از بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی تا پیوند کلیه در استان
از بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی تا پیوند کلیه در استان

ندای استان:رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طی ده ماه گذشته بدهی‌های پرسنلی، داور، تجهیزات و خدمات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۴۹۷ میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

به گزارش ندای استان، حسن ملکی زاده در نشست پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در سالن خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عقب‌ماندگی‌های زیادی معادل بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در حوزه پرداختی‌های کارکنان داشت، در این راستا طی مدت استقرار مدیریت کنونی دانشگاه، ۱۲ مرحله اضافه‌کار نیروهای ستادی، ۱۱ مرحله اضافه‌کار کارکنان بیمارستانی، ۱۳ مرحله کارانه پزشکان و کارکنان و ۱۴ ماه کارانه بهداشتی پرداخت شده است.

کسری ۳۶ درصدی بودجه بیمارستان ها

دکتر ملکی زاده با بیان اینکه درآمد بیمارستان‌های بوشهر در بهترین شرایط فقط ۶۶ درصد هزینه‌های آن‌ها را تأمین می‌کند افزود: با توجه به اینکه بیمارستان‌ها به‌صورت خودگردان اداره می‌شوند و خود باید هزینه‌ها را تأمین کنند، شاهد کسری ۳۶ درصدی هستیم و باعث مشکل مالی شده، این در حالی است که همین تعرفه‌ها نیز با تأخیر از سوی بیمه ها به دست دانشگاه می‌رسد.

به گفته وی، بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر به عنوان اصلی ترین بیمارستان استان ماهانه ۹ میلیاردتومان درآمد و ۱۵٫۵ میلیارد تومان هزینه دارد، به عبارتی ۵۸ درصد هزینه های آن پوشش داده می شود و مابقی باید از منابع دیگر جبران کنیم. این موضوع برای بیمارستان دیر ۱ میلیارد تومان هزینه در ماه و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد است و عملا فشار فزاینده ای برای تامین هزینه های بیمارستانی داریم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد درآمد بیمارستان ها از بیمه ها است، گفت: ۱۰۶ میلیارد تومان مطالبه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از سازمان‌های بیمه‌گر است که تنها ۸۱ میلیارد تومان آن مربوط به تامین اجتماعی می باشد.

ملکی زاده تاکید کرد: اگر میزان مطالبه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از سازمان‌های بیمه‌گر در اختیار دانشگاه باشد حوزه خدمتی ما تقویت می‌شود.

بیمارستان های بوشهر از لیست سیاه دارو و تجهیزات خارج شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه بیمارستان‌های استان از لیست سیاه دارو و تجهیزات پزشکی خارج شدند اظهار داشت: با پرداخت ۴۲ درصد بدهی دارویی و ۴۴ درصد بدهی تجهیزاتی در سال جاری، بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از لیست سیاه شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی خارج شدند.

از پروژه های سلیقه ای خودداری می کنیم

ملکی از جذب ۳۴ میلیارد تومان کمک خیران سلامت در استان بوشهر خبر داد و گفت: با توجه به‌ضرورت، این رقم برای استان بوشهر کم و باید نقش خیران سلامت در این منطقه پررنگ‌تر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از تدوین نقشه جامع سلامت استان بوشهر خبر داد و گفت: ممکن است بسیاری از کارهای حوزه سلامت سلیقه‌ای و بر اساس فشارهای مختلف باشد به همین دلیل تلاش شد با تدوین نقشه جامع سلامت استان برنامه‌ها بر اساس سیاست‌های تخصصی، آمایش جمعیتی و سرزمینی تدوین شود.

وی افزود: این نقشه راه به‌صورت چهار و هشت‌ساله طراحی می‌شود و به این صورت با ریل‌گذاری مناسب نقشه راه سلامت استان مشخص می‌شود.

آخرین وضعیت بیمارستان جایگزین ۱۷ شهریور برازجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص پروژه بیمارستانی ۱۸۰ تختخوابی جایگزین ۱۷ شهریور برازجان گفت: ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز اسکلت آن در حال تکمیل است. ضمن اینکه برای ت

دکتر ملکی زاده اضافه کرد: بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان ۲۵ درصد پیشرفت کلی و فاز اسکلت آن ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برای تکمیل آن ۴۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است که تلاش داریم با کمک نمایندگان ردیف مستقلی در بودجه بگیریم، همچنین در سفر جدید هیات دولت، یکی از مصوبات به این پروژه اختصاص یابد.

دکتر ملکی زاده از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی مرکز بیماران خاص استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی بوشهر نیز با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژه‌های مهم استان بوشهر است که تلاش می‌شود از جمله مصوبه‌های سفر دور دوم دولت به استان بوشهر باشد تا تاکید بیشتری روی آن صورت بگیرد.

وی افزود: تکمیل دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر که حدود یک دهه آغاز شده از دیگر پروژه‌های مهم است که به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با بودجه های قطره‌چکانی راه به جایی نمی برد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی بوشهر نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی پشت بیمارستان قدیم فاطمه زهرا در حال تکمیل است که طی یکی، دو ماه آینده به بهره برداری می رسد و بیش از ۴۰ مطب پزشکان در آن پیش بینی شده که خدمات سرپایی با تعرفه دولتی را در مرکز استان ارتقا می دهد.

