امان از بانک‌های خسیس بوشهر/ این‌بار از آخر دوم شدیم! + جدول
امان از بانک‌های خسیس بوشهر/ این‌بار از آخر دوم شدیم! + جدول

ندای استان:خساست بانک های بوشهر و عدم نقش آفرینی در توسعه استان حرف امروز و دیروز نیست و بار دیگر گزارش بانک مرکزی هم بر آن مهر تایید زده است.

به گزارش ندای استان، در تازه ترین گزارش بانک مرکزی که نسبت سپرده به مصارف بانک ها به تفکیک استان ها را تا آذرماه امسال نشان می دهد، بوشهر استان سی و یکم شد.

براین اساس، تا پایان آذرماه سپرده های بانکی استان بوشهر ۹۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۵۲ میلیارد تومان آن به عنوان تسهیلات پرداخت گردیده؛ یعنی ۵۶ درصد.

این درحالی است که میانگین کشوری تسهیلات، ۸۰ درصد سپرده های بانکی است و از این نظر بوشهر بالاتر از البرز در رتبه آخر می باشد.

البته نسبت سپرده ها به مصارف بانک های بوشهر نسبت به زمان مشابه سال قبل بهبود یافته و از ۴۳ درصد به ۵۳ درصد رسیده، با این حال تا رسیدن به میانگن کشوری فاصله زیادی است.

سپرده بوشهری ها را به استان های دیگر قرض می دهند!

چندی پیش مدیرکل کار، تعاون و رفاه استان بوشهر پرده از خسیس بازی بانک های استان برداشته و گفته بود: برخی بانک های بوشهر با این توجیه که خود را با مردم و پرونده های انفرادی درگیر نکنند، بخش زیادی از سپرده خود را به شبکه بانکی استان های همجوار با سود بالاتر می دهند. وقتی هم مردم به شعب بانکی بوشهر مراجعه می کنند می گویند وام نداریم با سهیمه تمام شده است!

مصدق کشاورزی ادامه داد: در بررسی پنج ساله تسهیلات پرداختی در استان، میانگین آن ۴۵ درصد منابع آنها بوده و همواره رتبه آخر کشور را داشته ایم که نشان می دهد بانک های استان در روند توسعه و بهبود کسب و کار بوشهر همراهی لازم را ندارند.

بانک های بوشهر منابع دارند، ولی تسهیلات نمی دهند

از نکات جالب گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد بانک های برخی استان ها نظیر خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد حتی بیش از منابع خود تسهیلات پرداخت کرده اند (بالای ۱۰۰ درصد) که از سقف مجاز بانک مرکزی (۸۰ درصد سپرده ها) نیز بیشتر است.

این گزارش پرسش های زیادی را درباره عملکرد نظام بانکی استان بوشهر مطرح می کند، از جمله اینکه برنامه مدیریت استان برای به راه آوردن بانک ها و مقابله با خسیس بازی آنها چیست؟