بوشهر جز استان‌های سبز کشور
بوشهر جز استان‌های سبز کشور

ندای استان:دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: حال ۹۸ درصد جمعیت عمومی استان بوشهر خوب و شیب اعتیاد در استان کُند شده است.

به گزارش ندای استان،احمد محمدی زاده عصر امروز در آئین تکریم و معارفه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر اظهار داشت: امروز مرکز درمان و بازپروری اعتیاد در منطقه ویژه اقتصادی جنوب استان وجود ندارد و با انجام مذاکره با مسئولان این منطقه زمینه راه اندازی این مراکز فراهم شود.

استاندار بوشهر افزود: در زمان حاضر ۷۰ هزار کارگر در منطقه عسلویه و کنگان وجود دارد که ۲۰ هزار نفر از آنها به صورت فصلی از مناطق مختلف کشور در عسلویه و کنگان حضور دارند که راه اندازی مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ و مراکز درمانی اعتیاد در این منطقه ضروری است.

وی یکی از مصوبه های جلسه قبل کارگروه مبارزه بامواد مخدر را راه اندازی ۲ مرکز ماده ۱۶ عنوان کرد و گفت: باید مشکلات موجود در این مسیر برطرف و زمینه راه اندازی این مراکز در استان فراهم شود.

این مقام مسئول بر ضرورت جمع آوری معتادان متجاهر تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به شروع فصل پائیز و مناسب شدن شرایط جوی با مهاجرت معتادان متجاهر به سمت استان روبرو هستیم که جمع آوری این افراد و ساماندهی آنها باید در اولویت کاری دستگاه‌های مسئول باشد.

محمدی زاده در خصوص کشت خشخاش اعلام کرد: هرچند با کشت این گیاه در استان مقابله شده اما باید در قالب کارگاه‌های آموزشی عشایر و روستائیان را با این گیاه آشنا کرد و کسانی که گزارشی در خصوص کشت این گیاه در هر منطقه از استان بدهند تشویق شوند.

وی با اشاره به اینکه قاچاقچیان مواد مخدر بیشتر از مسیر دریایی اقدام به ترانزیت این مواد می کنند تصریح کرد: یگانهای دریایی سپاه و مرزبانی به شدت با قایقهای حمل مواد مخدر برخورد کنند.

استاندار بوشهر بر ضرورت برپایی نمایشگاه و کارگاهی در خصوص آشنایی مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی و مردم با انواع مواد مخدر و اثرات سوء مصرف این مواد افیونی در زمانی مشخص تاکید کرد.

ارسطو ترکمان منش دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر نیز گفت: نرخ شیوع اعتیاد در این استان ۱.۹ و این رقم از میانگین ۵.۷ درصدی کشور پائین تر است و این استان جزء چهار یا پنج استان سبز کشور است.

دبیر سابق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: براین اساس حال ۹۸ درصد جمعیت عمومی استان بوشهر خوب و شیب اعتیاد در استان کُند شده است.

وی در خصوص جمعیت کارگری جنوب استان بوشهر بیان داشت: صنعت نفت و گاز در ابتدا تنها به فکر بهره برداری و از نیروی انسانی خود غافل بود به نحوی که بعد از بهره برداری از پروژه ها بسیاری از آنهایی که با پیمانکاران خصوصی بدون غربالگری وارد استان شده و اعتیاد خود را به استان منتقل و شغل خود را از دست داده به بیماران متجاهر تبدیل شدند.

ترکمان منش میزان  کشفیات مواد مخدر طی ۱۰ سال گذشته در استان بوشهر را  ۱۲۳ تن و ۳۲۳ کیلوگرم از ۲ مسیر ترانزیت دریایی و خشکی اعلام کرد که ۸۰ درصد معادل ۸۰ تن و ۱۰۰ کیلوگرم  مربوط به ترازیت دریایی است.

وی یادآور شد: در این مدت ۳۳هزار و ۸۰۰ نفر مرتبط  با جرائم مواد مخدر در استان دستگیر و ۶۵۸ باند خُرد و کلان مواد مخدر در استان بوشهر منهدم شده اند.

ترکمان منش خاطر نشان کرد:  ۲ سال است که با تلاش اطلاعات  ضربه های سنگینی به وارد کنندگان پیش ساز مواد صنعتی در استان وارد شده و امروز ورود مواد پیش ساز به استان به صفر رسیده است.

وی با اشاره به تامین  فضا برای برگزاری کلاس‌های انجمن‌های معتادان گمنام تاکید کرد: امروز ۱۱۶ گروه اقدام به برگزاری جلسه و سه هزار و ۸۰۰ نفر که در مسیر بهبودی هستند در این جلسه ها شرکت می‌کنند.

ارسطو ترکمان منش زیر پوشش قرار دادن ۵۱هزار و ۱۲۰ دانش آموز در قالب ۸۵۲ کانون یاریگران زندگی، تشکیل ۴۹ سازمان مردم نهاد، راه اندازی اردوگاه زندانیان مواد مخدر، تعیین تکلیف ۵۵۰ وسیله نقلیه را از جمله اقدامات انجام شده دراستان عنوان کرد.

در این آئین عقیل خرم‌آبادی به عنوان دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر معرفی و از خدمات ارسطو ترکمان‌منش تقدیر شد.