کاهش فوتی و طلاق در استان/تغییر نام و نام خانوادگی
کاهش فوتی و طلاق در استان/تغییر نام و نام خانوادگی

ندای استان:پاسالار گفت: امسال ۳ هزار و ۶۱۹ نفر در استان بوشهر فوت شده‌اند که ۱.۲ درصد از میزان کل فوتی‌های کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ندای استان،مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: در ۹ ماه امسال میزان ثبت واقعه فوت در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد کاهش داشته که واکسیناسیون و کنترل بیماری کوویید ۱۹ بیشترین نقش را در روند کاهشی مرگ و میر داشته است.

اسکندر پاسالار روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۹۸، آمار مرگ و میر در استان بوشهر در سال ۹۹ به میزان ۲۴ درصد افزایش یافت و این روند در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش ۱۴ درصدی داشت.

وی افزود: امسال ۳ هزار و ۶۱۹ نفر در استان بوشهر فوت شده‌اند که ۱.۲ درصد از میزان کل فوتی‌های کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه میزان عمومی فوت در استان بوشهر ۵.۳ درصد و ۱.۳ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری (۶.۶) است، بیان کرد: میانگین سن فوت در استان بوشهر ۶۳.۷ سال و در کشور ۶۶.۱ است.

نرخ باروری بوشهر کمتر از میانگین کشوری است

پاسالار با بیان اینکه نرخ باروری در استان بوشهر ۱.۶۷ و نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است، توضیح داد: این به آن معنا است که هر مادر بوشهری ۱.۶ فرزند به دنیا می‌آورد در حالی که برای حفظ وضعیت این استان در پنجره طلایی جمعیت نیازمند نرخ ۲.۱ هستیم.

وی ادامه داد: جمعیت استان بوشهر تا پایان آذر ماه امسال به یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۶۱ نفر رسید که از این میزان ۷۱.۵ درصد در شهرها زندگی می‌کنند و ۲۸.۵ درصد ساکن روستا هستند.

پاسالار بیان کرد: ۵۳ درصد از جمعیت استان بوشهر را مردان و ۴۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۹ پسر در این استان متولد شده اند.

وی با اشاره به اهمیت سن مادران در هنگام ولادت نخستین فرزند، گفت: در صورتی که بانوان ۱۵ تا ۴۹ ساله در سنین پایین‌تر نخستین فرزندآوری خود را داشته باشند فرصت کافی برای افزایش تعداد فرزندان دارند و این امر در رشد جمعیت دارای اهمیت است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: میانگین سن مادران بوشهر در تولد نخستین فرزند امسال ۲۶.۸ بوده که پایین تر از میانگین کشوری ۲۷.۳ است.

پاسالار با اشاره به روند کاهشی فرزندآوری طی سال‌های اخیر در استان بوشهر، عنوان کرد: بیشترین کاهش نرخ فرزندآوری در امسال مربوط به شهرستان دیلم با ۱۳.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه اکنون نرخ رشد طبیعی استان بوشهر به ۷ دهم درصد رسیده است، بیان کرد: هرچند اکنون بوشهر از استان‌های جوان کشور است و ۶۹.۵ درصد جمعیت آن در پنجره طلایی (۱۵-۶۴) قرار دارد اما حفظ این وضعیت نیازمند افزایش نرخ باروری به ۲.۱ است.

طلاق در بوشهر کاهش یافت

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهرگفت: امسال یکهزار و ۴۰۰ واقعه طلاق در این استان ثبت شده است که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی اضافه کرد: میزان طلاق امسال در استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۹ درصد کاهش یافته است.

پاسالار ادامه داد: میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر ۵.۴ است که نسبت به میانگین کشوری ۶۰۹ پایین‌تر است و بیشترین میزان کاهش ازدواج امسال در استان بوشهر مربوط به شهرستان دیلم بوده و تنگستان و جم افزایش میزان ازدواج را تجربه کرده‌اند.

وی گفت: میانگین سن ازدواج بار اول در میان دختران بوشهری ۲۴.۳ و در میان پسران ۲۸.۴ است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

پاسالار یادآورشد: میانگین کشوری سن ازدواج برای پسران ۲۷.۹ و برای دختران ۲۳.۷ است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در ارتباط با رتبه تجرد قطعی دختران بوشهری در کشور نیز اذعان کرد: بر اساس اخرین سرشماری در ۱۳۹۵ بوشهر بالاترین میزان را در این نرخ داشته و ۷.۶ درصد از دختران بوشهری تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده‌اند.

محمد و فاطمه پرتکرارترین نام‌های ۹۴ سال اخیر بوشهر

پاسالار گفت: استان بوشهر حدود۹۴ سال است که از اداره ثبت احوال برخوردار است و در این مدت همواره نام‌های محمد و فاطمه پرتکرارترین نام‌ها در میان مردم بوشهر بوده است.

وی افزود: امسال نیز نام‌های محمد، حسین، امیرعلی و امیر حسین پرتکرار ترین نام‌های انتخاب شده برای نوزادان پسر و فاطمه، زهرا، رستا، زینب و فاطمه زهرا پرتکرارترین نام‌های نوزادان دختر تازه متولد شده بوشهری بوده است.

تغییر نام ۷۶۰ بوشهری در ۱۴۰۱

وی اعلام کرد: امسال ۷۶۰ بوشهری برای تغییر نام خود اقدام کرده‌اند که ۷۱.۸ درصد از این میزان زن و ۲۸.۲ مرد بوده‌اند.

پاسالار عنوان کرد: بیشترین اسامی تغییر یافته سکینه، صغری هاجر و کبری در میان زنان و اصغر، ماشااله، خضر برای مردان بوده که به نام‌های سارا، زهرا، فاطمه و مریم و محمد و امیررضا تغییر یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: همچنین در این مدت ۷۱۶ بوشهری نیز نام خانوادگی خود را تغییر داده‌اند.

  • منبع خبر : ایرنا