اساسنامه منطقه آزاد بوشهر به تصویب رسید/سرنوشت ته‌لنجی
اساسنامه منطقه آزاد بوشهر به تصویب رسید/سرنوشت ته‌لنجی

ندای استان:احمد محمدی‌زاده گفت: منابع و اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر در اختیار استان قرار گرفته و مصوبات آن در حال تکمیل و انجام است.

به گزارش ندای استان، استاندار بوشهر به‌مناسب هفته دولت در نشست با خبرنگاران رسانه‌های استان با تبریک روز خبرنگار و هفته دولت گفت: صداقت در گفتار و عمل شرط موفقیت دولت‌ها است و باید تلاش‌ها و مجاهدت‌ها در قدم و قلم در راه خدا باشد.

احمد محمدی‌زاده درباره طرح‌های هفته دولت گفت: ۹۳۹ طرح عمرانی و اقتصادی در هفته دولت در بوشهر افتتاح و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

استاندار بوشهر افزود: در هفته دولت امسال، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۸۸۸ طرح عمرانی در استان بوشهر را خواهیم داشت.

او اضافه کرد: از این تعداد ۷۰۵ طرح به ارزش ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۸۳ طرح با اعتبار ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود که نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی همراه است.

استاندار بوشهر با بیان این‌که در حوزه اقتصادی، شاهد آغاز عملیات اجرایی و افتتاح ۵۱ طرح هستیم افزود: از این تعداد طرح، عملیات اجرایی ۱۵ طرح اقتصادی بزرگ شامل ۴ پتروشیمی به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان و ۹.۵ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

محمدی‌زاده اضافه کرد: در این هفته ۳۶ طرح اقتصادی به ارزش هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

او با اشاره به این‌که در جنگ اقتصادی هم مانند دفاع مقدس پیروز خواهیم شد، گفت: ما در مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در استان بوشهر صاحب یک مبنا شده‌ایم که قرار است جدای از هزار و ۳۷۷ میلیارد تومانی که امسال محقق خواهد شد، از این پس نیز بر پایه همان مبنا هرسال وزارت نفت مسئولیت‌های اجتماعی خود را درباره استان عملی کند.

استاندار بوشهر با اشاره به به‌کارگیری جوانان در دولت سیزدهم گفت: سن مدیریتی در استان بوشهر در دولت سیزدهم نسبت به دوره قبل، ۲.۵ سال کاهش پیدا کرده و این موضوع همچنان از اولویت‌های ما در استان است.

محمدی‌زاده با اشاره به فعال شدن روابط عمومی‌های استان به‌ویژه استانداری، افزود: ما حتی نسبت به ۶ ماه گذشته نیز تفاوت مثبتی در انعکاس عملکرد‌های استانداری را شاهد هستیم و قول می‌دهم که دستگاه‌های اجرایی استان نیز رسانه‌ای شوند و پاسخگویی بیشتری شکل بگیرد.

او گفت: استان بوشهر در دفاع مقدس در سه جبهه زمینی، دریایی و هوایی درگیر بود و این مقاومت بزرگ باید شناسانده شود، که با توجه به اهمیت وجود موزه دفاع مقدس، این موزه در استان در دست ساخت است و ساخت آن نیز شتاب می‌گیرد.

مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز

استاندار بوشهر با اشاره به تصویب هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار مربوط به بخش مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌ها در استان برای نخستین بار گفت: براین اساس سهم واحد‌های پتروشیمی از این میزان ۴۸۰ میلیارد تومان است و براساس این توافق نامه اگر این استان همه این منابع را جذب کند و طرح‌های آماده‌ای داشت پتروشیمی‌ها آمادگی دارند میزان این منابع را افزایش دهند.
وی اظهار کرد: همچنین شرکت ملی نفت نیز به میزان ۴۷۷ میلیارد تومان از طرح‌های استان بوشهر پشتیبانی می‌کند.
استاندار بوشهر ادامه داد: همچنین شرکت ملی گاز نیز که تاکنون در راستای مسئولیت‌های اجتماعی عدد مشخصی به عهده نمی‌گرفت، متعهد شد به میزان ۴۲۰ میلیارد تومان در پروژه‌های این استان سرمایه گذاری کند.
محمدی‌زاده گفت: جذب نیروی انسانی، سرمایه گذاری در بانک‌های استان، خرید کالا‌های تولید شده و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله توافقات صورت گرفته استان با مجموعه صنایع مستقر در جنوب استان است.
وی با تجلیل از مجموعه شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: امسال بدون هیچ توسعه و تنها با مدیریت مصرف در سطح ملی و استانی توانسته‌ایم تاکنون بدون قطعی برق تابستان را پشت سر بگذاریم.

