حضور پرنده نادر “بوچانگای خاکستری” نخستین بار در بوشهر ثبت شد
حضور پرنده نادر “بوچانگای خاکستری” نخستین بار در بوشهر ثبت شد

ندای استان: رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه استان بوشهر گفت: “بوچانگای خاکستری” پرنده‌ای نادر است که برای نخستین بار در این استان و شهرستان مشاهده و ثبت شد.

به گزارش ندای استان،مصطفی موذنی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: حضور این پرنده نادر در استان بوشهر از سوی سید مهدی نقیبی؛ عکاس و پرنده شناس در حین پرنده نگری و شناسایی پرندگان منطقه، برای نخستین بار به ثبت رسید.

وی ادامه داد: بوچانگای خاکستری از تیره گنجشک سانان‏ است که در جنگل‌های گرمسیری زندگی می کند و اولین بار در کشور هند و پاکستان به ثبت رسیده است.

موذنی یادآور شد: این پرنده مهاجر نخستین‌ بار در ایران سال ۱۳۹۲ در جزیره کیش ثبت حضور شد و به تعداد اندک در جنگل‌های باز جزیره کیش دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: بوچانگای خاکستری طولی به اندازه ۲۹ تا ۳۰ سانتیمتر، چشمانی قرمز و پاها و نوک سیاه دارد و‏ تارک و سطح پشتی یک دست و آبی تیره و دم بلند و ۲ شاخه دارد و نر و ماده آن شبیه یکدیگر است.

موذنی اضافه کرد: این پرنده حشره خوار است ولی برخی از مواقع از مارمولک ها و جوجه پرندگان دیگر هم تغذیه می کند، در بالای درختان و بالای سیم های برق می نشیند، محیط اطراف را زیر نظر می گیرد سپس با پرواز ناگهانی حشرات در حال پرواز را شکار می کند و آشیانه خود را در ارتفاع ۳ تا ۱۵ متری از سطح زمین می سازد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه توضیح داد: بوچانگای خاکستری به طور معمول یک تا چهار تخم می‌گذارد، هر دو پرنده نر و ماده روی تخم ها می‌خوابند و از جوجه‌ها مراقب می‌کنند.

وی گفت: از نکات جالب در مورد پرنده بوچانگای خاکستری آن است که توانایی تقلید صدای پرندگان دیگر را دارد.

سید مهدی نقیبی عکاس و پرنده شناس مشهدی سابقه ثبت پرندگانی نادر همچون کبوتر چشم زرد خاوری را در کارنامه دارد.