نخستین جراحی پیوند سلول‌های بنیادی چشم در بوشهر انجام شد
نخستین جراحی پیوند سلول‌های بنیادی چشم در بوشهر انجام شد

ندای استان:اولین عمل جراحی پیوند سلول‌های بنیادی چشم، نخستین بار در بوشهر بر روی مردی ۶۰ ساله که ۶ ماه پیش دچار سوختگی شیمیایی شدید چشم شده بود، انجام شد.

به گزارش ندای استان،  برای اولین بار در استان بوشهر  عمل پیوند سلول های بنیادی چشم (CLAu) توسط دکتر سید هاشم دریاباری در بیمارستان حضرت قائم(عج) مرکز استان بوشهر انجام شد.
به گفته پزشک جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه و سگمان قدامی، تمامی سلول‌های بنیادی قرنیه یکی از چشم‌های بیمار که مسئول سلامت سطح چشم است بر اثر سوختگی شیمیایی از بین رفته بود و در نتیجه چشم دچارکدورت شده و از بینایی بیمار به شدت کاسته شده بود.
دکتر سید هاشم دریاباری افزود: قرنیه چشم این بیمار به شدت آسیب دیده وموجب رگ‌دار شدن قرنیه شده بود که باید ابتدا پیوند سلول‌های بنیادی برروی این چشم انجام می‌شد و پس از ۳ تا ۶ ماه پیوند قرنیه انجام می‌شود.
وی بیان کرد: در عمل پیوند سلول‌های بنیادی، از چشم مقابل بیمار که سالم است سلول‌های بنیادی دریافت و به چشم آسیب دیده پیوند زده می‌شود و مدت زمان این عمل بین یک‌و‌نیم تا دو ساعت است.
جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: اگر چشم مقابل بیمار سالم نباشد سلول‌های بنیادی از فرد اهدا کننده یا بستگان نزدیک بیمار تهیه می‌شود و اگر بازهم مقدور نبود این مشکل قابل حل است، زیرا ایران در این زمینه یکی از پیشروترین کشورهاست و سلول‌های بنیادی را حتی می‌توان از مخاط دهان گرفت و کشت داد و سپس روی سطح چشم فرد آسیب دیه پیوند زد.
به گفته رییس بیمارستان قائم بوشهر، هزینه این عمل در استان‌های دیگر برای بیماران هم استانی ۴ برابر است، عملی که تا پیش از این تنها در شهر‌های شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز انجام می‌شده است و حالا این توانمندی در بیمارستان قائم بوشهر هم فراهم شده است.
دکتر ادبی افزود: به زودی شرایطی فراهم می‌شود تا دیگر عمل‌های منحصر به فرد نیز در بیمارستان قائم انجام شود.