خود حدیث مفصل بخوان
خود حدیث مفصل بخوان

ندای استان:متاسفانه همانند دوره قبل بوی مشمئزکننده ای فضای اطراف اتاق بازرگانی را پر کرده و ترس از تکرار لابی گری و رانت خواری و تعاملات پشت پرده از همین حالا بر مردم بوشهر چیره گشته است.

ندای استان: ناخدای اقتصاد بودن اسباب و لوازم بسیار میخواهد.
اقتصاد محور و اساس حکومت داری است.تمام اهداف یک دولت زمانی محقق می شود که چرخ اقتصادی کشور بر وفق مراد باشد.
روزی گردونه مالی کشور به زیبایی می رقصد و روزی دیگر پاشنه آشیل خواهد بود و نوک تیز پیکان زهرآلود دشمن درست به همان جایی اصابت میکند که چرخ اقتصاد و همه صاحب منصبان را ویران میکند.
سالهاست کج دار و مریض با اقتصاد نفت و مثل یک بیمار صعب العلاج روزگارمان گذشته است.مردم امیدوارند که روزهای خوب خواهد امد و همچنان با امید زندگی میکنند هرچند به سختی اما ته دلشان خوشبین هستند.این نور امید گاهی پرفروغ و گاهی کور سو بیش نیست.وقتی هیولای تحریم چنان بر اقتصاد کشور چنگ انداخته که صبح که بیدار میشوی مطمن نیستی نان و شیر به همان قیمت دیروز است یا اینکه با نرخ دلار معامله میشود.
به هر حال وضعیت مان مشخص است.فرماندهان اقتصادی باید راهکاری برای برون رفت بیابند و تورم را مهار نمایند.اندیشه و تدبیر نموده مفسدان را محاکمه و اموال بیت المال را عودت نمایند تا فانوس امید مردم روشن بماند.
هر کسی به سهم خود هرچند کوچک به تولید و صادرات کمک کند و هرکسی خود را نفر اول و فرمانده مهار تورم و صادرات و تولید بیشتر بداند.اگر این همت و جوانمردی در پشت میز اقتصاد پدید آید بی گمان شکوفایی را در پی خواهد داشت.
میشود با بیکاری جنگید و تورم را مهار کرد و سفره مردم را رنگین نمود..اما نکته مهم اینجاست که اگر حریف و طرف دیگر داخلی و از جنس خودمان باشد چه کنیم؟؟؟
اگر در میان نمایندگان بخش خصوصی هیچ وحدت هدفی نباشد چه باید کرد؟؟
بخش خصوصی که به قول تمام اهالی علوم مالی ،نبض و شریان حیاتی اقتصاد یک کشور است با حریفی سرجنگ دارد بنام بخش دولتی !!! انجاست که دیگر هیچ نیازی تحریم های خارجی نیست و تبری است که به ریشه معیشت مردم زده خواهد شد.
این روزها سخن از انتخابات اتاق بازرگانی است و جای اندیشیدن.
ایا اتاق بازرگانی بوشهر در این مدت توانسته نانی بر سفره مردم اضافه کند و راه تولید را یافته و مشکل اشتغال را سامان دهد؟؟؟ و هزاران سوال دیگر ؟؟؟؟.
اتاق بازرگانی در مقیاس خود ظرفیت بسیار انبوهی از تجارت و صادرات را در خود جای داده است .ایا مسندنشینان با این همه ظرفیت و فضای دست نخورده و پتانسیل بوشهر اقدامی شایسته نام اتاق بازرگانی انجام داده اند؟؟
اتاق بازرگانی همان نبض اقتصاد خصوصی است که باید همیشه همچون یک قدرت برتر به کمک مردم و دولت بیاید.اگر تحریم اینگونه ما را در چنگال گرفته آیا اتاق بازرگانی نباید راه برون رفت را در آستین داشته و نقش خود را ایفا کند؟؟؟اتاق بازرگانی طبق تعاریف قانونی و عملکرد شرح وظایف کاملا مشهود است که باید در دست ژنرال ها و نخبگان اقتصادی باشد.همان ژنرال هایی که در چین و امارات و دیگر همسایه ها میبینیم.
لیدر هایی که فکر و اندیشه اقتصادی با علوم جدید و راهکار مدیریتی را سالها با تجربه اموخته اند.اکنون وقت ان نرسیده که دستگاههای مسول بپرسند که طبق وظایف محوله قانونی چه اقداماتی نموده و نتایج ان چگونه محقق شده است؟؟
