دو پیشنهاد مرزبانی برای کالای ته لنجی
دو پیشنهاد مرزبانی برای کالای ته لنجی

ندای استان:سردار جلال ستاره گفت:خودمان را جای صاحب لنج می‌گذاریم که می‌خواهد به دریا برود باید برای سوخت، تعمیرات،جاشو، خوردوخوراک و دستمزد هزینه کند. اگر از یک طرف خالی برود بار مالی بیشتری برای او دارد.

به گزارش ندای استان،جانشین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور در بوشهر درباره موضوع ته‌لنجی گفت: اتفاقی که این روز‌ها می‌افتد ته‌لنجی نیست، بلکه کل لنج است؛ یعنی تمام لنج به‌نام ته‌لنجی بار زده می‌شود که این به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.
سردار سرتیپ‌دوم جلال ستاره افزود: ما طرفدار تسهیل در واردات و صادرات قانونی هستیم و خودمان را جای صاحب لنج می‌گذاریم که می‌خواهد به دریا برود باید برای سوخت، تعمیرات، کارگر [جاشو]، خوردوخوراک و دستمزد هزینه کند. اگر از یک طرف خالی برود بار مالی بیشتری برای او دارد.
او با بیان این‌که ما بر تجارت سالم تأکید داریم و از آن حمایت می‌کنیم، اضافه کرد: ما برای موضوع لنج‌ها دو پیشنهاد داریم؛ یک این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از واردات و صادرات کالای کشور را از سطح کلان حذف و آن بخشی‌هایی که می‌شود را به تعاونی لنجداران بسپارد تا کار آنان نیز رونق بگیرد. البته این کار باید نظام‌مند و قانون‌مند باشد که تعاونی لنجداران می‌تواند در این کار نقش مؤثری داشته باشد.
جانشین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور افزود: دومین پیشنهاد ما ساماندهی بنادر است. این‌که برای خروج و ورود لنج‌ها و شناور‌ها در فاصله هر ۸ تا ۹ مایل دریایی یک اسکله باشد، کنترل آن هزینه‌بر است؛ اما اگر به یک تعداد محدود تجمیع شود خیلی خوب است؛ البته این تعداد باید همراه با سرویس‌دهی باشند، مانند نزدیک بودن به امکاناتی مانند بیمارستان، تعمیرگاه، پمپ‌بنزین و خدمات گذرنامه؛ تا شناور از لحظه خروج زیر نظر باشد که اگر برای آن حادثه‌ای اتفاق افتاد و دچار آسیب شد نیرو‌های امداد و نجات بندر و دریابانی به آن برسند و آن را نجات دهند. ما می‌خواهیم از این اتفاقات جلوگیری شود.
سردار ستاره با تأکید بر این که بنادر باید حصارکشی شوند، ادامه داد:  ما می‌گوییم لنجداران از پاک‌دست‌ترین اقشار جامعه هستند، اما درصد اندکی از آنان گاهی دست به تخلف می‌زنند، چون بندر محصور نیست و این کنترل را سخت می‌کند، مانند آتش‌سوزی اخیر در گناوه که لنجداران دچار آسیب شدند. ما باید این بنادر را به استاندار‌های جهانی نزدیک کنیم.
او اضافه کرد: ما با قاچاق مخالفیم، چون به ضرر کشور است؛ باید روشن شود که چه کالایی بیاید و چه کالا‌هایی برود. با هر اقدام قانونی که دولت تصویب کند و راهکار اصولی داشته باشد موافقیم و در چارچوب قانونی نهایت همکاری را خواهیم داشت. باید بخشی از قوانین اصلاح شود و روند‌ها کوتاه شود. حرف ما تسهیل در واردات و صادرات قانونی و مقابله و مقاومت در برابر قاچاق است.
جانشین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور درباره میزان کالا‌های قاچاق به کشور هم گفت: کالا‌های قاچاق چند دسته هستند. یک دسته که اصل ورود آن به کشور ممنوع است، مانند مشروبات الکلی؛ که ورود آن در استان بوشهر بسیار پایین است و کشف آن پایین آمده است.
سردار ستاره ادامه داد: ورود پودر‌های نیروزا نیز تحت هر شرایطی ممنوع است که البته ورود آن به کشور بیشتر و کشف آن نیز بیشتر شده است.
او اضافه کرد که ورود برخی کالا‌های دیگر نیز باید روند گمرک را طی کنند، مانند قطعات خودرو که واردات آن زیاد شده و بیشتر قاچاق می‌شود. می‌شود با ثبت سفارش راه قانونی را طی کرد.
جانشین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور آمار داد که امسال در چند مرحله مقابله بیش از هزار میلیارد تومان کالای قاچاق یا به ظن قاچاق توقیف شده است که این روند ادامه پیدا می‌کند و از مسئولان می‌خواهیم که راه‌های قاچاق را کُند کنند.