آغاز اجرای نخستین طرح زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور
آغاز اجرای نخستین طرح زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور

ندای استان:اجرای طرح سبزواره پتروشیمی همت به عنوان نخستین طرح زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور امروز در عسلویه آغاز شد.

به گزارش ندای استان،مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: طرح همت در زمینه تولید اوره گرانول با استفاده از آمونیاک مازاد مجتمع‌های پتروشیمی داخل کشور و دی اکسید کربن مازاد حاصل از ونت‌های فرایندی مجتمع‌های پتروشیمی پارس، پارسیان سپهر و فرساشیمی در منطقه عسلویه فعال است.

غلامرضا جمشیدی افزود: برآورد سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی این طرح ۳۰۰ میلیون یورو است که با پایان عملیات اجرایی و ورود به عرصه بهره‌برداری، حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از سایر مجتمع‌ها، ۸۳۰ هزار تن دی اکسید کربن مازاد از مجتمع‌های منطقه عسلویه به عنوان خوراک مصرف می‌کند و سه هزارو ۲۵۰ تن اوره گرانول در روز (معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال) تولید می‌کند.

وی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح می‌توان به ساخت واحد اوره گرانول بدون ساخت واحد آمونیاک اشاره کرد که برای اولین بار در ایران اجرا شده است و نمونه مشابه در کشور ندارد.

جمشیدی ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی آمونیاک کشور و تبدیل به اوره از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح به شمار می‌رود.

وی گفت: کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در منطقه عسلویه به میزان ۸۳۰ هزار تن در سال، افزایش همکاری با نهاد‌های بین‌المللی در حفظ محیط زیست و ایجاد فرهنگ سازی و توانمندسازی منابع انسانی در ایجاد صنعت سیز پتروشیمی در کشور از مهمترین ویژگی‌ای زیست محیطی این طرح است.

جمشیدی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی افزایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع آوری گاز‌های دی اکسید کربن مازاد منطقه و تبدیل آن به فروارده با ارزش اوره و در حوزه اجتماعی پیش بینی حدود هزار نفر اشتغال در زمان اجرای طرح و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت هم گفت: با بهره‌برداری از این طرح به عنوان نخستین طرح زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور، سالانه از سوختن و انتشار ۸۰۰ هزار تن دی اکسید کربن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جلوگیری می‌شود.

محمد علی سلیمانی افزود: از دیگر مزایای طرح همت جلوگیری از مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون متر مکعب گاز متان است.
وی اظهار داشت: طرح همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، علاوه بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به عنوان میزبان بزرگترین مجتمع تولید کننده اوره دنیا مد نظر قرار گرفته است.

سلیمانی اضافه کرد: جلوگیری از خام فروشی آمونیاک، مصرف متان و انتشار گاز دی اکسید کربن از دیگر فوائد اجرای این طرح است.

به گفته وی برای اولین بار در کشور و با بهره‌گیری از این طرح ملی، کود اوره سبز بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا و بدون نیاز به ساخت واحد آمونیاک تولید خواهد شد که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحد‌های اوره موجود است.