کسب رتبه ۲ رقمی در کنکور دکترای سراسری توسط بانوی بوشهری
کسب رتبه ۲ رقمی در کنکور دکترای سراسری توسط بانوی بوشهری

خبر استان:پگاه آریایی دانشجوی سابق مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر در سال ۱۳۹۵ با کسب رتبه ۲۸ در آزمون دکتری سراسری، موفق به کسب بالاترین امتیاز (۹۵٫۳۰ از ۱۰۰) در مصاحبۀ دانشگاه تربیت مدرس شد.

به گزارش خبر استان، دانشجوی سابق مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر در سال ۱۳۹۵ با کسب رتبه ۲۸ در آزمون دکتری سراسری، موفق به کسب بالاترین امتیاز (۹۵/۳۰ از ۱۰۰) در مصاحبۀ دانشگاه تربیت مدرس شده و در این دانشگاه پذیرفته شد.

وی همزمان از طریق برگزیدگان علمی (استعداد درخشان) نیز در مقطع دکتری در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد.

پگاه آریایی که دارای مدرک فوق‌دیپلم علوم آزمایشگاهی نیز هست در سال ۱۳۸۸ از طریق کنکور فراگیر دانشگاه پیام نور در رشته مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه پیام نور بوشهر پذیرفته شد و ضمن اشتغال در بیمارستان به تحصیل در این رشته مشغول شد.

وی در سال ۱۳۹۱ در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و در مهرماه سال ۱۳۹۲ در دانشگاه تربیت مدرس تهران با رتبه ۳۴ در رشته زبان‌شناسی همگانی پذیرفته شد.

آریایی در شهریور ۱۳۹۴ از پایان‌نامه‌اش که در رابطه با گویش‌های استان بوشهر بود با نمره ۲۰،  دفاع کرده و با معدل ۱۳/۱۸ فارغ‌التحصیل شد ضمن اینکه  در دوره ارشد در میان ورودی‌های هم رشته خود رتبه اول را در گروه زبانشناسی تربیت مدرس کسب کرد.

پگاه آریایی که سابقه تدریس در دانشگاه پیام نور را دارد با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در تهیه مدخل‌های دانشنامۀ گویش‌ها و زبان‌های ایرانی همکاری دارد و مدخل‌های گویشی «بوشهری، دلواری، دشتستانی و …» به نام وی در این دانشنامه ثبت‌شده است.

همچنین  وی موفق به چاپ پایان‌نامۀ خود به‌صورت کتاب تحت عنوان « بررسی زبان‌شناختی فرآیندهای واجی گویش‌های استان بوشهر: رویکرد بهینگی» شده است و دو مقاله با عنوان ‌ «Lenition and Fortition in Shul Dialect» در Asian Journal of Humanities and Social Studies  در سال ۲۰۱۵و « An Optimality  Theoretic Account of Place and Voice Assimilation in Bushehri Dialects» در Journal of Advances in Linguistics  در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسانده است، همچنین مقاله‌ای نیز با عنوان «برخی فرایندهای واجی رایج در گویش‌های استان بوشهر» در سومین همایش  بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی (گذشته و حال) پذیرفته شده است.

وی در خصوص میزان تأثیر دانشگاه پیام نور در موفقیت تحصیلی خود گفت: زمانی که تحصیل خود را در دانشگاه پیام نور بوشهر آغاز کردم، همزمان در رشته علوم آزمایشگاهی مشغول به کار بودم، ترم‌های ابتدایی وفق دادن این شرایط برایم سخت بود به این دلیل که در دانشگاه پیام نور منابع باید برای امتحان به‌طور کامل خوانده می‌شد و من چون شاغل بودم، زمان زیادی را برای حضور در کلاس‌های رفع اشکال نداشتم.

آریایی ادامه داد: گرچه در واحدهای عملی از علم اساتید محترمی چون خانم دکتر علوی و خانم صیانت در گروه زبان، بهره‌مند شدم، اما به‌مرور شیوه درس خواندن در این دانشگاه را یاد گرفتم و به‌نوعی باید گفت تلاش را یاد گرفتم، حتی به جرات می‌توانم بگویم یکی از مواردی که باعث شد بتوانم در دانشگاه تربیت مدرس در مقطع ارشد قبول شوم، این شیوۀ درس خواندن بود.

دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی تربیت مدرس در خصوص منابع درسی دانشگاه پیام نور گفت: با توجه به آن‌که کارشناسی را در رشته مترجمی زبان انگلیسی این دانشگاه تجربه کردم، می‌توانم بگویم بیشتر منابع واقعاً کاربردی هستند، طوری که من هنوز هم اگر به سؤالی بربخورم به آن منابع رجوع خواهم کرد، ازنظر نیمه‌حضوری بودن هم باید گفت برای افرادی که شاغل هستند، مخصوصاً در شاخه‌های نظری همچون علوم انسانی، تحصیل در دانشگاه پیام نور می‌تواند بهترین گزینه باشد چون آزادی عمل بیشتری دارند و طبق برنامه‌ریزی شخصی خود می‌توانند واحدها را گذرانده و در نهایت در رشته مورد علاقۀ خود تحصیل کنند.

وی در خصوص معضل مدرک‌گرایی در جامعه امروز نیز گفت: امیدوارم که تمام جوانان ایرانی، بیشتر به تحصیل واقعی و کسب علم توجه داشته باشند، نه جمع‌آوری مدارک تحصیلی مختلف، چه‌بسا هرکس که علم واقعی داشته باشد، بدون شک جایگاه بسیار بالایی در جامعه کسب خواهد کرد.