کشف بیش از ۱۵ تن مواد مخدر در استان بوشهر
کشف بیش از ۱۵ تن مواد مخدر در استان بوشهر

ندای استان:دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: سال گذشته ۱۵ تن و ۷۹۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر از سوی نهادهای مبارزه با سوادگران مرگ در این استان کشف و ضبط شده است.

به گزارش ندای استان،ارسطو ترکمان منش روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: این میزان کشفیات نسبت به سال ۱۳۹۹ که ۱۸ تن و ۶۱۷ کیلوگرم بوده، ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی در باره علت کاهش مواد کشف شده در سال گذشته اظهار کرد: تمرکز مبارزه با ورود مواد مخدر در مرز کشور منجر به کاهش ورود مواد به استان‌ها شده و انهدام باندهای کلان و ضربه به سرشبکه‌های قاچاق، اشرافیت اطلاعاتی و اقدامات مشترک دستگاه‌های مبارزه کننده با استان‌های همجوار از جمله علت‌های کاهش کشفیات مواد مخدر به استان بوشهر است.

ترکمان منش بیان کرد: از این میزان مواد مخدر کشف شده هشت تن و ۷۹ کیلو و ۶۰۰ گرم از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر، هفت تن و ۲۹۹ کیلوگرم اداره کل اطلاعات و ۴۱۱ کیلو و ۴۰۰ گرم از سوی فرمانده مرزبانی استان بوشهر کشف شده است.

به گفته دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر از کل مواد مخدر کشف شده در استان بوشهر ۳۱ کیلوگرم هروئین، ۱۴هزار و ۳۴۴ کیلوگرم تریاک، ۹۱۷ کیلوگرم حشیش، ۲۲ کیلوگرم ماری جوانا، ۴۴۵کیلوگرم شیشه و ۳۱ کیلوگرم نیز سایر مواد بوده است.

ترکمان منش در باره کشفیات مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه گفت: برای نخستین بار این میزان مواد مخدر صنعتی در استان بوشهر کشف شده است.

وی یادآور شد: با توجه به راحتی انتقال و جابه جایی مواد صنعتی شیشه و حجم کمتری که این نوع ماده مخدر نسبت به سایر مواد از جمله تریاک و حشیش می گیرد و همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه با توجه به اینکه بدون بو است مصرف آن نسبت به سایر مواد مخدر راحت تر و زمان بر نیز نیست.

به گفته دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر در زمان حاضر استقبال از این ماده مخدر در اماکن مجردی مثل محیط‌های کاری، کمپ‌های کارگری و خوابگاه‌های دانشجویی بیشتر است و خانواده‌ها باید با حساسیت بیشتری از جوانان خود نسبت به استفاده از مواد مخدر صنعتی از جمله ماری جوانا و شیشه که مواد جوان پسندی هستند، مراقبت کنند.

ترکمان منش تاکید کرد: در زمان حاضر محیط‌های کاری در شهرستان‌های جنوبی که در کمپ‌ها مستقر و دور از خانواده مورد تهدید بیشتری هستند.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: همچنین سال گذشته ۲۳ باند کلان مواد مخدر از سوی دستگاه‌های مبازه کننده استان متلاشی و ۱۳۰ دستگاه وسیله نقلیه توقیف شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت سه هزار و ۳۴۳ نفر مرتبط با جرائم مواد مخدر شامل قاچاقچی، توزیع کنندگان و خرده فروشان مواد مخدر و تعدادی مصرف کننده دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل شده اند.

ترکمان منش اضافه کرد: در فروردین سال جاری نیز مقدار یک تن و ۹۵۰کیلوگرم مواد مخدر از سوی اداره کل اطلاعات در مسیر ترانزیت دریایی در جنوب استان کشف شد که این میزان کشفیات نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته که ۸۲۰ کیلوگرم بوده ۱۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در این عملیات هفت نفر مرتبط با مقدار مواد کشف شده دستگیر شدند.

ترکمان منش اظهار کرد: با توجه به نگرانی و دغدغه خانواده ها اقدامات جهادی دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی امری مهم و ضروری است و به طور یقین نتیجه کاهش رفتارهای آسیب زا و پرخطر باعث آرامش بیشتر خانواده ها و منجر به حفظ سلامتی همه افراد جامعه بویژه جوانان خواهد بود.

وی یادآور شد: استان بوشهر با توجه به اینکه در ۲ مسیر خشکی و دریا قرار دارد برای انتقال مواد مخدر به کشورهای همسایه و استان‌های مرکزی کشور بیشتر مورد هدف قاچاقچیان قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر آمار پنهان مبتلایان به مواد مخدر را از مشکلات جامعه عنوان کرد و گفت: باید با ایجاد اعتماد شرایط درمان این افراد در مراکزی که پذیرش بیماران داوطلب را دارند فراهم شود.

وی بیان کرد: ساماندهی و پذیرش ۵۰۵ نفر معتاد متجاهر در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در سال گذشته که بیش از ۷۰ درصد آنها غیر بومی و مهاجر بودند از جمله دیگر اقدامات مهم این استان است.

ترکمان منش با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد در اولویت برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر است اظهار کرد: مهمترین گام برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارتقای آگاهی و نظارت بیشتر خانواده ها بر رفتار فرزندان است.

وی با تاکید بر توجه به خود مراقبتی جوانان در مقابل مواد مخدر افزود: اجرای برنامه های معنوی و مذهبی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر برای کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه در شهرستان‌های کمتر توسعه یافته مورد توجه است.