روزهای سخت کرونا و کمبود کیت تست در بوشهر
روزهای سخت کرونا و کمبود کیت تست در بوشهر

ندای استان:طی هفته‌های اخیر و خصوصاً از شروع سال جدید تا کنون روند شیوع کرونا سرعت بیشتری به خود گرفته است و رفته رفته همه نقاط کشور تغییر وضعیت کرونایی داده‌اند.

به گزارش ندای استان،در استان بوشهر که اغلب مناطق دارای وضعیت زرد بودند، حالا ۸۰ درصد شهرستان‌ها دارای وضعیت قرمز هستند و فقط دو شهرستان وضعیت نارنجی دارد و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد بدتر شدن وضعیت نیز باشیم.

در حالی که روز به روز بر تعداد مبتلایان کرونا در استان بوشهر افزوده می‌شود، تست‌های سریع کرونا می‌تواند باعث شناسایی سریع‌تر بیماران و از گسترش این بیماری که حالا با جهش‌های جدید سریع‌تر منتقل می‌شود، جلوگیری کرد.

کمبود کیت تست سریع کرونا یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی در مسیر شناسایی بیماران کرونایی و پیشگیری از انتقال این بیماری به سایر افراد است و باعث شده تا تعداد آزمایش‌های کرونا کاهش یابد.

۲۵ درصد مبتلایان مربوط به سال جدید هستند

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر با اشاره به افزایش تعداد بیماران کرونایی در روزها و هفته‌های اخیر خاطرنشان کرد: تعداد نمونه‌های مثبت کرونا در نقاط مختلف استان با شیب تند، سریع و غافلگیر کننده در حال افزایش است.

سعید کشمیری با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۸ هزار مورد مثبت کرونا در استان بوشهر شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: هفت هزار مورد مثبت کرونای استان بوشهر در سال جدید بوده است.

این آمار دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر نشان می‌دهد که طی حدود ۲۰ روز نخست سال جاری که پنج درصد از کل زمان شیوع کرونا در استان تاکنون است، بیش از ۲۵ درصد کل مبتلایان کرونا در استان شناسایی شده‌اند.

کشمیری با اشاره به اینکه ۵۰۰ تخت برای بیماران کرونایی در استان بوشهر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۶۳ بیمار در بخش‌های کرونایی استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را ضروری دانست و افزود: در صورت رعایت نکردن مردم و با افزایش مبتلایان این تعداد تخت بیمارستانی در استان بوشهر جوابگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش مبتلایان می‌تواند نظام درمان یک استان را غافل‌گیر کند خاطرنشان کرد: این روند افزایش کار را سخت می‌کند و ممکن است مقابله با آن از توان کادر بهداشت و درمان خارج شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: اکنون کل کشور دچار این وضعیت بحران شده که نشان دهنده این است که همه از یک ویروس مشترک رنج می‌برند که همان ویروس جهش یافته است.

نارضایتی مردم از کمبود کیت

روح‌الله احمدزاده یکی از فعالان اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه با بی‌تدبیری دستگاه‌های تصمیم گیر و درنتیجه کم شدن حساسیت شهروندان و مسافرت و دورهمی و….، چند مدتی است وضعیت شیوع بیماری کرونا بحرانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به جای اینکه مرکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته شناسایی بیماران کرونایی بیشتر شود و تعداد کیت‌های آزمایشگاهی چند برابر شود، شاهد کمتر شدن کیت‌ها به یک چهارم هفته قبل شده‌ایم.

احمدزاده بیان کرد: در شهر برازجان روزانه حدود ۹۰ نفر را تنها مرکز بیماریابی تست می‌گیرند و سوال این است که آیا شهرستان دشتستان با جمعیت بالغ بر ۲۶۰ هزار نفر باید روزانه ۹۰ نفر را تست بگیرند؟ صف طولانی در مقابل تنها مرکز شناسایی کرونا برازجان تشکیل می‌شود که خود عامل شیوع است.

وی تصریح کرد: نوبت دهی آنلاین برای هفته بعد و دو هفته بعد نوبت تست می‌دهد که این موضوع باعث سیاه شدن وضعیت دشتستان در کوتاه مدت خواهد شد، زیرا که افرادی که هنوز تست نداده و قطعیت کرونای خود را ندانسته‌اند اقدام به تردد در اماکن عمومی و محافل خانوادگی می‌کنند.

وی با اشاره به نارضایتی شدید مردم از کمبود کیت و مراکز شناسایی کرونا، افزود: انتظار می‌رود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به افزایش کیت‌های آزمایشگاهی و مراکز شناسایی کرونا اقدام شود.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار مهر گفت: مدت‌ها است که علائم کرونا را داریم ولی به علت نوبت‌های طولانی تست کرونا برای تشخیص دقیق با مشکل روبرو شده‌ایم و وضعیت خود را نمی‌دانیم.

مسعود تمجیدی اضافه کرد: انتظار ما از مسئولان این است که تدبیر جدی برای این وضعیت بیاندیشند تا مردم بیش از این در صف‌های تشخیص کرونا معطل نشوند و تست سریع در دستور کار باشد.

۵ روز بدون کیت تست سریع در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد وضعیت بیماریابی و نمونه‌گیری در استان گفت: در استان بوشهر در این سه هفته اخیر قریب به شش هزار و ۱۰۰ مورد مثبت شناسایی شده که بیشترین آنها در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه و کنگان بوده است.

عبدالمحمد خواجه ئیان اظهار کرد: در استان بوشهر با وجود آنکه روزانه حدود سه هزار تست سریع انجام می‌شد ولی اکنون با توجه به مشکلی که در کل کشور به وجود آمده ما پنج روز بدون کیت تست سریع را پشت سر می‌گذاریم.

وی افزود: در ۱۰ روز گذشته قریب به ۱۷ هزار تست انجام شده که ۲۶ درصد آنها مثبت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد رعایت پروتکل‌ها در استان اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل کلی ۸۷ درصد در اصناف و ادارات مشخص شده است که کمترین درصد استفاده از ماسک در سالن‌های ورزشی با ۴۲ درصد، پاساژ با ۶۱ درصد و تالارهای پذیرایی با ۷۸ درصد است.

وی بیان کرد: میزان رعایت کلی توسط مردم و همچنین کاهش استفاده از ماسک در شهرستان‌های بوشهر، دشتی و دیلم روند افزایشی داشته و بقیه شهرستان‌های استان روند کاهشی دارد.

در این شرایط سخت، علاوه بر اینکه مسئولان باید تلاش لازم را برای تأمین امکانات تشخیصی و همچنین افزایش سرعت واکسیناسیون داشته باشند، مردم نیز باید بیش از پیش پروتکل‌ها را رعایت کنند و به آن پایبند باشند.