کلاهبرداری از فروشندگان با رسیدساز جعلی
کلاهبرداری از فروشندگان با رسیدساز جعلی

ندای استان:رئیس پلیس فتا استان بوشهر درخصوص شیوه جدید کلاهبرداری با سوء استفاده از نرم‌افزار‌های رسیدساز جعلی به هموطنان هشدار داد.

به گزارش ندای استان، سرهنگ مهدی قاسمی درخصوص شیوه جدید کلاهبرداری با سوء استفاده از نرم‌افزار‌های رسیدساز جعلی به هموطنان هشدار داد و اظهار داشت: با توجه به بیماری کرونا و عدم حمل پول نقد توسط افراد، یکی از راه‌های خرید، استفاده از نرم‌افزارهای بانکی توسط خریداران است اما فروشندگان باید یک سری از نکات را رعایت کنند تا گرفتار مجرمین سایبری نشوند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر افزود: در این روش از کلاهبرداری، افراد سودجو به عنوان خریدار ظاهر می‌شوند و پس از خرید کالا، اظهار می‌کنند که کارت بانکی به‌همراه ندارند و با تلفن همراه، وجه را پرداخت می‌کنند و در ادامه با استفاده از اپلیکیشن‌های رسیدساز که یک نرم‌افزار جعلی و مجرمانه هست، اقدام به ساخت یک رسید تقلبی مشابه رسیدهای بانکی نموده و فروشنده را فریب می‌دهند، علت عدم دریافت پیامک واریز را نیز شلوغی شبکه مطرح می‌کنند.

سرهنگ قاسمی بیان داشت: قربانی یا همان فروشنده نیز با دیدن مشخصات کامل خود روی رسید ساخته شده در گوشی خریدار، به حرف وی اعتماد کرده و بعد از عزیمت کلاهبردار از محل، قربانی با کمال ناباوری متوجه می‌شود که این عمل کلاهبرداری بوده و هیچ گونه وجهی انتقال و یا واریز به حساب نشده است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر تاکید کرد: حتی‌المقدور انجام عملیات دریافت وجه را با استفاده از پوز فروشگاه  از خریدار مطالبه کرده و پوز را در محلی قرار دهید که از دید شما پنهان نباشد. هم چنین نسبت به فعال نمودن قابلیت اطلاع‌رسانی پیامکی حساب‌هایی که متصل به پوز فروشگاه‌شان هست اقدام نمایند و تا قبل از دریافت پیامک انتقال و واریز وجه  به حساب فروشگاه، از تحویل کالا به خریدار خودداری شود.

سرهنگ قاسمی تأکید کرد: وجود مشخصات شماره کارت و نام شما در رسید ارائه شده توسط مشتری، صحت انجام تراکنش بانکی را ضمانت نکرده و حتماً موجودی حساب بانکی خود در پیامک دریافت شده را بررسی و مطابقت نمایید.

وی خطاب به شهروندان گفت: اگر پیامک انتقال وجه برای شما ارسال شد، حتماً با پیامک‌های قبلی بانک چک کنید که از همین سرشماره ارسال شده باشد، ارسال پیامک از یک سرشماره جدید را به عنوان سند قبول نکنید.