بوشهر زخم‎‌خورده اختلافات است

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه این استان از اختلافات زخم خورده است، عنوان کرد: با همه تلاش‌های صورت گرفته سطح همدلی و وحدت بین مسئولان در استان خوب است و در شرایط خوبی از وحدت بین مردم و مسئولان قرار دارد.
محمدی‌زاده در خصوص مسائل امنیتی گفت: امروز روی مسائل امنیتی وقت گذاشتیم و تلاش کردیم از هر اقدامی که موجب ناامنی می‌شود پیشگیری شود.

امید آفرینی کنید

وی با بیان اینکه مدیران استان بوشهر بیشتر کار می‌کنند و کمتر حرف می‌زنند، گفت: برای انعکاس فعالیت‌های دولت تلاش کرده ایم روابط عمومی دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها فعال شده و تلاش صورت گرفته در انعکاس عملکرد دستگاه‌ها به خوبی امروز دیده می‌شود.
محمدی زاده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر امید آفرینی افزود: براساس تاکید رهبر معظم انقلاب باید هرجایی که کار خوبی انجام می‌شود اطلاع رسانی صورت گیرد و به این صورت امید آفرینی در جامعه ایجاد شود.

مدیران دستگاه اجرایی رسانه‌ای شوند

استاندار بوشهر با بیان اینکه امروز خود و معاونانم رسانه‌ای شده ایم گفت: تلاش می‌شود همه مدیران دستگاه اجرایی نیز رسانه‌ای شوند و نسبت به انعکاس کار‌ها و اقدامات خود در استان پاسخگو باشند.
محمدی‌زاده با بیان اینکه خبرنگاران باید مشاوران رسانه‌ای مدیران دستگاه‌های اجرایی باشند، عنوان کرد: جدول مصاحبه مدیران دستگاه‌های اجرایی برای نیمه دوم سال باید تدوین شود و مدیران باید از ظرفیت رسانه برای ارائه عملکرد و اقدامات صورت گرفته در راستای پیشرفت و توسعه استان استفاده کنند.
استاندار بوشهر در خصوص حوزه فرهنگ و هنر گفت: هرچند در این زمینه مسائل و مشکلاتی وجود دارد، اما تلاش کردیم که این مشکلات برطرف شود از جمله مجتمع‌های فرهنگی نیمه فعال در استان از جمله مجتمع فرهنگی هنری عسلویه و برازجان در دستور کار قرار دارد.
محمدی‌زاده گفت: داشتن کتابخانه مرکزی و مرکز مدیریت اسناد یکی از مطالبه‌های مردم استان بوشهر است و تلاش می‌شود عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و ساختمان اداری آن‌ها را امسال در استان آغاز می‌کنیم.
محمدی زاده در خصوص موزه دفاع مقدس گفت: استان بوشهر در دوران دفاع مقدس تنها استان کشور است که در سه حوزه زمین، دریا و هوا جنگیده در خیلی از استان‌ها با تاسیس این موزه تاریخ دفاع مقدس آن‌ها به ثبت رسیده، اما در این مهم در بوشهر انجام نشده و امروز عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس در استان آغاز شده است.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف مکان خانه مطبوعات استان بوشهر گفت: به منظور تامین مکان برای هیات‌های مذهبی، قرآنی، فرهنگی و هنری تلاش می‌شود که به ان‌ها زمین در شهرک نیایش داده شود تا آن‌ها اقدام به ساخت کنند.

سرنوشت ته‌لنجی چه شد؟

استاندار بوشهر در خصوص مساله ته لنجی گفت: آیین‌نامه ساماندهی کالا‌های ته لنجی منابع و مصارف مالی دارد که در اختیار مجلس و یا در اختیار سران قوا است که بعد از تصویب دولت باید سیر قانونی خود را طی کند ما نیز پیگیر هستیم، اما با این وجود کار تعطیل نشده و به موازات آن مجوز‌های سفر لنج‌ها گرفته شد.
وی ادامه داد: براین اساس بیشتر شناور‌های استان بوشهر به سفر تجاری خود اعزام شده‌اند و همچنین مجوز سفر ۱۴۰۱ نیز برای آن‌ها گرفته شده است.
استاندار بوشهر در خصوص موضوع اشتغال زنان خودسرپرست و بدسرپرست نیز گفت: دولت در زمینه اشتغال امسال کمک کرده و حدود ۲هزا رو ۵۰۰ میلیارد تومان منابع استان در بخش اشتغال خرد و روستایی است که به شهرستان‌ها تخصیص یافته و یکی از این جوامع هدف زنان بی سرپرست و بد سرپرست است.

راه آهن بوشهر – شیراز

محمد‌ی‌زاده در خصوص راه آهن بوشهر – شیراز نیز گفت: مجهز شدن استان به خط ریلی یکی از مطالبه‌های مردم استان بوشهر است و دولت در تلاش است که این مطالبه بعد از ۱۴ سال از بن بست خارج شود.
او گفت: تلاش می‌شود خط راه آهن بوشهر در دولت سیزدهم از بن بست خارج شود.

تیم‌های ورزشی استان بوشهر حمایت می‌شوند

 استاندار بوشهر حمایت از تیم‌های ورزشی را از جمله برنامه‌های استان عنوان کرد و گفت: در همین ارتباط از مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر خواسته شدکه کل تیم‌های ورزشی شهرستان‌های استان دسته بندی و معرفی کنند و اعلام شده که اگر ۳۵ میلیارد تومان به این هیات‌ها کمک شود مشکل تیم‌های ورزشی استان برطرف می‌شود.
وی بیان کرد: در همین ارتباط به مجموعه ورزش استان قول می‌دهم که این کمک را به ورزش و جوانان استان داشته باشیم تا حال ورزش استان خوب شود همچنین مجموعه‌هایی که از تیم‌های ورزشی استان حمایت می‌کردند از جمله شهرداری بوشهر و سایر دستگاه‌های دیگر نیز اعلام کردند از تیم‌های ورزشی شاهین و ایرانجوان بوشهر حمایت می‌کنند.

اساسنامه منطقه آزاد بوشهر به تصویب رسید 

استاندار بوشهر گفت: منطقه آزاد بوشهر مصوبه خوبی داشت که برای اجرای این مصوبه پیگیری کردیم و در زمان حاضر اساسنامه منطقه آزاد بوشهر تهیه شده و به تصویب رسیده است هیچ مشاوری این منطقه را جانمایی و طراحی و جانمایی نکرده است و در زمان حاضر مشاوری تعیین شده و در حال طراحی و جانمایی سایت منطقه آزاد و در گام بعدی دعوت از سرمایه گذاران است.
محمدی‌زاده در خصوص نهضت ملی مسکن در استان بوشهر نیز گفت: در زمان حاضر بیش از سهمیه یک سال تعیین شده عملیات اجرایی مسکن در استان آغاز شده و تلاش می‌شود سقف عملیات اجرایی سال دوم نیز در استان تکمیل شود.
وی درخصوص واگذاری زمین برای ساخت مسکن ویلایی در برخی شهر‌های کوچک استان افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در مناطقی که زمین وجود دارد به متقاضیان زمین و وام مسکن داده می‌شود و این کار اکنون در شهر کاکی و بندر ریگ آغاز شده است.

واگذاری مزارع میگو در استان بوشهر

محمدی‌زاده با اشاره به واگذاری هزار و ۳۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو در استان بوشهر گفت: تلاش شده این طرح‌ها به جوانان روستایی، تحصیلکرده‌های شیلاتی و کشاورزی و سایر افراد واجد شرایط برسد.
 وی در خصوص اختلافات ملکی که مردم در شهر‌های گناوه، دیلم، دیر و آبپخش با دستگاه‌های دولتی داشتند، گفت: در برخی از این شهر‌ها در حالی که یک نفر ۲۰ سال قطعه زمینی داشته، راه و شهرسازی برای این زمین‌ها سند گرفته است. وقتی ملکی به نام دولت سند می‌شود احدی نمی‌تواند آن ملک را از مالکیت دولت خارج کند و این امر باعث می‌شود که فرد نتواند هیچ اقدامی در خصوص این ملک انجام دهد این مشکل در استان وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده در بودجه ۱۴۰۱ مصوب شد، آیین نامه آن ابلاغ می‌شود و به این صورت مشکل این ملک‌ها نیز برطرف می‌شود.

