دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر در استان
دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر در استان

ندای استان: سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر دستورالعمل برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر امسال را تشریح کرد.

به گزارش ندای استان،حجت‌الاسلام محمد قادری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر بر اساس دستورالعمل ابلاغی از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام شد.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم در همه شهرستان‌های استان در فضای باز با یک سوم ظرفیت، و فضاهای بسته با ارتفاع ۶ متر با یک چهارم ظرفیت مکان مراسم و خروج تدریجی جمعیت جهت جلوگیری از ازدحام مجاز خواهد بود.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر افزود: علاقه‌مندان به اقامه عزای سید و سالار شهیدان می‌توانند با مراجعه به سامانه بیرق برای تمدید یا صدور مجوز برگزاری مراسم اقدام کنند.

ادامه داد: مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی باید بدون جابجایی و ایجاد شرایط لازم برای تهویه مناسب و عبور هوا در محل برگزاری مراسم و همراه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای عزاداران و ممنوعیت پذیرایی در حین مراسم مجاز است.

حداکثر مدت اجرای مراسم دو ساعت خواهد بود

حجت‌الاسلام قادری گفت: حداکثر مدت اجرای مراسم دو ساعت خواهد بود و برگزاری روضه‌های خانگی و برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل موکب، خیمه و چادر جهت سرو نذورات و چای در تمامی نقاط استان ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در صورتی مجاز خواهد بود که با اولویت شخصی باشد و در غیر این صورت ضدعفونی کردن قبل از استفاده شخص دیگر الزامی است.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر تاکید کرد: فراهم کردن اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده درب ورودی مساجد، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی برای استفاده عزاداران ضروری است.

وی با اشاره به ممنوعیت سینه‌زنی سنتی و دمام‌زنی به دلیل عدم امکان فاصله‌گذاری و ایجاد تجمع گفت: ایجاد موکب‌های سلامت برای توزیع ماسک و سایر اقلام بهداشتی و پخش نوای حسینی و تعیین افرادی به عنوان همیار سلامت برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی هیئات مذهبی مجاز است.

قادری ضدعفونی محیط و تجهیزات مورد نیاز مراسم قبل و بعد از اجرای مراسم، همکاری همه مسئولین هیئات مذهبی با مأمورین بهداشت و دستگاه‌های انتظامی را ضروری دانست.

نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و خام

وی با توصیه به عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم از مجاز بودن دسته‌روی به صورت محلی و ممنوعیت اجتماع هیئات مذهبی و همچنین ممنوعیت جابجایی دسته‌های عزاداری شهر به شهر خبر داد.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر تاکید کرد: نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و خام و به صورت کمک‌های مؤمنانه به محرومین صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: نذورات خاصی که در آن‌ها امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی؛ طبخ؛ بسته‌بندی و بدون هر گونه تجمع، تراکم جمعیت و به صورت بیرون بر توزیع شوند.

حجت‌الاسلام قادری با اشاره به مجاز بودن برگزاری مراسم تعزیه در فضای باز و با رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و ضد عفونی وسایل و ابزار اجرای تعزیه ابراز داشت: در صورت عدم امکان فاصله‌گذاری اجرای تعزیه در یک مکان (بدون جمعیت) برگزار شده و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی منتشر خواهد شد.

معاون تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با شعار محوری «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» در سطح استان تصریح کرد: این مراسم‌ها حداکثر به مدت ۲ ساعت و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کلیه موازین بهداشتی برگزار خواهند شد.