خسارت ۷۰ میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر استان بوشهر
خسارت ۷۰ میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر استان بوشهر

ندای استان:مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: با کاهش ۵۳ درصدی بارش‌ها و وقوع خشکسالی ۷۰۰ میلیارد ریال به مراتع عشایری استان خسارت وارد شده‌ است.

به گزارش ندای استان،عبدالمحمد امینی زاده افزود: کم بارشی و خشکسالی کاهش ۵۰ درصدی تولید علوفه مراتع استان را به دنبال داشته است به نحوی که میزان تولید علوفه دام عشایر استان از ۲۸هزار و ۸۰۰ تن در سال با کاهش ۵۰ درصدی به ۱۴هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

وی بیان کرد: دام‌های عشایری استان در قشلاق از ۶۴۰ هزار هکتار و در مناطق ییلاقی استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در سطح ۵۵۰ هزار هکتار تعلیف می‌شوند.

امینی زاده در باره آبرسانی به عشایر گفت: برای کاهش تاثیر خشکسالی بر زندگی دامداران عشایری تاکنون چهار دستگاه تانکر آبرسانی به مدیریت مناطق ییلاقی و قشلاقی برای آبرسانی سیار به عشایر استان اعزام شده است.

مدیر امور عشایر استان افزود: با توجه به شرایط برای کاهش مشکلات عشایر در زمینه تامین آب قرار است چهار دستگاه تانکر آبرسان دیگر نیز برای خدمت رسانی اجاره شود.

به گفته امینی زاده برای اجرای طرح‌های آبی از جمله ساخت آب انبار، سطوح صیقلی آبرسانی سیار، بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی ثابت نیز ۱۷ و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ارزش افزوده به بخش عشایری استان تخصیص یافته است.

وی پرداخت یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با سود ۱۰ درصد و باز پرداخت یک ساله را از جمله حمایت‌های انجام شده از عشایر استان عنوان کرد.

امینی زاده در مورد خرید تضمینی دام مازاد و غیر مولد عشایر گفت: از ۲۴ میلیون راس دام عشایر کشور یک میلیون راس به عنوان دام مازاد هستند و باید خریداری شود که هنوز سهم این استان دراین بخش مشخص نشده‌است.