تصریح‌ کرد: این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی با ذخیره‌سازی ۱۴۰ میلیون مترمکعب کل آب ذخیره‌سازی شده در پشت سد رئیسعلی دلواری به ۴۰۳ میلیون مترمکعب می‌رسید.

به گفته عباسی‌نژاد در زمان حاضر ۷۵ درصد سد رئیسعلی دلواری آبگیری و تنها ۲۵ درصد از ظرفیت آن خالی است در حالی که سال گذشته تنها ۵۸ درصد از ظرفیت این سد در استان آبگیری شده بود.

وی یادآور شد: براساس آمارها در زمان حاضر ۷۰ درصد سد خائیز معادل ۱۱ میلیون مترمکعب، ۱۰۰ درصد سد تنگ ارم معادل چهار میلیون مترمکعب، ۱۰۰ درصد سد ارغون معادل یک میلیون و ۸۰۰ میلیون مترمکعب و ۷۵ درصد سد اخند معادل یک میلیون و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

تابستانی بدون دغدغه کم آبی در انتظار کشاورزان بوشهری

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به آبگیری سدهای استان، کشاورزان در زمینه تامین آب مورد نیاز برای آبیاری محصولات کشاورزی مشکلی نخواهند داشت و انتظار می‌رود تابستان راحتی را پشت سر بگذارند.

وی اظهار کرد: هرچند پیش بینی می‌شود امسال مشکلی در خصوص تامین آب کشاورزی در استان وجود نداشته باشد اما رعایت الگوی مصرف و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود برای سال زراعی آینده باید مورد توجه بهره‌برداران قرار بگیرد.

عباسی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت در اراضی پائین دست سد رئیسعلی دلواری منطقه شبانکاره افزود: با تغییر الگوی کشت آب مورد نیاز محصول استراتژیک گندم تامین شد.

وی نیاز آبی شبکه‌های آبیاری زیر پوشش سد شهید رئیسعلی دلواری و همچنین محیط زیست را سالانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

حقابه تالاب حله تامین می‌شود

عباسی‌نژاد در خصوص تامین و ضرورت حقابه تالاب حله گفت: در شرایطی که ذخیره‌سازی مناسبی از آب در پشت سدها انجام شده باشد آب به صورت مستمر برای تالاب حله تامین می‌شود.

وی یادآور شد: تخصیص سالانه تالاب حله ۵۵ میلیون مترمکعب است که آب رهاسازی شده برای آن بستگی به حجم مخزن دارد.

به گفته عباسی‌نژاد امسال با توجه به ذخیره ۷۵ درصدی مخزن سد رئیسعلی دلواری میزان آب تخصیصی به تالاب حله ۳۵ میلیون مترمکعب پیش‌بینی می‌شود.

برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی بیش از تزریق است

وی با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد بارش‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی تزریق می‌شود اظهار کرد: هرچند بارش‌های مداوم به تقویت آب‌های زیرزمینی کمک می‌کند اما برداشت‌های بی‌رویه باعث ضعف و روند نزولی سفره‌های زیرزمینی شده است.

عباسی‌نژاد یادآور شد: در بحث حفظ و پایداری منابع آب باید نسبت به کنترل میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی، مصرف بهینه و تعریف و رعایت الگوی کشت به خوبی پرداخته شود.

وی با تاکید بر توجه کشاورزان به پروانه‌های بهره‌برداری ادامه داد: هرچند امروز درصد قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌اند اما در بسیاری از مناطق سطح زیر کشت رعایت نمی‌شود و همین امر موجب افزایش مصرف آب و ایجاد فشار مضاعف به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

عباسی‌نژاد میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در استان بوشهر را ۴۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: فشار وارده به سفره‌های آب زیرزمینی باعث افت سطح ایستابی و کاهش ذخیره سفره و در آبخوان‌های ساحلی باعث نفوذ آب شور می‌شود.

وی رعایت برنامه سالانه سطح زیر کشت، جلوگیری از انتقال آب به اراضی خارج از پروانه، پرکردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که باید مورد توجه بهره‌برداران قرار گیرند.

به گفته عباسی‌نژاد در زمان حاضر چهار هزار دستگاه کنتور آب حجمی هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی در استان نصب شده و همچنین از سال ۹۸ تاکنون ۳۲۲ حلقه چاه غیر مجاز پر شده است.

وی شمار چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و فاقد پروانه را هشت هزار حلقه عنوان کرد.