سرانه تولید روزانه پسماند خانگی در بوشهر بیشتر از استاندارد جهانی
سرانه تولید روزانه پسماند خانگی در بوشهر بیشتر از استاندارد جهانی

ندای استان:مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر گفت: اکنون سرانه تولید پسماند خانگی هر شهروند بوشهری روزانه ۷۰۰ گرم است که این میزان حدود ۲۰۰ گرم بیشتر از استاندار جهانی است.

به گزارش ندای استان،فرشید کارمزد روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری جمعیت شهر بوشهر ۲۲۴ هزار نفر است که این جمعیت در مجموع روزانه ۱۵۰ هزار کیلوگرم تولید پسماند دارند.

وی افزود: از میزان پسماند یاد شده حدود ۹۰ هزار در منطقه یک و مابقی آن نیز به میزان تقریبی ۶۰ هزار کیلوگرم در منطقه ۲ شهر بوشهر تولید می‌‎شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر تصریح کرد: هم اکنون از مجموع ۱۵۰ هزار کیلوگرم (روزانه) پسماند تولیدی در بوشهر در حدود ۲۰ هزار کیلوگرم با اجرا طرح تفکیک از مبداء پسماند، ظرفیت موجود در سایت دفن پسماند، جمع آوری پسماند در غرفه های بازیافت، بازیافت می‎شود.

وی یادآور شد: پیش بینی شده با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی فعالیت مجدد کارخانه بازیافت پسماند در بوشهر ماهانه کیلوگرم از پسماند تولیدی در بوشهر بازیافت شود.

کارمزد اظهار کرد: در این زمینه طرح تفکیک از مبداء پسماند با جدیت در بوشهر تداوم دارد تا سرانه تولید پسماند بوشهر به میزان استاندارد برسد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر افزود: اکنون ۱۲ خودرو و ۱۰ غرفه بازیافت در بوشهر فعالیت دارند که در قبال پسماندهای دریافتی از شهروندان هدایایی مانند مواد شوینده و کیسه‌های زباله به آنان هدیه می‌‎دهند.

وی عنوان کرد: از شهروندان نیز انتظار می‎رود به مشارکت فعال در طرح‌های آموزشی سازمان مدیریت پسماند اهتمام جدی داشته باشند.

کارمزد تصریح کرد: تحویل پسماندهای خشک به غرفه‌های بازیافت و همچنین بیرون گذاشتن به موقع پسماندهای خانگی راس ساعت ۲۱ از دیگر راهکارهای مهم برای همکاری مطلوب شهروندان با سازمان مدیریت پسماند است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر گفت: در ادامه برنامه‌های ترویج فرهنگ بازیافت، طرح ترویج فرهنگ مدیریت پسماند در اداره‌های شهر بوشهر آغاز شده است.

کارمزد افزود: اداره‌های دولتی همواره یکی از مرکزهای تولید پسماند کاغذ هستند که با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری تمامی اداره‌های بوشهر زیر پوشش طرح یاد شده قرار گیرند.

وی بیان کرد: هم اکنون این طرح در مرحله آموزش و فرهنگ سازی بازیافت و بویژه بازیافت کاغذ است که با اتمام طرح مخزن‌های کارتن پلاست ویژه جمع آوری کاغذ در اداره‌ها نصب می‎شود.

کارمزد ادامه داد: همچنین در ادامه نیز بسته‌هایی حاوی هدیه تشویقی به اداره‌های موفق در اجرا طرح اهداء می شود.

وی افزود: طرح ترویج فرهنگ مدیریت پسماند در مهد کودک و پیش دبستانی‌ها نیز اجرایی شده و پیش بینی شده در فاز دوم آن منازل مسکونی و واحدهای صنفی نیز زیر پوشش قرار می‎گیرند.

کارمزد ادامه داد: در این طرح که با همکاری مدرسه‌های شهر بوشهر انجام می‌شود دانش آموزان به عنوان همیار بازیافت در منازل خود و مدرسه بوده در ترویج فرهنگ مدیریت پسماند مشارکت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر افزود: با هدف تبیین فرهنگ تفکیک از مبداء پسماند طرح‌های “آموزش چهره به چهره شهروندان”، ” کاغذ زباله نیست” “دست های مهربان”، “طرح حامیان کوچک” و “شهر سالم” از جمله طرح‌های در حال اجرا در شهر بوشهر است.

کارمزد اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام نوروز طرح‌های موثری در مرحله مطالعه قرار دارد که پس از بررسی نهایی عملیاتی می‌شوند.