متاسفانه همانند دوره قبل بوی مشمئزکننده ای فضای اطراف اتاق بازرگانی را پر کرده و ترس از تکرار لابی گری و رانت خواری و تعاملات پشت پرده از همین حالا بر مردم بوشهر چیره گشته است.
سکان دار و کاپیتان کشتی صادرات .تولید…یعنی اتاق بازرگانی یا به تعبیری دیگر شتاب دهنده بخش خصوصی که باید صف اول معیشت و رفاه مردم باشد امروزه دچار یک چالش بدتر از تحریم شده است.
صاحبان کرسی در تلاش جهت حفظ و تثبیت جایگاه خود و تعامل بیشتر با باند اقتصادی و صرفا منافع فردی بوده و این شوالیه ها با عزمی راسخ در حال برنامه ریزی جهت دار برای صدور کارت عضویت افراد همسو با اهداف شخصی و منافع گروه خاصی هستند که یقینا هیچ ارتباطی با معیشت مردم و تولید رفع بیکاری ندارد.همانگونه که در دوره قبل نیز بر همین مدار بود و به کام فرصت طلبان گردید.
ظاهرا ماهیت و مفهوم اتاق بازرگانی تغییر بنیادی کرده است.
واضح است بر خلاف هویت اتاق بازرگانی این اعضا و افراد نیستند که اتاق را به سمت اهداف بزرگ اقتصادی و شکوفایی و بالندگی کشور سوق می دهند, بلکه اسم و موقعیت اتاق است که افراد را به سمت منافع فردی یا گروهی خاص هدایت میکند و باعث شده اینگونه اتفاقات تلخ و خارج از اخلاق،تبدیل به یک مدل و رویه معمول در تمام کشور گردد.
این خروج از مسیر قانونی و رنگ باختن هویت اتاق و فرعیات موجب شده افرادی برای رسیدن به کرسی و جایگاه چنان اصل و اصول را فراموش کنند و با فرصت طلبی و زیاده خواهی اقداماتی نمایند حتی همه اموزه های اجتماعی و دینی را نادیده انگاشته و کاری بدیع بوده که در طول ادوار گذشته اتاق بی سابقه است .
نکته مهم در مهندسی انتخابات و برایند این فرایند غیر مسولانه و غیر اخلاقی ورود افرادی با عدم تخصص و تجربه،بدون سابقه و غیرموجه و کاملا بی اطلاع از تعاریف بدیهی و اولیه علم اقتصاد و نوعیت اتاق بازرگانی ، بواسطه ی مهندسی دقیق و لابی گری های خارج از عرف در نتیجه صدور کارتهای بدون پشتوانه صرفا در راستای منافع فردی یا گروهی خاص جهت مال اندوزی و تثبیت جایگاه در قلب تپنده اقتصاد و اتاق جا خوش میکنند و بر صندلی اتاق میدان داری مینمایند.
ایا مسیر شکوفایی اقتصادی و پیشرفت اینگونه هدف گزاری شده است؟؟
چندان بیراهه نرفته ایم اگر عمل مجرمانه و بی اخلاقی ها را با دست های تحریم از یک آستین بدانیم.!!چه تفاوتی است میان اینکه نانی بر سفره مردم ندهند یا نانی از ان سفره بردارند؟؟؟.
هر دو مقوله شرمندگی پدر را بدنبال دارد!!!
اتاق بازرگانی با این پتانسیل و بسته های حمایتی دولت در عرصه صادرات، فضایی است برای افراد نخبه و پاک دست که با همفکری و استقلال عمل،هدفمند با ارایه نقشه راه، اندیشمندانه بتواند برای دستیابی به اقتصادی شکوفا ریل گزاری کند.اما متاسفانه فضای حاکم و انچه میبینیم و میشنویم با روح قانون و ماهیت اتاق و انتظارات دولت که بستری برای فعالیت اقتصادی و تولیدات و مهار تورم و ارز اوری است فاصله ها بسیار دارد ….به قول معروف میان ماه من تا ماه گردون ……..
امید است دستگاههای نظارتی و امنیتی برای ترمیم اعتماد و امیدواری مردم بوشهر با چشمان تیزبین خود انچه که از انها انتظار دارند را به نحو مطلوب به سرانجام رسانند.

ناصرصالحی.وکیل دادگستری