شناسایی ۶۱۲ بیمار مبتلا به ایدز در استان
شناسایی ۶۱۲ بیمار مبتلا به ایدز در استان

ندای استان:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شناسایی ۶۱۲ بیمار مبتلا به ایدز در استان خبر داد و گفت: آمار مبتلایان مرد نسبت‌به زنان بالاتر است.

به گزارش ندای استان،دکتر قاسم برجویی فرد بیان کرد: HIV یا ایدز یک بیماری ویروسی است که موجب نقص سیستم ایمنی بدن می‌شود و چهار دهه است که مردم با آن آشنا شده‌اند و به دنبال این نقص سیستم ایمنی، شخص راحت‌تر به بیمار‌های معمول قارچی، میکروبی یا ویروسی که تا قبل از آن نسبت به آن‌ها مقاوم بود، مبتلا می‌شود.
وی افزود: بیشترین مشکلی که سال‌ها کشور و دنیا درگیر آن بوده ترس از مطرح کردن این بیماری بود که موجب رشد بیماری در سه دهه شد، اما پس از معرفی و شناسایی بیماری به مردم، افراد خود برای پیشگیری و درمان پیشقدم شدند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در کشور ما ایران نیز از سال ۱۳۹۹ یک برنامه استراتژیک ۵ ساله با هدف شناسایی و درمان بیماران شروع شده که تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.
وی گفت: افراد بیمار با آزمایش خون شناسایی می‌شوند که برای معرفی بهتر بیماری از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر یک پویش در نظر گرفته شده تا مردم با مراجعه به مراکز جامع سلامت بیماری خود را تشخیص دهند که در صورت شناسایی و درمان به موقع می‌توانند یک زندگی عادی داشته، یا فرزندانی سالم از پدر و مادران مبتلا به ایدز متولد شوند.
دکتر برجویی‌فرد با اشاره به راه‌های انتقال ایدز بیان کرد: این بیماری از طریق خون (افراد و بیماران تزریقی) روابط جنسی و از طریق مادر به جنین انتقال می‌یابد که بیشترین مورد انتقال از طریق خون آلوده است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون ۶۱۲ بیمار مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده‌اند، افزود: آمار مبتلایان مرد نسبت به زن بالاتر است.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در زمان حاضر درمان ایدز رایگان و به صورت پایش‌های ماهانه، ۶ ماهه و یک‌ساله انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ۲۳ نهاد برای پیشگیری و درمان HIV مشارکت دارند، گفت: به همین مناسبت امروز در آیینی از فعالان این عرصه که در شناسایی و درمان ایدز همکاری دارند تجلیل شد.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما