مشکلات جوانان دُر یتیم خلیج فارس/نفتی‌ها به کسبه خارگ بیشتر توجه کنند
مشکلات جوانان دُر یتیم خلیج فارس/نفتی‌ها به کسبه خارگ بیشتر توجه کنند

خبر استان:هرچند بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور از جزیره خارگ صادر می‌شود و این جزیره عملا قطب اصلی درآمدزایی در کشور است، ولی جوانان این جزیره همچنان در انتظار تامین شغلی مناسب برای خود هستند.

 خبر استان:حتی روزی که جلال آل احمد نام جزیره خارگ را دُر یتیم خلیج فارس گذاشت، فکر نمی‌کرد که یک روز این جزیره دُر نفت ایران شود .

خارگ عهده دار بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام کشور است ولی در کنار این ظرفیت عظیم هنوز هم جوانان بومی این جزیره در جستجوی کار هستند و کار مناسبی برای تعداد اندک جوانان بیکار در این جزیره وجود ندارد.

علی‌رغم وعده‌های متعددی که تاکنون برای ساماندهی اشتغال در جزیره خارگ شنیده‌ایم ولی هنوز هم مشکلات مردم در جزیره خارگ باقی است و اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی بومیان جزیره محسوب می‌شود. 

برای جزیره‌ای که کلا حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و اینچنین در اقتصاد کشور تاثیرگذار است، زیبنده نیست که جوانان بیکار داشته باشد.

فکری اساسی برای رفع بیکاری در جزیره شود

ابراهیم ملاح زاده از بومیان و معتمدین جزیره خارگ بر لزوم تلاش مسئولان برای رفع مشکلات اشتغال جزیره خارگ تاکید کرد و افزود: اگر مسئله اشتغال در در جزیره مقاوم خارگ برطرف شود، می‌توان گفت که همه مشکلات و دغدغه های ما بر طرف خواهد شد.

وی افزود: ما از دولت درخواست داریم که با توجه به منویات مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی است و با توجه به استعدادهای جزیره خارگ، فکری اساسی برای از بین بردن بیکاری در این جزیره مقاوم شود.

نفتی‌ها به کسبه خارگ بیشتر توجه کنند

حسین داربویی عضو شورای شهر خارگ با اشاره به مشکل اشتغال ساکنین جزیره خارگ، اظهار داشت: یکی از مشکلات دیرین این مردمان اشتغال است؛ افرادی هستند که با هزینه بالا تخصص گرفتند و مدارک عالیه دارند ولی شغلی برای آنها وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه حضور کمپ‌های کارگری باعث بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی در سال‌های گذشته شده است افزود: بازار خارگ راکد است و زیبنده این بازاریان و کسبه خارگ نیست.

داربویی اضافه کرد: باید خرید شرکت‌های مستقر در جزیره خارگ ساماندهی شود؛ کسبه خارگ با مشکلات فراوان مالی مواجه هستند و پیمانکاران بومی جزیره خارگ اکثرا خانه نشین شده‌اند.

تشکیل کمیته اشتغال خارگ

محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ از زمان آغاز فعالیت خود در این جزیره، تمرکز خود را بر روی اشتغال جوانان بومی خارگ گذاشته است و اولین قدم موثر وی را می‌توان راه‌اندازی کمیسیون اشتغال در جزیره خارگ بعد از نیم قرن نام برد.

نشست کمیسیون اشتغال عصر شنبه با حضور بیشتر پیمانکاران جزیره خارگ برگزار شد و بخشدار ویژه خارگ در این نشست اظهار کرد: خارگ ظرفیت‌های خوبی در منابع انسانی و زیرساختی دارد و با وجود منابع بسیار در حوزه‌های مختلف صنعت نفت می‌توانند منشأ تحولات باشند.

محمود رضایی اضافه کرد: اقتصاد، معیشت و اشتغال جزیره در گذشته مدیریت نشده است و ما به همین منظور با ایجاد یک اتاق فکر به این نتیجه رسیده‌ایم که در کنار همه این‌ها، تنها چیزی که می‌تواند ایجادگر توسعه پایدار در منطقه باشد، راه اندازی کمیسیون اشتغال است.

وی با اشاره به غیبت برخی پیمانکاران در نشست شورای اشتغال خارگ، بیان کرد: پیمانکارانی که در جلسه حضور ندارند و به موضوع اشتغال بی‌توجهی کرده‌اند از تمامی خدمات بخشداری خارگ محروم شده‌اند.

ساماندهی مشاغل در جزیره خارگ 

رضایی گفت: ساماندهی مشاغل در جزیره خارگ الزامی است و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تمامی کمپ‌های کارگری باید تا شهریورماه از محدوده شهری خارگ خارج شوند.

بخشدار ویژه خارگ تأکید کرد: مجوز اشتغال در خارگ فقط از سوی بخشداری و اداره کار صادر خواهد شد و از این پس تمامی شرکت‌های مستقر در جزیره خارگ ملزم به خرید از بازار جزیره خواهند شد.

وی گفت: شرکت‌هایی که برای برای جذب نیرو مشکل دارند، ملزم به اعزام نیرو به فنی و حرفه‌ای هستند و تمامی هزینه‌های آنها باید پرداخت شوند. 

بخشدار ویژه خارگ افزود: در بحث اشتغال با هیچ‌کس معامله نخواهم کرد و حق بومیان رنج کشیده خارگ را در راستای قانون احیا می‌کنم.

لزوم خروج نیروهای پیمانکاران از منطقه شهری

رئیس شورای شهر خارگ نیز با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال برای مردم حزیره خارگ، اظهار داشت: خارگ دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی است که باید با استفاده از این ظرفیت‌ها زمینه اشتغال نیروهای بومی فراهم شود.

مهدی باقری با اشاره به کمبود فضا در جزیره خارگ افزود: باید تمامی نیروهای پیمانکاری از منطقه شهری خارج و نزدیک پروژه‌های خود مستقر شوند.

وی همچنین با بیان اینکه خرید دستگاه x-ray در مبادی ورودی و خروجی تمامی مشکلات جزیره خارگ را حل خواهد کرد، گفت: نبود این دستگاه در جزیره خارگ مشکلات عدیده ای به‌وجود آورده است و متولیان این امر باید هر چه سریع‌تر اقدام به نصب این دستگاه کنند.

اولویت اشتغال با بومیان است

ماشاءالله دوستان رئیس اداره کار جزیره خارگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اولویت اول این اداره ایجاد اشتغال برای بومیان جزیره خارگ و بعد بومیان استان بوشهر است.

وی اظهار داشت: مردمان جزیره خارگ در شرایط سخت زندگی می کنند و دارای تحصیلات عالیه هستند که برای بهبود اشتغال در جزیره تلاش ویژه‌ای داریم.

دوستان گفت: با تلاش فراوان این اداره و همکاری بخشداری ویژه خارگ یک سامانه کاریابی در جزیره خارگ راه اندازی شده است و تاکنون ٢۴٣ نفر ثبت نام کرده‌اند. 

وی افزود: کارفرمایان در جزیره خارگ اگر تایید صلاحیت کار ندارند مجوز کار به آنها داده نشده و به‌صورت جدی با این موضوع برخورد خواهد شد.