شناسایی ۵۹۵ بیمار مبتلا به ایدز در استان بوشهر
شناسایی ۵۹۵ بیمار مبتلا به ایدز در استان بوشهر

ندای استان:خواجه ئیان گفت: از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در استان بوشهر تاکنون ۲۰۶ نفر فوت‌ شده‌اند که بیشتر این افراد دیر شناسایی‌ شده بودند

به گزارش ندای استان،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۵۹۵ بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) در این استان شناسایی شده‌است.

عبدالمحمد خواجه ئیان روز سه شنبه به مناسبت اول دسامبر ۱۰ آذر ماه روزجهانی ایدز در گفت وگو با ایرنا افزود: از این جمعیت بیماران مبتلا به اچ آی وی ۸۱.۶ درصد مرد و ۱۸.۴ درصد زن هستند.

وی بیان کرد:  از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در استان بوشهر تاکنون ۲۰۶ نفر فوت‌ شده‌اند که بیشتر این افراد دیر شناسایی‌ شده بودند یا در استفاده صحیح از داروهای تجویزی سهل‌انگاری داشتند.

خواجه ئیان ادامه داد: امسال۲۷۲ نفر برای آموزش و انجام تست به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و ۱۰هزار ۶۱۰ نفر به مراکز انجام تست تشخیص سریع شامل مراکز گذری، زندان، ترک اعتیاد، درمان آگونیست، خدمات جامع سلامت مراجعه کرده اند.

وی اظهار کرد: از کل آزمایش‌های انجام شده ۱۲نفر مثبت اولیه شدند که با انجام آزمایش‌های تائیدی پنج بیمارجدید در سال جاری شناسایی شد.

شیوع کرونا ویروس اچ آی وی را تحت الشعاع قرار داد

خواجه ئیان با اشاره به شعار “اجازه نمی دهیم کرونا برنامه مراقبت اچ آی وی را تحت تاثیر قرار دهد”، ادامه داد: یکی ازچالش‌های اصلی درکشور که به شدت تحت تاثیر پاندمی کووید ۱۹ قرار گرفته است افت فعالیت‌های تشخیص وشناسایی موارد مبتلا به اچ آی وی است.

وی بیان کرد: به نحوی که از زمان شیوع کرونا شمار انجام تست و شناسایی موارد در استان بوشهر به شدت کاهش یافت به طوری‌که در سال گذشته ۶ بیمار جدید و در سال ۱۴۰۰ تنها پنج بیمار جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در همین راستا به منظور اطلاع رسانی مناسب و ترغیب به انجام تست دراین زمینه، کارزاری کشوری به مدت یک ماه ازتاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ با عنوان “من نیز آزمایش تشخیص اچ آی وی را انجام می‌دهم” از سوی هر ارگان با توجه به جمعیت زیر پوشش خود با ۲ هدف بیماریابی در جمعیت‌های کلیدی و کاهش اَنگ و دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص اچ آی وی است که طی ۲ هفته گذشته یکهزار مورد آزمایش انجام و چهار مورد مشکوک شناسی شد که مثبت بودن یک نفر قطعی شده است.

وی افزود: با شیوع پاندمی کرونا و اعمال اقدامات کنترلی در جامعه و اولویت کاری  نیروی انسانی برنامه کنترل اچ آی وی نیز دستخوش تحولاتی درسال ۱۳۹۹ شد ودر همین راستا با راه اندازی آزمایشگاه سلولار مولکولار اچ آی وی که همزمان برای کووید ۱۹ و اچ آی وی مورد استفاده قرار می گیرد شاخص سنجش بار ویروسی در بیماران تحت پوشش به بیش از۹۰ درصد رسید که مورد انتظار سطح کشوری است.

خواجه ئیان ادامه داد: این شاخص نشان دهنده موثر بودن داروهای ضد ایدز و پایش مراقبت بیمار است که می تواند انتقال را کاهش دهد و بیمار از کیفیت زندگی بهتری بهره مند شود.

وی اضافه کرد: یکی از خدمات ارائه شده به بیماران ایمن سازی در مقابل بیماری‌های واگیر است که در این راستا تزریق واکسن آنفلوآنزا به ۱۱۹ نفر، تزریق نوبت اول واکسن کووید ۱۹ به ۱۵۵ نفر و ۹۳ نفر نوبت دوم و همچنین واکسن پنوموکوک هم به تازگی از طریق معاونت بهداشتی تامین شده است که تاکنون حدود ۳۰ نفر از بیماران ایمن شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هم اکنون ۲۲۶  نفر شامل ( ۱۵۴ مرد و ۷۲ زن ) دارای پرونده فعال هستند و تحت مراقبت و درمان مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری قرار دارند.

وی اضافه کرد: ۷.۵۸ درصد انتقال ویروس ایدز از راه اعتیاد تزریقی، ۲.۲۴ درصد از طریق رابطه جنسی،۳.۲درصد از طریق مادر به کودک،۷۴.۱۰ درصد از راه نامشخص و چهار درصد ثبت نشده است.

خواجه ئیان در باره کاهش انگ و دسترسی همگانی به آموزش وتشخیص اچ آی وی گفت: دسترسی عمومی به آموزش وتشخیص اچ آی وی به صورت نمادین با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در پایگاه‌های موقت که در تمام شهرستان‌ها راه‌اندازی شده انجام می‌شود که در کنار مراقبان سلامت اقدام به آموزش، مشاوره و انجام تست برای جمعیت عمومی می‌کنند.

وی اضافه کرد: هرکسی که تمایل دارد می‌تواند به‌صورت رایگان تحت آزمایش قرارگیرد.