ثبت ملی درخت چش کهنسال بوشهر
ثبت ملی درخت چش کهنسال بوشهر

خبر استان:در منطقه بهمنی بوشهر هفت اصله درخت وجود داشت که به هفت برادرون معروف بودند و قناتی از آنها عبور می کرد که با گذشت زمان این قنات پوشیده و ۶ درخت دیگر قطع و تنها این درخت باقی مانده است.

به گزارش خبر استان،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: درخت چش (بابل) کهنسال در منطقه بهمنی بندر بوشهر به عنوان کهنسال ترین درخت چش کشور به ثبت ملی رسید.

ناصر امیرزاده افزود: این نخستین درخت کهنسال استان بوشهر است که با قدمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال با ارتفاع ۲۰ متر از سطح دریا، طول تاج ۲۲٫۵ متر، عرض ۱۹٫۲۰ متر، ارتفاع ۱۹ متر و وسعت پوششی ۳۴۱ مترمربع در شهر بوشهر به ثبت ملی رسیده است.
وی اظهار داشت: در منطقه بهمنی بوشهر هفت اصله درخت وجود داشت که به هفت برادرون معروف بودند و قناتی از آنها عبور می کرد که با گذشت زمان این قنات پوشیده و ۶ درخت دیگر قطع و تنها این درخت باقی مانده است.
امیرزاده ادامه داد: محل استقرار این نوع درختان در دشت های مسطح شمال خلیج فارس و جزو منطقه خلیج عمان است که از نوع گونه های کهور ایرانی و آکاسیا و رشد آن در جنگل های مانگرو است.
وی اضافه کرد: عمده استفاده درخت چش در استان بوشهر در صنعت لنج سازی است.
امیرزاده گفت: درخت چش همیشه سبز و چند منظوره است که نقش زیادی در تولید چوب صنعتی، هیزم، ذغال، حفاظت خاک، تولید محصولات فرعی مانند آکروفاراستری کاربرد دارد و در مراتع به عنوان استراحت گاه دام استفاده می شود.
وی یادآور شد: بعد از ثبت گنبد نمکی در سال ۱۳۸۸ این دومین اثر طبیعی استان بوشهر است که به ثبت ملی رسیده است.
به گزارش ایرنا،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۲ اثر طبیعی، ۵۲ اثر ناملموس و ۳۰۵ اثر غیرمنقول در این استان به ثبت ملی رسیده است.