بوشهر ۱۰سال آینده جوان نمی ماند/هر خانواده۲ فرزند
بوشهر ۱۰سال آینده جوان نمی ماند/هر خانواده۲ فرزند

ندای استان:پاسالار گفت:در حالی که در سال ۹۰ نرخ رشد جمعیت در استان بوشهر ۱.۵۵ بوده اکنون به ۰.۶ درصد رسیده و این روند کاهشی نگران کننده است.

به گزارش ندای استان،مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد از جمعیت استان را افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله تشکیل می‌دهند، گفت: هر چند در زمان حاضر بوشهر استان جوانی است اما با روند کاهش نرخ رشد جمعیت پیش بینی می‌شود ۱۰ سال آینده فرصت پنجره طلایی جمعیتی را از دست بدهد.

اسکندر پاسالار روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اعلام کرد: در حالی که در سال ۹۰ نرخ رشد جمعیت در استان بوشهر ۱.۵۵ بوده اکنون به ۰.۶ درصد رسیده و این روند کاهشی نگران کننده است.

وی افزود: برای ثابت ماندن جمعیت فعلی باید نرخ باروری ۲.۱ فرزند باشد یعنی هر پدر و مادر ۲ فرزند داشته باشند در حالی که این رقم اکنون در استان به ۱.۶ رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تصریح کرد: اقتدار کشور وابسته به جمعیت است به تعبیر رهبر و همه اندیشندان همه مسائل قابل حل است به جز مساله بحران جمعیت چرا که اگر فرصت پنجره طلایی جمعیت از دست برود به دست آوردن مجدد آن بسیار زمانبر است.

پاسالار از نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خواست: در شورای فرهنگ عمومی به مساله جوانی جمعیت توجه ویژه‌ای شود و به طور مستمر به آن پرداخته شود تا به دغدغه مدیران دستگاه‌ها تبدیل شود.

شعار دولت سیزدهم در ثبت احوال “دولت کاملا الکترونیک ” است

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: شعار ثبت احوال در دولت سیزدهم “دولت کاملا هوشمند” است و به این سمت حرکت می‌کنیم؛ امید است در سه سال آینده موفق به ارائه همه خدمات خود به صورت الکترونیک شویم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هویت ملی ایرانیان (سهیم)، بیان کرد: در این قالب ۹ خدمت به صورت الکترونیک ارائه می‌شود که در کاهش وقت و هزینه مردم و دولت بسیار موثر است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر عنوان کرد: استعلام کارت ملی هوشمند، استعلام مجاز بودن انتخاب یک نام، درخواست مفقودی و فرآیندهای انجام شده برای آن و صدور گواهی‌ها مانند گواهی تجرد از این اقدامات است.

پاسالار از اجرای سرشماری ثبتی مبنا بر اساس نشانی در عالیشهر بوشهر به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: این زمینه ای برای سرشماری ۱۴۰۵ فراهم می‌کند و بر این اساس می‌توان به اطلاعات جمعیتی کوچه ای و محله ای هم دست یافت.

وی بیان کرد: این اطلاعات محله‌ای می‌تواند برای شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دیگر دستگاه‌ها بسیار مفید باشد که با ثبت اطلاعات ثبتی مبنا می‌توان به آنها دست یافت.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: ثبت احوال در استان بوشهر کار خود را از سال ۱۳۰۷ آغاز کرد و نخستین سند ثبت شده در آن مربوط به ۹۴ سال گذشته است.