سکونت هزارخانواده در مناطق خارج از محدوده شهری

استاندار بوشهر در خصوص مناطق پیرامونی و حاشیه شهر‌ها گفت: در برخی از شهر‌ها مردم زمین در بیرون از شهر‌ها خریداری و اقدام به ساخت مسکن در خارج از محدوده کرده‌اند و شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات رسانی به آن‌ها خدمات نمی‌دهند و این‌ها مجبور هستند انشعاب آب و برق غیر مجاز بگیرند.
محمدی‌زاده با اشاره به وجود ۱۵ هزارخانواده در مناطق خارج از محدوده شهری، افزود: مشکل این افراد در حال حل شدن است به این صورت که مناطق تنگک‌ها در بوشهر در حال اضافه شدن به محدوده شهری هستند و در این صورت این‌ها باید پروانه و پایان ساخت گیرند و خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود.
او با اشاره به فعالیت دوباره تعاونی‌های مرزنشینان و توزیع مواد غذایی در برخی از مناطق گفت: فعالیت این واحد‌های تعاونی به معیشت مردم کمک می‌کند.
وی در خصوص تجهیز استان به اماکن اقامتی مناسبت گفت: تا پایان سال دست کم عملیاتی اجرایی ۲ هتل در استان بوشهر آغاز می‌شود.

از مصوبات سفر هیات دولت چه خبر؟

محمدی زاده در خصوص منابع سفر رئیس جمهور که در اختیار استان قرار گرفته است گفت: همه طرح‌های مصوب در حال انجام هستند و بخشی از افتتاح‌های هفته دولت هم از منابع همین طرح‌ها است و بخشی هم در حال تکمیل شدن هستند که امید است تا پاییز و نیمه دوم سال بهره‌برداری شوند.
استاندار بوشهر ادامه داد: سفر‌های جدید رئیس جمهور در نیمه دوم سال آغاز می‌شود بر همین اساس با توجه به تجربه کسب شده خود را آماده می‌کنیم تا مصوبه‌های اساسی‌تر و زیربنایی‌تری در دوره دوم سفر‌ها برای استان بوشهر به تصویب برسد.
به گفته محمدی‌زاده یکی از این پروژه‌های زیربنایی آزاد راه شیراز – بوشهر است که اجرای آن مسیر را ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند و زمان را ۲ ساعت کاهش می‌دهد.
وی گفت: پل شهید سلیمانی بوشهر پاییز افتتاح می‌شود.

بوشهر تنها مرکز استان با جیره‌بندی آب

به گفته استاندار بوشهر، در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به مدیران عضو تاکید شده است که هدفشان باید حل مشکلات سرمایه گذاران در استان باشد.
محمدی‌زاده در خصوص جیره بندی آب در استان بوشهر هم گفت: بوشهر تنها مرکز استانی است که هنوز آب در آن جیره بندی است و تا زمانی که این مشکل حل نشده است انگار در این زمینه کاری انجام نشده و باید به سمت رفع این مشکل حرکت کرد.
وی در توضیح اینکه برخی مسئولیت‌های استان به مرتبطان با قرآن کریم داده می‌شود، افزود: این بیان به این معنی نیست که کسانی که به مسئولیتی منصوب می‌شوند باید صرفا حافظ قرآن باشند بلکه به این معنی است که افراد هم باید شایستگی تخصصی و هم باید با قرآن مانوس باشند.
محمدی زاده گفت: به عنوان نمونه رئیس پارک علم و فناوری که دانشیار دانشگاه است و چندین دعوتنامه از دانشگاه‌های معتبر جهان برای تدریس دریافت کرده است حافظ قرآن نیز هست در اصل این سخن ما پاسخ به اسلام ستیزی‌ها بود.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما