۴ رشته فنی در بوشهر که شغل تضمینی دارد
۴ رشته فنی در بوشهر که شغل تضمینی دارد

ندای استان:مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: براساس رصد انجام شده ۵۱ درصد مهارت آموزان استان ( معادل ۹ هزار نفر) مشغول به کار شده اند این درحالی است که این آمار در سالیان قبل حداکثر ۴۱ درصد بوده است.

به گزارش ندای استان،عبدالمجید دوراهکی در نشست خبری ادامه داد: باتوجه به مصوبه سفر نخست هیات دولت و طی تفاهم با وزارت نفت، قرارداد آموزش هزار نفر طی دو سال در صنایع مورد نیاز نفت در استان منعقد شد که تاکنون ۲۵۰ نفر زیر پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته اند و تا پایان سال ۵۰۰ نفر دیگر آموزش می بینند.

وی افزود: براساس مصوبه سفر رئیس جمهور قرار است به ازای آموزش هر نفر، صنعت نفت ۱۲ میلیون تومان به فنی و حرفه‌ای پرداخت کند، ضمن اینکه با توجه به نیازی که اعلام شده، برای مشاغلی مثل جوشکاری، ابزار دقیق، لوله کشی و برق صنعتی شغل تضمینی در صنعت نفت و گاز استان فراهم است.

دوراهکی اظهار کرد: مهمترین مشکل، استقبال نکردن بوشهری ها از آموزش‌های مهارتی با وجود تضمین اشتغال ۱۰۰ درصدی است و بیشتر افراد تمایل دارند فرزندان خود را برای کسب آموزش‌های تئوری به دانشگاهها بفرستند که عمدتا رشته های موردنیاز استان نیست و بیکار می مانند.

وی ادامه داد: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مرکز تخصصی آن در کنگان در جوار پارس جنوبی راه‌اندازی شده و نیروهای مورد نیاز پارس جنوبی آموزش می‌دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر می گفت: افرادی که در ۴ رشته جوشکاری، لوله کشی، برق صنعتی و ابزار دقیق آموزش ببنید و گواهی نامه دریافت کنند، جذب شان در صنعت نفت و گاز استان تضمینی است.

اشتغال ۵۱ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای در استان بوشهر

مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر خبر داد: براساس رصد انجام شده ۵۱ درصد مهارت آموزان استان ( معادل ۹ هزار نفر) مشغول به کار شده اند این درحالی است که این آمار در سالیان قبل حداکثر ۴۱ درصد بوده است.

دوراهکی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده و خصوصا تقویت رشته های موردنیاز استان، تلاش می‌شود این آمار در سال آینده به ۷۰ درصد افزایش یابد.

وی با تاکید براینکه هیچ کارآموز دارای گواهینامه فنی و حرفه ای نباید بیکار باشد، گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات قرض الحسنه برای ۸۰۰ نفر از سربازان دارای گواهینامه فنی و حرفه ای پرداخت می‌شود.

وی جامعه هدف آموزشی فنی و حرفه ای در استان بوشهر را سربازان نیروهای مسلح، دانشجویان، زنان سرپرست خانوار، روستائیان و عشایر زندانها، مراکز ترک اعتیاد، معلولان و بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد.

دوراهکی عنوان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده از سال آینده ۴۰ دانشجوی استان طی یک یا دو روز کاری برای آشنایی با صنایع مستقر در استان در پتروشیمی‌ها حاضر می‌شوند.

وی ارائه دوره های آموزشی با عنوان محیط کار واقعی در شرکت صنعتی دریایی صدرا، صنایع کشتی سازی شهید محلاتی و سایر شرکت‌های بنگاه‌های اقتصادی مستقر در منطقه ویژه بوشهر و عسلویه و حوزه صنایع شیلاتی، راه اندازی ۹۷ کارگاه در حوزه های روستایی، راه اندازی مراکز مشاوره و آموزش و توانمندسازسی با عنوان تی ام سی در دانشگاه‌ها را از جمله برنامه های این اداره کل است.

احداث نخستین مرکز آموزش صنایع دریایی و شیلاتی کشور در بندر دیر

دوراهکی با اشاره به وجود بزرگترین اسلکه صیادی و نخستین پروژه پرورش ماهی در قفس در شهرستان دیر گفت: در همین ارتباط نخستین مرکز آموزش صنایع دریایی و شیلاتی کشوردر این شهرستان با ۱۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این مرکز ظرفیت ۲۴۰۰ نفر برای آموزش دارد، یادآور شد: تاکنون ۶۰ حرفه در حوزه شیلات، صنایع دریایی و آبزیان تدوین شده و متناسب با نیاز بنگاه‌های اقتصادی که در حوزه صنایع دریایی و شیلاتی فعالیت می‌کنند برنامه‌های ایجاد استاندارد خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: بخشی از اعتبارات نخستین مرکز آموزش صنایع دریایی و شیلاتی کشور از محل اعتبارات شورای راهبردی پتروشیمی ها تامین می‌شود.

نخستین مرکز تخصصی صنایع کشاورزی و نخیلات در دشتستان

دوراهکی همچنین با اشاره به ساخت نخستین مرکز تخصصی صنایع کشاورزی و حوزه نخیلات در دشتستان گفت: تفاهم نامه آموزش و توانمند سازی کارگران حوزه نخیلات با همکاری اتاق بازرگانی و صندوق بیمه کشاورزی و انجمن ملی خرما تدوین شده که قرار است تمام کارگران این بخش که موفق به گرفتن گواهینامه فنی و حرفه ای می‌شوند زیر پوشش بیمه صندوق عشایری و روستایی قرار می‌گیرند.