پیگیر بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به‌ضرورت موافقت گرفته شده استان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی بوشهر که ترکیبی از بیمارستان جنرال و تخصصی است تلاش می‌شود به‌عنوان یکی از مصوبه‌های سفر دولت به استان بوشهر مطرح شود.

دکتر ملکی زاده تصریح کرد: تعداد تخت‌های مصوب بیمارستانی استان بوشهر هزار و ۲۲۰ تخت است که هزار و ۶۸ تخت آن فعال است و مابقی نیز در دست پیگیری می باشد.

وی ادامه داد: شمار تخت‌های بستری استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری پائین تر است اما با توجه به پروژه‌های درمانی در دست اجرا انتظار می‌رود این سرانه افزایش یابد.

سایه شیراز بر درمان بوشهر سنگینی می کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه عقب ماندگی درمان در بوشهر مزمن است و سایه شیراز بر آن سنگینی می کند، گفت: تلاش داریم با جذب متخصصان جدید، ارجاع بیماران به شیراز کمتر شود که در این راستا اخیرا معاینه چشمی نوزادان نارس در بوشهر انجام می شود، همچنین تلاش داریم سال آینده بخش پیوند کلیه در بیمارستان بوشهر فعال شود.

 تجهیز اورژانس هسته ای نیازمند کمک انرژی اتمی

احمد یزدان پناه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا با وجود افتتاح ساختمان، ولی اورژانس هسته ای به بهره برداری نرسیده، می گوید: بخشی از ساختمان به اورژانس هسته ای اختصاص داده شده که برای تجهیزات نیازمند کمک سازمان انرژی اتمی است. البته درنظر داریم اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس به اینجا منتقل شود، مرکز ناباروری سطح دو در طبقه ۲ و ای سی یو نوزدان و کودکان هم در طبقه سوم مستقر می شود.

چه خبر از “ام آر آی” جدید بوشهر؟

معاون درمان دانشگاه علون پزشکی بوشهر درباره سوالی پیرامونی ام آر آی گناوه و بیمارستان بوشهر که طی سالهای قبل وعده داده شده، گفت: برای گناوه خیرین اقداماتی انجام دادند، ولی سیاست وزارت بهداشت در این خصوص تغییر کرده، درباره ام آر آی بیمارستان شهدای خلیج فارس هم هرچند دستگاه آن خریداری شده، ولی برای مجوز آن به نتیجه قطعی نرسیده ایم، چون وزارت بهداشت می گوید براساس سطح بندی ها، دو ام آر آی در مزکز استان (بنت الهدی و تامین اجتماعی) متناسب با جمعیت است.

بیمارستان سوختگی در بوشهر هنوز قابل توجیه نیست

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه مرکز استان نیازمند بیمارستان سوانح و سوختگی است، گفت: بیمارستان قبلی که به همت فرد خیری در دهه ۶۰ در گناوه راه اندازی شد که در حال حاضر ۱۰ درصد تخت های آن اشغال می شود و تا زمانی که سطح اشغال تخت های آن به ۷۰ درصد نرسد، احداث بیمارستان سوختگی دیگر در استان از جمله بوشهر برای وزارت بهداشت قابل توجیه نیست.

بیمارستان محلی نداریم، مرکز درمان بستر هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون بلاتکلیفی سه پروژه در شبانکاره، عالیشهر و کاکی با نام بیمارستان محلی احداث شده، می گوید: این طرح جزو سیاست های وزارت بهداشت در دولت قبل بوده و در دوره کنونی بیمارستان محلی نداریم و وزارت بهداشت معتقد است این ساختمان ها باید مراکز درمان بستر شوند.

ملکی زاده با بیان اینکه وقتی در بیمارستان های اصلی با کمبود متخصص مواجه ایم، اولویت با آنهاست نه بیمارستان محلی، ادامه داد: تلاش داریم تا دهه فجر مرکز درمان بستر کاکی با تجهیزات مناسب به بهره برداری برسد، برای تعیین تکلیف مرکز درمان بستر عالیشهر و شبانکاره هم پیگیر هستیم.

بیمارستان عسلویه همچنان اندر خم زمین

پرسشی نیز درباره مصوبه هیات دولت درباره احداث بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه مطرح شد که حیدر عزیزنژاد معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت درباره گزینه قبلی تامین زمین که توسط راه و شهرسازی استان بود انتقاد داشت و معتقد بود مکان بهتر و در دسترس تری باید باشد، از این رو منتظر تصمیم و ابلاغ وزارت بهداشت درباره زمینی هستیم که تایید شده باشد.

بوشهر نیازمند بیمارستان های خصوصی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره تاخیر در پروژه های بیمارستان خصوصی در مرکز استان هم گفت: ۳ مجوز احداث بیمارستان خصوصی در بوشهر صادر شده که یکی مربوط به دکتر رضایی در خیابان چهارباندی در دست ساخت است و تلاش داریم بزودی دستگاه شتاب دهنده خطی که مربوط به بیماران سرطان است و مدتهاست خریداری شده را در آنجا مستقر کنیم، دیگری مربوط به یزدان پناه در بزرگراه امام علی است که مراحل شمغ کوبی را پشت سر می گذارد. سومی هم هنوز شروع نکرده است. پیگیر هستیم دو بیمارستان خصوصی تسریع شود، چون بخشی از توسعه درمان و تخت بیمارستانی بوشهر از طریق بخش خصوصی دیده شده است.