استان بوشهر به مرکز دولتی ترک اعتیاد نیاز دارد
استان بوشهر به مرکز دولتی ترک اعتیاد نیاز دارد

ندای استان: مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: این استان هم اکنون فاقد مرکز جامع دولتی ترک اعتیاد برای درمان و نگهداری از معتادان متجاهر(کارتن خواب و بی خانمان) است و نیاز ضروری به این مرکز دارد.

به گزارش ندای استان،حسین اسدی راد روز یکشنبه در گفت وگو ایرنا افزود: برهمین اساس در زمان حاضر این گروه از معتادان (متجاهر و کارتن خواب) در استان بوشهر با دستور قضایی به مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ بهزیستی که اداره آنها به عهده بخش خصوصی است، معرفی و نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: در همین ارتباط سال گذشته ۵۲۳ نفر از معتادان متجاهر در استان بوشهر شناسایی و در ۱۴ مرکز دولتی پذیرش شده اند.

اسدی راد اضافه کرد: با توجه به اینکه براساس قانون هزینه نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ از محل اعتبارات دولتی تامین می‌شود سال گذشته برای درمان این شمار از معتادان ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی استان بوشهر اختصاص و برای این افراد هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر یادآور شد: با وجود اینکه خدمات مورد نیاز معتادان متجاهر در زمان حاضر در این استان بر زمین نمانده و از طریق مراکز خصوصی ارائه می شود اما راه ندازی یک مرکز دولتی استاندارد و اختصاصی در این استان ضروری است.

به گفته اسدی راد  تاکنون با نظارت، برنامه ریزی و حمایتی که از طریق سیستم دولتی انجام شده ۳۶ مرکز غیردولتی برای درمان معتادان در شاخه های مختلف در استان بوشهر راه اندازی شده و همچنان این استان گنجایش افزایش ظرفیت این مراکز را  دارد.

وی این مراکز را شامل هفت مرکز سرپایی درمان اعتیاد، ۱۴ مرکزاقامتی درمانی، سه مرکز گذری معتادان پرخطر، سیار موبایل ون، ۲ ایستگاه کارشناسی، ۲ باشگاه مثبت برای ارائه خدمات به معتادان اچ آی وی مثبت، یک مرکز جامع درمان اعتیاد، یک مرکز پزشکی بستری مبتنی بر دارو و روان درمانی۱، مراکز توانمند سازی روانی و اقتصادی و سه سرپناه شبانه از جمله این مراکز هستند.

اسدی راد افزود: در زمان حاضر بیشتر مخاطبان این مراکز به دلیل محدودیت امکانات و دریافت خدمات بهتر و بخشی دیگر نیز به دلیل پنهان ماندن درمان اعتیاد آنها به مراکز استان‌های همجوار مراجعه می کنند.

وی در باره مراکز بازتوانی ویژه بانوان در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر یک مرکز بازتوانی ویژه بانوان در این استان فعال و یک مرکز دیگر نیز در آستانه افتتاح است که تلاش می‌شود بزودی راه اندازی شود.

اسدی راد یادآور شد: هرچند نیاز به مراکز درمانی اعتیاد در بخش بانوان به اندازه مردان نیست اما نیاز است مرکز دومی برای این گروه از جامعه در استان بوشهر فعال شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: راه اندازی کمپ‌های با کیفیت و مرکز بازتوانی ایده آل در استان بوشهر می تواند فضای رقابتی و درمانی بیشتر و بهتری در این استان ایجاد کند.

اسدی راد ارائه خدمات بازتوانی به سه هزار و ۱۲۷ نفر، ارائه خدمات سرپایی و درمان دارویی به یکهزار و ۵۰۰ نفر، ارائه ۲۳۲ مورد تسهیلات اشتغال‌زا، خدمت رسانی به ۶۵۵ نفر در مراکز گذری، ۲۳۸ نفر در مراکز شبانه، ۱۲۶ نفر در موبایل ون و ۴۲۰ نفر در ایستگاه‌های کاهش آسیب در محله های پرخطر را از جمله خدمات ارائه شده به جامعه هدف عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با تاکید بر اهمیت و ضرورت انجام کارهای پیشگیرانه افزود: تا زمانیکه در بخش پیشگیری و ارائه آموزش‌های اجتماعی سرمایه گذاری لازم انجام نشود همچنان گرفتار هزینه های گزاف درمان، مقابله و مسائل متفاوت خواهیم بود.

اسدی راد افزود: در همین ارتباط ۱۳۲ تیم اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در ۲۸۷ محیط در استان بوشهر فعال شده و نسبت به تدوین ۱۰ شناسنامه برای محله های آسیب پذیر در استان بوشهر اقدام شده است.

وی راه اندازی کارگاه مختلف آموزشی برای زنان دارای همسر و فرزند معتاد، اجرای طرح کیان در ۳۵ محله و برگزاری نمایشگاه های مختلف در زمینه اعتیاد و راه‌های پیشگیرانه از جمله دیگر اقدام‌های بهزیستی است.

اسدی راد با اشاره به خط ملی ۰۹۶۲۸ اعتیاد گفت: این خط تنها خط ملی پاسخگوی پیشگیری و درمان اعتیاد است که متخصصان و مشاوران مختلف روش‌های درمان و نحوه برخورد با بیماران معتاد را ارائه می کنند.