بیکاری؛دلیل اصلی طلاق در استان بوشهر
بیکاری؛دلیل اصلی طلاق در استان بوشهر

ندای استان:ایرانی گفت:۹۱ درصد آمار طلاق استان بوشهر در شهرها و تنها ۹ درصد در روستاها به ثبت رسیده است

به گزارش ندای استان،محمدتقی ایرانی در وبینار کشوری تبیین طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به میزبانی اداره کل ثبت احوال استان بوشهر، بیان کرد: ۹۱ درصد آمار طلاق بوشهر در شهرها و تنها ۹ درصد در روستاها به ثبت رسیده که این شاخصه از نظر فرهنگی حامل پیامی مهم است که باید بررسی شود و از نتایج آن برای کاهش طلاق در شهرها بهره گرفته شود.

وی اضافه کرد: از دیگر موارد مهم که باید در برنامه‌ریزی‌های اندیشمندان مورد توجه قرار گیرد دلایل طلاق است که در استان بوشهر به ترتیب بیکاری، دخالت اطرافیان، عدم علاقه زوجین، اعتیاد، خیانت و سو نیت و ضرب و شتم را شامل می‌شود و پژوهش در این عوامل به ارائه راهکار برای افزایش تحکیم خانواده می‌انجامد.

ایرانی با اشاره به کاهش شدید نرخ رشد جمعیت کشور در ۲ دهه اخیر، یادآور شد: در سال ۱۳۶۰ هر خانواده ایرانی به طور متوسط ۶ فرزند داشت که باید در سال ۹۰ به ۴ نفر می رسید اما در ابتدای دهه ۷۰ به ۴ رسید و در سال ۹۰ به کمتر از ۲ فرزند رسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زمان حاضر این شاخص در شهرهای بزرگ به ۰.۸ درصد رسیده که متاثر از سبک زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی بین المللی است.

معاون استاندار بوشهر اظهار کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید و در سیاست‌های ابلاغی مطرح کردند باید به سمت سبک زندگی ایرانی-اسلامی حرکت کنیم که برگرفته از فطرت انسانی است.

محمدتقی ایرانی افزود: نگاهی به تاریخی تمدن بشری نشان می‌دهد که جمعیت مولفه‌ای اساسی در بسیاری از حوزه‌ها است و همواره اقوامی که موفق شده‌اند در جامعه جهانی تغییر و تحول ایجاد کنند از جمعیت مناسبی برخوردار بوده‌اند.

وی با اشاره به تاکید مداوم مقام معظم رهبری بر ترویج فرهنگ فرزندآوری و تکثیر نسل جوان، افزود: بدون داشتن جمعیت متناسب در کشور امکان توسعه پایدار وجود ندارد چرا که جمعیت، نیروی مولد را به عنوان محور توسعه به بدنه جامعه تزریق می‌کند.

ایرانی گفت: حمایت و پشتیبانی از بنگاه‌های اقتصادی خانواده از طریق توسعه مشاغل خانگی، ایجاد تعاونی‌های اقتصادی خانواده در روستاها و افزایش نرخ رشد مستمر این فعالیت‌ها با استفاده از ظرفیت مساجد، بسیج و کانون های فرهنگی و تشکل‌های مردم نهاد، تحکیم بنیاد خانواده و توسعه اقتصادی آن با توانمندسازی خانواده ها و مقابله فعال و هوشمند با اقدامات تضعیف کننده نهاد خانواده از محورهایی است که در قالب پیشنهادات شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری بوشهر اظهار کرد: توصیه و دعوت به ازدواج از سوی بزرگان دینی، مسئولان و سایر افراد دارای مرجعیت در جوامع اهمیت دارد اما  توجه به تحکیم اساس و دوام خانواده پس از ازدواج اهمیت بیشتری دارد و لازم است در آموزه‌ها الگوی خانواده ایرانی اسلامی ترویج و تبلیغ شود.

وی اضافه کرد: حکومت نظم و انضباط در روابط خانواده، لزوم حسن برخورد و تقویت روحیه گذشت در خانواده، توجه به یکسانی در آفرینش، همکاری و همدردی، مشورت و وجود عشق و محبت در میان اعضای خانواده و آشنایی اعضای خانواده با حقوق و وظایف شرعی مانند حق والدین بر فرزندان و برعکس و حق و وطایف همسران نسبت به یکدیگر برخی از آموزه‌هایی است که از فرهنگ ایرانی- اسلامی برگرفته شده است.

ایرانی تاکید کرد: برای تغییر فرهنگ شکل گرفته درباره فرزندآوری و تنظیم خانواده باید آموزش را از مدارس، دانشگاه‌ها و صدا و سیما آغاز کرد.

وی عنوان کرد: در حالی که بر لزوم افزایش و مقابله با ادامه روند کاهش نرخ طبیعی رشد جمعیت تاکید می‌شود در تولیدات تلوزیونی همواره خانواده‌های با تعداد فرزندان بیشتر فقیر و بی فرهنگ نمایش داده و تقبیح می‌شوند که لازم است این رویه تغییر کند.

معاون سیاسی استانداری بوشهر با اشاره به جای گرفتن چین در رتبه نخست اقتصاد جهان و قرار گرفتن هند در مسیر توسعه، یادآور شد: امروز کشورهایی که دارای جمعیت مولد بالایی هستند تاثیرگذاری خود را در جامعه جهانی نشان داده‌اند.