کشاورز جوان اهل کاکی خربزه درختی را در گلخانه به ثمر رساند
کشاورز جوان اهل کاکی خربزه درختی را در گلخانه به ثمر رساند

ندای استان:کشاورز جوانی در شهر کاکی از توابع شهرستان دشتی، در گلخانه‌ای یک هکتاری خربزه درختی یا پاپایا تولید کرده است.

به گزارش ندای استان،سید رضا حسینی بذر میوه استوایی پاپایا را از کشور اسپانیا به همراه آورد و از مرداد سال گذشته کاشت را در محیط گلخانه آغاز کرد.

از آنجایی که دانش و تجربه لازم را برای کاشت و داشت محصول نداشت، از شرکت‌های دانش بنیان و مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کرد تا بتواند این میوه گرمسیری را تا مرحله ثمر دهی برساند.‌

او می‌گوید در شهر کاکی ۱۰۵ هکتار گلخانه وجود دارد که کشت تک محصولی گوجه فرنگی دارند و حتی با کیفیت تولید بالا، ولی گاهی به دلیل نوسانات قیمت در بازار برای فروش مشکل داشتند.

کمتر از یک سال از زمان کاشت، درخت‌ها به ثمر رسیده‌اند و محصولشان یکی- دو ماه دیگر برداشت می‌شوند که سودش ۱۰ برابر بیشتر از گوجه فرنگی است.

به گفته آقای حسینی درخت پاپایا نیاز آبی کمی دارد و ۳ تا ۴ روزی یکبار آن هم به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود که یک دهم نیاز آبی گوجه فرنگی است.

دمای محیط گلخانه بین ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد و رطوبت به میزان ۴۰ تا ۶۰ درصد تنظیم می‌شود تا شرایط برای رشد و ثمردهی محصول مناسب باشد.

این کشاورز جوان پیش بینی می‌کند از هر درخت بیش از ۵۰ کیلوگرم و به طور میانگین از هر هکتار ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن میوه برداشت کند.

او در مورد قیمت فروش پاپایا یا همان خربزه درختی هم گفت: بستگی به طعم و نوع میوه که معمولا مکزیکی و اسپانیایی است از کیلویی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و در برخی استان‌ها مانند تهران دانه‌ای ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

میوه پاپایا با داشتن آنتی اکسیدان قوی برای پیشگیری از سرطان مفید است و از شکوفه و برگش نیز برای دمنوش می‌توان استفاده کرد.

درخت پاپایا به صورت مداوم میوه تولید می‌کند و در زمانی که بالای درخت شکوفه می‌دهد، همزمان می‌توان میوه‌های رسیده را هم برداشت کرد.

میوه پاپایا با طعمی شبیه خربزه و انبه وارداتی است و در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، یزد، فارس و ایلام هم کشت می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما