ثبت نام ۲۰۰ نفر از اتباع افغان برای دریافت شناسنامه در بوشهر
ثبت نام ۲۰۰ نفر از اتباع افغان برای دریافت شناسنامه در بوشهر

ندای استان:سرپرست دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر گفت: با آغاز روند ثبت نام از اتباع خارجی دارای مادر ایرانی تاکنون بیش از۲۰۰ نفر متقاضی دریافت شناسنامه در سامانه مربوطه به ثبت نامه شده‌اند.

به گزارش ندای استان،راضیه علی‌پور روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده نخستین شناسنامه کودکان اتباع خارجی که دارای مادر ایرانی هستند در استان بوشهر صادر ‌شود.

وی ادامه داد: پس از ثبت نام این افراد در سامانه، براساس پروتکل‌های بهداشتی به آنها فرصت داده شد تا در ۲ دفتر کفالت بوشهر و برازجان حاضر شوند و با تکمیل فرم‌های ۱۵ گانه پرونده آنان به اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی ارسال شود.

علی‌پور اضافه کرد: با ارجاع پرونده از این اداره کل به اداره ثبت احوال و سپس انجام استعلام‌های مختلف از مراجع امنیتی و تعیین شده در قانون، پاسخ مثبت یا منفی برای دادن تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی به این افراد ابلاغ می‌شود.

سرپرست دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر گفت: اگر این افراد پاسخ منفی بگیرند مطابق قانون حق اعتراض برای آنها محفوظ است و می‌توانند به کمیسیون مربوطه در وزارت کشور مراجعه و برای درخواست خود تشکیل پرونده دهند.

کمک ۲۹۱میلیون تومانی به خانوارهای افغان مقیم بوشهر

وی با اشاره به همه گیری ویروس کرونا اضافه کرد: تاکنون از سوی کمیساریای عالی پناهندگان ۲۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در قالب کارت اعتباری در اختیار ۹۱ خانوار افغانستانی مقیم استان بوشهر قرار گرفته است.

علی‌پور ادامه داد: همچنین با توجه به پایان سال میلادی قرار است از طرف کمیساریای عالی پناهندگان به ۶۰ خانوار دیگر از اتباع افغانستانی مقیم در استان بوشهر کمک مالی ارائه شود.

وی یادآور شد: افزون براین در این مدت یکهزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی دربین خانواده‌های نیازمند افغان در استان بوشهر توزیع شد.

سرپرست دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر گفت: همچنین تاکنون ۲۹۳ نفر در قالب ۳۹ خانوار افغان مقیم بوشهر در این مدت از کمک‌های چند منظوره شامل حمایت‌های درمانی و معیشتی بهره‌مند شده‌اند.

وی یادآور شد: براساس تاکید رئیس جمهوری مبنی براینکه اتباع خارجی بویژه اتباع افغان مبتلا به کرونا  باید رایگان درمان شوند در همین راستا بستری و درمان اتباع خارجی استان بوشهر همچون شهروندان ایرانی و طبق رویه معمول انجام می‌شود و مشکلی برای بستری و درمان آنها در مراکز بهداشتی وجود ندارد.

علی‌پور ادامه داد: در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و فعالیت مجازی مدرسه‌ها، با کمک نهادهای بین المللی ۳۷ تبلت دانش‌آموزی در اختیار دانش آموزان استثنایی اتباع افغان حاضر در استان بوشهر قرار گرفته است.

افزون بر ۶ هزار دانش آموز افغان در استان بوشهر رایگان تحصیل می‌کنند

به گفته علی‌پور، در زمان حاضر ۶ هزار و ۴۵۰ دانش‌آموز تبعه کشور افغانستان در مدارس، کلاس‌ها و روی نیکمت‌های مشترک با برداران ایرانی خود در این استان از خدمات آموزشی بهره‌مند هستند.

وی اضافه کرد: براساس قانون هیچگونه شهریه‌ای از اتباع افغانستانی برای ثبت نام در مدارس دریافت نمی‌شود.

علی‌پور یادآور شد: همچنین با مشارکت دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در جمهوری اسلامی، ۲ مدرسه ۱۲ کلاسه در بوشهر و برازجان برای دانش‌آموزان اتباع افغانستان احداث شده‌است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ۴۰ سال گذشته تاکنون با وجود همه مشکلات توانسته انواع خدمات بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی به پناهندگان کشور دوست و برادر افغانستان ارائه کند.

سرپرست دفتر امور اتباع ومهاجرین خارجی استانداری بوشهر گفت: براساس دستور رهبر معظم انقلاب ارائه خدمات آموزشی رایگان به کودکان افغانستانی از جمله خدمات مهم جمهوری اسلامی است و تلاش شده زمینه آموزش برابر برای فرزندان آنان در کنار دانش‌آموزان ایرانی فراهم شود.

 ارائه آموزش‌های مهارتی به اتباع خارجی در استان بوشهر 

علی‌پور اضافه کرد: در راستای توانمند سازی مهاجران افغانستانی، آموزش‌های مهارتی با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای به آنان در استان بوشهر ارائه می‌شود که در این روستا امسال تاکنون ۶۶ نفر در ۶ حرفه مهارتی شامل برق کار ساختمان، پته دوز، طراح انیمیشن ساز، کاربراتوماسیون اداری، قلاب باف پوشاک و کار با مهره‌های تزئینی آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

وی یادآور شد: بر این اساس تمام اتباع خارجی که دارای کارت آمایش باشند می‌توانند از این خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.

علی‌پور گفت: طرح آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای به مهاجران افغانستانی با هدف توانمند سازی آنان برای ساختن کشورشان از سال ۲۰۱۲ در استان بوشهر آغاز شده‌است.

وی تاکید کرد: ایران جزو برترین کشورهای دنیا در خدمت رسانی به اتباع و مهاجران خارجی است و استان بوشهر نیز با ارائه خدمات مختلف توانسته میزبان خوبی برای این مهاجران باشد.

علی‌پور یادآور شد: در زمان حاضر هشت هزار نفر از پناهندگان در استان بوشهر دارای کارت پناهندگی (آمایش) هستند.